Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN SANAT EĞİTİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE İNOVATİF DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 1018 - 1031, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1414613

Öz

Bu çalışma, Türkiye'de erken çocukluk öğretmenlerinin sanat eğitimine ve inovatif düşünme eğilimlerine dair tutumlarını ve bu tutumlar arasındaki ilişkiyi incelemeyi hedeflemektedir. Araştırma, erken çocukluk dönemi öğretmenlerinin bu tutumlarının eğitim kalitesi, öğretim yaklaşımları, öğrenci gelişimi ve eğitim reformları gibi alanlarda potansiyel etkilerini vurgulamaktadır. İlişkisel tarama modeli kullanılarak nicel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Çalışma “Sanat Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeği (SEYTÖ)” ve “Okul Öncesi Öğretmenlerine Yönelik İnovatif Düşünme Eğilimi Ölçeği (İDEÖ)” ile sınırlandırılmış ve 2022-2023 eğitim-öğretim döneminde gönüllü olarak katılan 344 erken çocukluk öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Veri analizi için SPSS 24 paket programı kullanılmıştır. Sonuçlar, öğretmenlerin sanat eğitimine yönelik tutumları ile inovatif düşünme eğilimleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Ancak, öğretmenlerin demografik özelliklerinin (cinsiyet, yaş, hizmet süresi ve eğitim seviyesi) bu tutumlar üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi tespit edilmemiştir.
Sonuç olarak, bu çalışma erken çocukluk öğretmenlerinin sanat eğitimine ve inovatif düşünme eğilimlerine dair tutumlarının önemini ve bu tutumlar arasındaki ilişkinin eğitim alanındaki potansiyel etkilerini ortaya koymaktadır.

Etik Beyan

Sayın editör; Çalışma verileri 2022-2023 eğitim öğretim yılı içerisinde toplanmıştır. Öncelikle Aykanat (2018) ve Bilir(2021) den geliştirmiş oldukları ölçekler için kullanım izinleri alınmıştır. Araştırma için Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Rektörlüğü Eğitim Bilimleri Araştırma Önerisi Etik Değerlendirme Kurulu’ndan 27.02.2023 tarihinde “E-50704946-100-269507” sayı numaralı bilimsel araştırma etiği ilkeleri açısından uygun olduğuna dair etik kurul kararı alınmıştır. Daha sonra da hazırlanan formun uygulanması için Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı’ndan “E-49614598-605.01-75415389” sayı numarasıyla araştırma uygulama izni alınmıştır.

Kaynakça

  • Acer, D. (2014). The Arts in Turkish Preschool Education. Arts Education Policy Review, 116(1), 43–50. https://doi.org/10.1080/10632913.2015.970102
  • Akyıldız, S. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat ve Estetik Değerleri Kazandırma Öz Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39), 209-234. https://doi.org/10.34234/ded.629922
  • Aydoğdu, F., ve Ayanoğlu, M. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Etkinlikleri Konusundaki Görüşlerinin Öğretmenlik Uygulaması Kapsamında İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 699-726.
  • Aykanat, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek üzere ölçek geliştirme çalışması (Master's thesis, Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Baker, D. W. (1990). The Visual Arts in Early Childhood Education. Design For Arts in Education, 91(6), 21–25. https://doi.org/10.1080/07320973.1990.9934834
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Biber, K., Cankorur, H., Özçinar, D., & Güngör, B. (2022). Attitudes of preschool teachers towards art education and art activities. In O. Zahal & H. Taş (Eds.), Current research in education (pp. 25–43). Gece Publishing.
  • Bilir, B., Akbaş, U., & Darıca, N. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik inovatif düşünme eğilimi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 13(1), 233-253. https://doi.org/10.17943/etku.1133711
  • Bredekamp, S. (2014). Effective Practices in Early Childhood Education: Building a Foundation (Chapter 1 Continuity and Change in Early Childhood Education, Third edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Bulut, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkin algıları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 913-920. https://doi.org/10.18506/anemon.622609
  • Burgart, H. J. (1961). Art in Higher Education: The Relationship of Art Experience to Personality, General Creativity, and Aesthetic Performance. Studies in Art Education, 2(2), 14-35.
  • Burton, J. M., Horowitz, R., & Abeles, H. (2000). Learning in and through the arts: The question of transfer. Studies in art education, 41(3), 228-257. https://doi.org/10.1080/00393541.2000.11651679
  • Davis, J. H. (2008). Why Our Schools Need The Arts. Journal of Art and Design Education, 17(1), 51-60.
  • Dewey, J. (2008). Art as experience. In The richness of art education (pp. 33-48). Brill.
  • Diamond, A. (2015). Research that helps move us closer to a world where each child thrives. Res. Hum. Dev., 12, 288–294. https://doi.org/10.1080/15427609.2015.1068034
  • Dillard, A. (1982). The State of the Art: Fiction and Its Audience. The Massachusetts Review, 23(1), 85-96. https://www.jstor.org/stable/25089247
  • Dwyer, M. C. (2011). Reinvesting in Arts Education: Winning America's Future through Creative Schools. President's Committee on the Arts and the Humanities.
  • Fraenkel, J. R., and Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (Seventh ed.). McGraw-Hill.
  • Gooding, L., and Standley, J. M. (2011). Musical development and learning characteristics of students: A compilation of key points from the research literature organized by age. Update: Applications of Research in Music Education, 30(1), 32-45. https://doi.org/10.1177/8755123311418481

EXAMİNİNG THE RELATİONSHİP BETWEEN PRESCHOOL TEACHERS' ATTİTUDES TOWARDS ART EDUCATİON AND THEİR INNOVATİVE THİNKİNG TENDENCİES

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 1018 - 1031, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1414613

Öz

This study aims to investigate the attitudes of early childhood teachers in Turkey towards art education and innovative thinking tendencies, as well as the relationship between these attitudes. The research underscores the potential impacts of these attitudes of early childhood educators on areas such as educational quality, teaching approaches, student development, and educational reforms. A quantitative research approach was employed using a relational survey model. The study was delimited using the "Attitude Scale towards Art Education (SEYTÖ)" and the "Scale of Innovative Thinking Tendency for Preschool Teachers (İDEÖ)" and was conducted on 344 early childhood teachers who voluntarily participated during the 2022-2023 academic year. Data analysis was conducted using the SPSS 24 software package. The findings indicate a positive and significant relationship between teachers' attitudes towards art education and their innovative thinking tendencies. However, no statistically significant impact of teachers' demographic characteristics (gender, age, years of service, and education level) on these attitudes was observed. In conclusion, this research elucidates the significance of early childhood teachers' attitudes towards art education and innovative thinking tendencies, as well as the potential ramifications of the relationship between these attitudes in the field of education.

Kaynakça

  • Acer, D. (2014). The Arts in Turkish Preschool Education. Arts Education Policy Review, 116(1), 43–50. https://doi.org/10.1080/10632913.2015.970102
  • Akyıldız, S. (2020). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat ve Estetik Değerleri Kazandırma Öz Yeterlik Algılarının İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(39), 209-234. https://doi.org/10.34234/ded.629922
  • Aydoğdu, F., ve Ayanoğlu, M. (2020). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sanat Etkinlikleri Konusundaki Görüşlerinin Öğretmenlik Uygulaması Kapsamında İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 699-726.
  • Aykanat, E. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat eğitimine yönelik tutumlarını belirlemek üzere ölçek geliştirme çalışması (Master's thesis, Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Baker, D. W. (1990). The Visual Arts in Early Childhood Education. Design For Arts in Education, 91(6), 21–25. https://doi.org/10.1080/07320973.1990.9934834
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Biber, K., Cankorur, H., Özçinar, D., & Güngör, B. (2022). Attitudes of preschool teachers towards art education and art activities. In O. Zahal & H. Taş (Eds.), Current research in education (pp. 25–43). Gece Publishing.
  • Bilir, B., Akbaş, U., & Darıca, N. (2022). Okul öncesi öğretmenlerine yönelik inovatif düşünme eğilimi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 13(1), 233-253. https://doi.org/10.17943/etku.1133711
  • Bredekamp, S. (2014). Effective Practices in Early Childhood Education: Building a Foundation (Chapter 1 Continuity and Change in Early Childhood Education, Third edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Bulut, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin sanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkin algıları. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 913-920. https://doi.org/10.18506/anemon.622609
  • Burgart, H. J. (1961). Art in Higher Education: The Relationship of Art Experience to Personality, General Creativity, and Aesthetic Performance. Studies in Art Education, 2(2), 14-35.
  • Burton, J. M., Horowitz, R., & Abeles, H. (2000). Learning in and through the arts: The question of transfer. Studies in art education, 41(3), 228-257. https://doi.org/10.1080/00393541.2000.11651679
  • Davis, J. H. (2008). Why Our Schools Need The Arts. Journal of Art and Design Education, 17(1), 51-60.
  • Dewey, J. (2008). Art as experience. In The richness of art education (pp. 33-48). Brill.
  • Diamond, A. (2015). Research that helps move us closer to a world where each child thrives. Res. Hum. Dev., 12, 288–294. https://doi.org/10.1080/15427609.2015.1068034
  • Dillard, A. (1982). The State of the Art: Fiction and Its Audience. The Massachusetts Review, 23(1), 85-96. https://www.jstor.org/stable/25089247
  • Dwyer, M. C. (2011). Reinvesting in Arts Education: Winning America's Future through Creative Schools. President's Committee on the Arts and the Humanities.
  • Fraenkel, J. R., and Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (Seventh ed.). McGraw-Hill.
  • Gooding, L., and Standley, J. M. (2011). Musical development and learning characteristics of students: A compilation of key points from the research literature organized by age. Update: Applications of Research in Music Education, 30(1), 32-45. https://doi.org/10.1177/8755123311418481
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Yapalı 0000-0003-4225-9005

Erken Görünüm Tarihi 25 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2024
Kabul Tarihi 3 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yapalı, Y. (2024). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİN SANAT EĞİTİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI İLE İNOVATİF DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 1018-1031. https://doi.org/10.24315/tred.1414613