Okumanın en temel amacı olma özelliği taşıyan anlam kurma süreci bilişsel beceriler ve üst düzey bilişsel beceriler birlikte kullanılarak gerçekleştiğinde daha etkili olmaktadır. Öğrencilerin derinlemesine düşünerek okuma yapmaları daha önemli hale gelmiştir. Sınıflarda öğretimsel amaçla sıklıkla kullanılan ders kitaplarında ise ağırlıklı olarak basit düzey sorular yer almaktadır. Bu durumun öğrencilerin basit anlama soruları ve çıkarımsal anlama sorularına verdikleri cevaplarda farklılığa sebep olduğu düşünülmektedir. Okuduğunu anlama becerisi çocukların eğitim yaşamında akademik başarının temeli sayılabileceğinden çocukların basit anlama ve çıkarımsal anlama sorularına verdikleri cevapları incelemek önem kazanmaktadır. Bu noktadan çıkışla araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin basit anlama soruları ve çıkarımsal anlama sorularına verdiği cevapların incelenmesidir. Araştırma, temel yorumlayıcı nitel araştırma deseni şeklinde kurgulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma Edirne ili Merkez ilçede bulunan bir ilkokula devam etmekte olan 4. sınıf öğrencileri (n=105) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada anlamayı değerlendirmek için; iki adet “Basit Anlamayı Değerlendirme Testi” ve iki adet “Çıkarımsal Anlamayı Değerlendirme Testi olmak üzere toplam dört adet başarı testi kullanılmıştır. Veriler her hafta bir başarı testi kullanılarak dört haftada toplanmıştır. Başarı testlerinde, öyküleyici metinler ve her metnin sonunda altı açık uçlu soru yer almaktadır. Metinler kolaydan zora doğru uygulanmıştır. Bu araştırmanın sonucunda, öğrencilerin basit anlama sorularına verdikleri cevapların doğruluk yüzdesinin daha yüksek olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |