Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AKRAN ZORBALIĞINI ÖNLEME VE MÜDAHALE STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 1880 - 1895
https://doi.org/10.24315/tred.1455066

Öz

Araştırmanın amacı öğretmenlerin kaynaştırma öğrencilerine yönelik akran zorbalığını önleme ve azaltmaya yönelik müdahale yöntemlerini incelenmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında Edirne Merkez Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ortaokulların kaynaştırma sınıflarında görev yapan 26 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmenler, akran zorbalığını öğrendiklerinde akran zorbalığı yapan öğrencileri uyarma yöntemini seçmektedir. Öğretmenlerin verdikleri cevaplar incelendiğinde, kendilerini kaynaştırma öğrencisinin eğitimi ve akran zorbalığı konularında yetersiz hissettikleri ve bu konular ile ilgili eğitim almak istedikleri ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlere kaynaştırma eğitimi ve akran zorbalığına müdahale konusunda hizmet içi eğitim verilmesi hem normal hem de kaynaştırma öğrencisinin ailesine akran zorbalığı ve müdahale konusunda aile eğitimi verilmesi ve risk altındaki kaynaştırma öğrencilerin akran zorbalığına karşı koruma amacıyla ulusal eğitim projelerinin oluşturulması için çalışmaların gerekliliği önerilmiştir.

Kaynakça

  • Andreou, E., Vlachou, A., & Didaskalou, E. (2013) Bully/victim problems among greek pupils with special needs: associations with loneliness and self-efficacy for peer interactions. Journal of Research in Speacial Educational Needs, 1-12.
  • Aksoy, G. (2019). Okullarda yaşanan akran zorbalığının nedenlerine ve müdahale yöntemlerine ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Atış Akyol, N., Yıldız, C. & Akman, B. (2018). Öğretmenlerin akran zorbalığına ilişkin görüşleri ve zorbalıkla baş etme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 439-459. https://doi.org/10.26466/opus.644848
  • Ball, L., & Lieberman, L., Beach-Haibach, P., Perreault, M., Tirone, K. (2021). Bullying in physical education of children and youth with visual impairments: a systematic review. British Journal of Visual İmpairment, 1-17.
  • Banks, J., McCoy, S., & Frawley, D. (2017) One of the gang? peer relations among students with special educational needs in ırish mainstream primary schools. European Journal of Special Needs Education, 33(3), 396-411.
  • Batu, S., & Kırcaali-İftar, G. (2005). Kaynaştırma, Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Bayar, A., & Ekim R., (2021). Sınıf rehber öğretmenlerinin bakış açısından rehberlik hizmetleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 331-344.
  • Benbenishty, R., & Astor, R.V. (2005). School violence in context: culture neighborhood family, School and Gende., Oxford University Press, New York.
  • Bourke, S., & Burgman, I. (2010). Coping with bullying in australian schools: how children with disabilities experience support from friends, parents and teachers. Disability and Society, 25( 3), 359-371.
  • Bradshaw, C. P. (2015). Translating research to practice in bullying prevention. American Psychologist, 70(4), 322–332. https://doi.org/10.1037/a0039114
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şahin Cincioğlu 0009-0005-7566-3348

Özgür Kurt 0000-0001-9055-0601

Erken Görünüm Tarihi 20 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2024
Kabul Tarihi 22 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Cincioğlu, Ş., & Kurt, Ö. (2024). ÖĞRETMENLERİN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK AKRAN ZORBALIĞINI ÖNLEME VE MÜDAHALE STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(3), 1880-1895. https://doi.org/10.24315/tred.1455066