Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERKEN ÇOCUKLUKTA ESNEK DÜŞÜNME ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 381 - 426
https://doi.org/10.24315/tred.1487313

Öz

Araştırmanın amacı Erken Çocukluk Döneminde Esnek Düşünme Ölçeği'nin güvenirlik ve geçerliliğinin incelenmesidir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullara devam eden 60-96 aylık çocukların ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 573 çocuğun ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında veriler iki aşamada (deneme ve esas uygulama) toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 'Erken Çocuklukta Esnek Düşünme Ölçeği' ve 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda üç alt boyuttan (bilişsel esneklik, duygusal esneklik, sosyal esneklik) ve 99 maddeden oluşan 'Erken Çocuklukta Esnek Düşünme Ölçeği'nin geçerli, güvenilir ve cinsiyete dayalı ölçme değişmezliğine sahip bir ölçüm aracı olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aral, N., & Doğan Keskin, A. (2020). Beyin gelişimi ve öğrenme. A. Köksal
  • Akyol (Ed.), Erken çocukluk döneminde gelişim II içinde (s. 47-61). Ankara: Anı.
  • Barak, M. (2018). Are digital natives open to change? Examining flexible thinking and resistance to change, 121, 115-123. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.01.016
  • Barak, M., & Levenberg, A. (2016a). A model of flexible thinking in contemporary education. Thinking Skills and Creativity, 22, 74- 85. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2016.09.003
  • Barak, M., & Levenberg, A. (2016b). Flexible thinkingin learning: an individual differences measure for learning in technology- enhanced environments. Computers & Education, 99, 39- 52. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2016.04.003
  • Başusta, N. B., & Gelbal, S. (2015). Gruplararası karşılaştırmalarda ölçme değişmezliğinin test edilmesi: PISA öğrenci anketi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 80-90. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/1773- published.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Beshai, S., Prencite, J., & Huang, V. (2018). Building blocks of emotional flexibility: trait mindfulness and self- compassion are associated with positive and negative mood shifts. Minfulness, 9(3), 939- 948. http://dx.doi.org/10.1007/s12671-017-0833-8
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483. https://dergipark.org.tr/tr/download/articlefile/108451 sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Costello, A. B. & Osborne, J. (2005) "Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis," Practical Assessment, Research, and Evaluation: Vol. 10, Article 10. DOI: https://doi.org/10.7275/jyj1-4868
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Çağlak 0000-0003-0195-0350

Adalet Kandır 0000-0002-9917-2587

Erken Görünüm Tarihi 27 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çağlak, E., & Kandır, A. (2025). ERKEN ÇOCUKLUKTA ESNEK DÜŞÜNME ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI*. Trakya Eğitim Dergisi, 15(1), 381-426. https://doi.org/10.24315/tred.1487313