Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINING DEPRESSION LEVELS OF VOCATIONAL SCHOOL OF HEALTH SERVICES STUDENTS ACCORDING TO SOME VARIABLES

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 71 - 86, 30.06.2023
https://doi.org/10.54467/trjasw.1287458

Öz

This study aimed to examine the depression levels of associate degree students attending a vocational school of health services according to some variables. The sample consisted of 507 students studying different programs (Pharmacy Services, Child Development, Elderly Care, Hair Care and Beauty Services, and Medical Laboratory) at Yunus Emre Vocational School of Health Services of Anadolu University in the academic year 2021-2022. The data were collected using the Beck Depression Inventory developed by Beck, Ward, and Mendelson (1961) and adapted to Turkish by Hisli (1989), and a personal information form developed by the researchers. The data were analyzed using SPSS software version 22.0. The sociodemographic characteristics were shown in percentages and frequencies. T-test and analysis of variance were used in the data analysis. According to the analysis results, students’ depression levels did not significantly differ by gender and the year of study. However, first-year students had more depression symptoms. A significant relationship was found between students’ depression levels and socioeconomic status. Accordingly, students with middle-income status had more depression symptoms.

Kaynakça

  • Akıskal, H.S. (2005). Mood disorders: historical introduction and conceptual overview. In: Sadock BJ, Sadock VA (Eds). Kaplan and Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry. (pp. 1559-1575). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 
  • Alper, Y. (1999). Bütün yönleriyle depresyon, İstanbul: Gendaş Yayınları. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (pp. 429-85). Washington DC: American Psychiatric Press.
  • Aylaz, R., Kaya, B., Dere, N., Karaca, Z. & Bal., Y. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencileri arasındaki depresyon sıklığı ve ilişkili etkenler, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8, 46-51.
  • Bakır, B., Yılmaz, R., Yavaş, İ., Toraman, R. & Güleç, N. (1997). Tıp Fakültesi öğrencilerinde sorun alanları ve sosyo-demografik özelliklerle depresif belirtilerin karşılaştırılması. Düşünen Adam, 10, 5-12.
  • Beaumont, G. & Hetzel, W. (1992) Psychopharmacology, 106, 5123-5126
  • Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4, 561–571.
  • Cryan,  JF., Markou, A., & Lucki, I. (2002). Assessing antidepressant activity in rodents: recent developments and future needs. Trends in Pharmacological Sci, 23, 238-245
  • Derya, G. (2004). “Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Sorunlarına Sahip Olma Durumları ve Problem Alanlarının Saptanması” Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi. Erzurum.
  • Deveci, S.E., Ulutaşdemir, N., & Açık, Y. (2013). Bir sağlık yüksekokulu Öğrencilerinde depresyon belirtilerinin görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 18(2), 98-102.
  • Dişçigil, G., Gemalmaz, A., Başak, O., Gürel, F.S. & Tekin, N. (2005). Birinci basamakta geriatrik yaş grubunda depresyon. Turkish Journal of Geriatrics, 8(3), 129-33.
  • Doğan, T. (1998). “Başkent Üniversitesi Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stratejilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi” Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshman adaptation to university life: depressive symptoms stress and coping. Journal Of Clinical Psychology, 62,1231-1244.
  • Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin kişilerarası duyarlılık ve depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi,14, 129-155.
  • Göktaş, K. & Özkan, İ. (2006).“Yaşlılarda depresyon” Psychiatry in Türkiye.8. 30-37
  • Hisli, N. (1989). Beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 6 (22), 118-126.
  • Heiligenstein, E., Guenther, G., Hsu, K. & Herman, K. (1996). Depression and academic impairment in college students. Journal of American College Health, 45, 59-64.
  • İnanç, N., Savaş, H.A., Tutkun, H., Herken, H. & Savaş, E. (2004). Gaziantep Üniversitesi Mediko-Sosyal Merkezi’nde psikiyatrik açıdan incelenen öğrencilerin klinik ve sosyodemografik özellikleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 222-230.
  • İskender, H., Dokumacıoğlu, E., Kanbay, Y. & Kılıç, N. (2018). Üniversite öğrencilerinde sağlıklı yaşam ve depresyon puan düzeyleri ile ilgili faktörlerin belirlenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(4), 414-423.
  • Karamustafalıoğlu, O. & Yumrukçal, H. (2011). Depresyon ve anksiyete bozuklukları, Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 45(2), 65-74.
  • Köknel, Ö. (1989). Türkiye’de depresyon epidemiyolojisi. Nöropsikiyatri Arşivi Özel Sayısı, 1-5. Köroğlu, E. (2012). Kaygılarımız korkularımız. 6. Baskı. Ankara: HYB Yayınları.
  • Kutlu, R., Çivi, S. ve Şahinli, A.S. (2009). The frequency of depression and smoking habit among the medical students. TAF Prev Med Bull, 8(6), 489-496.
  • Küey, L. (1998). Birinci basamakta depresyon: tanıma, ele alma, yönlendirme. Psikiyatri Dünyası, 1, 5-12.
  • Leka, S., Griffiths, A. & Cox, T. (2003). Work organization and stress: systematic problem approach for employers, managers and trade union representatives. ProtectingWorkers’ Health Series, 3. Geneva, Switzerland: World Health Organization
  • McKenna, M.T., Michaud, C.M, Murray, C.J.L. & Marks, J.S. (2005). Assessing the burden of disease in the United States using disability-adjusted life years. Am J Prev Med, 28, (5), 415-23.
  • Mowbray, C.T., Megivern, D., Mandiberg, J.M., Strauss, S., Stein, C.H., Collins, K. & Lett, R. (2006). Campus mental health services recommendations for change. American Journal Of Orthopsychiatry, 76, 226-237.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. & Oğuzhanoğlu, N.K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155–161.
  • Özkan, S. & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5, (13), 153-71.
  • Özkürkçügil, A.Ç. (1999). Bir medikososyal merkezine genel sağlık sorunları ile başvuran öğrencilerden psikiyatrik tanı alanlarda bazı sosyodemografik özellikler, Türk Psikiyatri Dergisi, 10, 115-122.
  • Öztürk, O. (1997). Ruh sağlığı ve bozuklukları. 6. baskı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Taycan, O., L. Kutlu, S. Çimen ve N. Aydın (2006), Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerde depresyon ve tükenmişlik düzeyinin sosyodemografik özelliklerle ilişkisi, Anatolian Journal of Psychiatry, 7,100-108.
  • Tezcan, E. (2000). Depresyonun ayırıcı tanısı. Duygudurum Dizisi, 77-98.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2019). Türkiye Sağlık Araştırması. https://data.tuik.gov. tr/Bulten/Index?p=Turkiye-Saglik-Arastirmasi-2019-33661. Erişim tarihi 23 Ekim 2022.
  • Üzel, T. (2020). Depresyon hastalarında çocukluk çağı travmaları, başa çıkma tutumları, intihar düşüncesinin düzeyi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı. Nevşehir.
  • Salk, R.H, Hydei J.S. & Abramson, L.Y. (2017). Gender differences in depression in representative national samples: Meta-analyses of diagnoses and symptoms. Psychol Bull, 143(8), 783-822.
  • Sıncar, S., Sohbet, R., Bırımoğlu-Okuyan, C. & Karasu, F. (2020). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ve depresyon: kesitsel bir çalışma. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi.  9(2), 93-100.
  • Spinney, L. (2009). European brain policy forum 2009: depression and the european society. Eur Psychiatry, 24, 550-551. Şahiner, Ö. & Hisar, K.M. (2018). Bir üniversitedeki öğrencilerde uykusuzluğun sıklığı ve depresyon semptomları ile ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi,7 (1), 125-130.
  • Ulaş, B., Tatlıbadem, B., Nazik, F., Sönmez, M. & Uncu, F. (2015). Üniversite öğrencilerinde depresyon sıklığı ve ilişkili etmenler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 71-75.
  • Yıldırım, A. & Hacıhasanoğlu, R. (2011). Sağlık çalışanlarında yaşam kalitesi ve etkileyen değişkenler. Journal of Psychiatric Nursing, 2(2), 61-8.
  • Yıldırım, İ., Özşevik, K., Özer, S., Canyurt, E. & Tortop, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresyon ilişkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(Special Issue), 32-29.
  • World Health Organization (2017). Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates. WHO/MSD/MER, 2, 1-21.
  • World Health Organization (2021). Depression. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression. Son erişim tarihi 20 Eylül 2022.
Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1, 71 - 86, 30.06.2023
https://doi.org/10.54467/trjasw.1287458

Öz

Kaynakça

  • Akıskal, H.S. (2005). Mood disorders: historical introduction and conceptual overview. In: Sadock BJ, Sadock VA (Eds). Kaplan and Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry. (pp. 1559-1575). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 
  • Alper, Y. (1999). Bütün yönleriyle depresyon, İstanbul: Gendaş Yayınları. American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (pp. 429-85). Washington DC: American Psychiatric Press.
  • Aylaz, R., Kaya, B., Dere, N., Karaca, Z. & Bal., Y. (2007). Sağlık yüksekokulu öğrencileri arasındaki depresyon sıklığı ve ilişkili etkenler, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8, 46-51.
  • Bakır, B., Yılmaz, R., Yavaş, İ., Toraman, R. & Güleç, N. (1997). Tıp Fakültesi öğrencilerinde sorun alanları ve sosyo-demografik özelliklerle depresif belirtilerin karşılaştırılması. Düşünen Adam, 10, 5-12.
  • Beaumont, G. & Hetzel, W. (1992) Psychopharmacology, 106, 5123-5126
  • Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4, 561–571.
  • Cryan,  JF., Markou, A., & Lucki, I. (2002). Assessing antidepressant activity in rodents: recent developments and future needs. Trends in Pharmacological Sci, 23, 238-245
  • Derya, G. (2004). “Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Sorunlarına Sahip Olma Durumları ve Problem Alanlarının Saptanması” Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, Uzmanlık Tezi. Erzurum.
  • Deveci, S.E., Ulutaşdemir, N., & Açık, Y. (2013). Bir sağlık yüksekokulu Öğrencilerinde depresyon belirtilerinin görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 18(2), 98-102.
  • Dişçigil, G., Gemalmaz, A., Başak, O., Gürel, F.S. & Tekin, N. (2005). Birinci basamakta geriatrik yaş grubunda depresyon. Turkish Journal of Geriatrics, 8(3), 129-33.
  • Doğan, T. (1998). “Başkent Üniversitesi Öğrencilerinin Stresle Başa Çıkma Stratejilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi” Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshman adaptation to university life: depressive symptoms stress and coping. Journal Of Clinical Psychology, 62,1231-1244.
  • Erözkan, A. (2005). Üniversite öğrencilerinin kişilerarası duyarlılık ve depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Muğla Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi,14, 129-155.
  • Göktaş, K. & Özkan, İ. (2006).“Yaşlılarda depresyon” Psychiatry in Türkiye.8. 30-37
  • Hisli, N. (1989). Beck depresyon envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 6 (22), 118-126.
  • Heiligenstein, E., Guenther, G., Hsu, K. & Herman, K. (1996). Depression and academic impairment in college students. Journal of American College Health, 45, 59-64.
  • İnanç, N., Savaş, H.A., Tutkun, H., Herken, H. & Savaş, E. (2004). Gaziantep Üniversitesi Mediko-Sosyal Merkezi’nde psikiyatrik açıdan incelenen öğrencilerin klinik ve sosyodemografik özellikleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 222-230.
  • İskender, H., Dokumacıoğlu, E., Kanbay, Y. & Kılıç, N. (2018). Üniversite öğrencilerinde sağlıklı yaşam ve depresyon puan düzeyleri ile ilgili faktörlerin belirlenmesi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(4), 414-423.
  • Karamustafalıoğlu, O. & Yumrukçal, H. (2011). Depresyon ve anksiyete bozuklukları, Şişli Etfal Hastanesi Tıp Bülteni, 45(2), 65-74.
  • Köknel, Ö. (1989). Türkiye’de depresyon epidemiyolojisi. Nöropsikiyatri Arşivi Özel Sayısı, 1-5. Köroğlu, E. (2012). Kaygılarımız korkularımız. 6. Baskı. Ankara: HYB Yayınları.
  • Kutlu, R., Çivi, S. ve Şahinli, A.S. (2009). The frequency of depression and smoking habit among the medical students. TAF Prev Med Bull, 8(6), 489-496.
  • Küey, L. (1998). Birinci basamakta depresyon: tanıma, ele alma, yönlendirme. Psikiyatri Dünyası, 1, 5-12.
  • Leka, S., Griffiths, A. & Cox, T. (2003). Work organization and stress: systematic problem approach for employers, managers and trade union representatives. ProtectingWorkers’ Health Series, 3. Geneva, Switzerland: World Health Organization
  • McKenna, M.T., Michaud, C.M, Murray, C.J.L. & Marks, J.S. (2005). Assessing the burden of disease in the United States using disability-adjusted life years. Am J Prev Med, 28, (5), 415-23.
  • Mowbray, C.T., Megivern, D., Mandiberg, J.M., Strauss, S., Stein, C.H., Collins, K. & Lett, R. (2006). Campus mental health services recommendations for change. American Journal Of Orthopsychiatry, 76, 226-237.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. & Oğuzhanoğlu, N.K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155–161.
  • Özkan, S. & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5, (13), 153-71.
  • Özkürkçügil, A.Ç. (1999). Bir medikososyal merkezine genel sağlık sorunları ile başvuran öğrencilerden psikiyatrik tanı alanlarda bazı sosyodemografik özellikler, Türk Psikiyatri Dergisi, 10, 115-122.
  • Öztürk, O. (1997). Ruh sağlığı ve bozuklukları. 6. baskı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Taycan, O., L. Kutlu, S. Çimen ve N. Aydın (2006), Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerde depresyon ve tükenmişlik düzeyinin sosyodemografik özelliklerle ilişkisi, Anatolian Journal of Psychiatry, 7,100-108.
  • Tezcan, E. (2000). Depresyonun ayırıcı tanısı. Duygudurum Dizisi, 77-98.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2019). Türkiye Sağlık Araştırması. https://data.tuik.gov. tr/Bulten/Index?p=Turkiye-Saglik-Arastirmasi-2019-33661. Erişim tarihi 23 Ekim 2022.
  • Üzel, T. (2020). Depresyon hastalarında çocukluk çağı travmaları, başa çıkma tutumları, intihar düşüncesinin düzeyi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı. Nevşehir.
  • Salk, R.H, Hydei J.S. & Abramson, L.Y. (2017). Gender differences in depression in representative national samples: Meta-analyses of diagnoses and symptoms. Psychol Bull, 143(8), 783-822.
  • Sıncar, S., Sohbet, R., Bırımoğlu-Okuyan, C. & Karasu, F. (2020). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ve depresyon: kesitsel bir çalışma. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi.  9(2), 93-100.
  • Spinney, L. (2009). European brain policy forum 2009: depression and the european society. Eur Psychiatry, 24, 550-551. Şahiner, Ö. & Hisar, K.M. (2018). Bir üniversitedeki öğrencilerde uykusuzluğun sıklığı ve depresyon semptomları ile ilişkili faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi,7 (1), 125-130.
  • Ulaş, B., Tatlıbadem, B., Nazik, F., Sönmez, M. & Uncu, F. (2015). Üniversite öğrencilerinde depresyon sıklığı ve ilişkili etmenler. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 71-75.
  • Yıldırım, A. & Hacıhasanoğlu, R. (2011). Sağlık çalışanlarında yaşam kalitesi ve etkileyen değişkenler. Journal of Psychiatric Nursing, 2(2), 61-8.
  • Yıldırım, İ., Özşevik, K., Özer, S., Canyurt, E. & Tortop, Y. (2015). Üniversite öğrencilerinde fiziksel aktivite ile depresyon ilişkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(Special Issue), 32-29.
  • World Health Organization (2017). Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates. WHO/MSD/MER, 2, 1-21.
  • World Health Organization (2021). Depression. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/depression. Son erişim tarihi 20 Eylül 2022.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Füsun Kurt Gökçeli 0000-0002-9075-3860

Doç. Dr. Emre Birinci 0000-0001-9357-0106

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kurt Gökçeli, F., & Birinci, D. D. . E. (2023). EXAMINING DEPRESSION LEVELS OF VOCATIONAL SCHOOL OF HEALTH SERVICES STUDENTS ACCORDING TO SOME VARIABLES. Turkish Journal of Applied Social Work, 6(1), 71-86. https://doi.org/10.54467/trjasw.1287458