Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PERCEPTION OF SCHOOL DROPOUT WITH THE PERSPECTIVE OF SCHOOL ADMINISTRATORS

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 13, 30.06.2024
https://doi.org/10.54467/trjasw.1383239

Öz

In today's society, school dropout is a widespread problem in every country, regardless of whether it is a developed, developing or underdeveloped country. It is a social as well as an educational problem with multiple causes, although the dropout situation of each child differs from each other. The aim of this study is to evaluate the causes of school dropout from the perspective of school administrators and to present a description of this problem from the perspective of administrators. According to the results and evaluations obtained, the problem will be addressed comprehensively and suggestions will be made to fill the literature gap. The data obtained in the study were analyzed qualitatively using an inductive approach. School administrators working in Sakarya province participated in the study. According to the results obtained, these administrators mostly emphasized that the family factor is the main cause of the existing problems, as well as the compulsory education process, i.e. the forced attendance of the child to school, financial difficulties, academic failures of the child have significant effects on the dropout and absenteeism of the student.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). London: Routledge.
  • Karapür, Ş. (2017). Erken Okul Terkinin Azaltılmasına Yönelik AB Ülkeleri ile Türkiye’deki Politika ve Önlemlerin Karşılaştırılması ve Okul Eğitimi Projelerinin Bu Kapsamdaki Rolü. Yayınlanmamış uzmanlık tezi, Avrupa Birliği Bakanlığı, Ankara.
  • Küçükarslan, E. (2019). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Okul Terkinde Rol Oynayan Faktörler ve Önleme Stratejilerine Ilişkin Yönetici Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: AB Ülkeleri ile Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Lee, E. Valerie and David T. Burkam (2000). “Dropping Out of High School: The Role of School Organization and Structure”, American Educational Research Journal, Volume 40, No 2, p. 353- 393.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama Için Bir Rehber (Çev. Ed. S. TURAN) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım (Eserin orijinali 2009’da yayımlandı.)
  • OECD (2015), Education at a Glance 2015: OECD Indicators, OECD Publishing. http://dx.doi. org/10.1787/eag-2015-en. Erişim Tarihi: 15.10.2022
  • Özdemir, S., Erkan, S., Karip, E., Sezgin, F. ve Şirin, H. (2010). Ilköğretim Okulu Öğrencilerinin Okulu Terk Etme Nedenleri ve Çözüm Önerileri Proje No: 107K453 Gazi Üniversitesi Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı Web Sitesinden Erişildi: http://gef-egitimbilimleri-egitimyonetimi.gazi.edu. tr/posts/download?id=31921 (Erişim Tarihi:31.08.2023)
  • Rumberger, Russell W. (2019). “The economics of High School Dropouts”, Entry for the Encyclopedia of the Economics of Education, https://www.researchgate.net/publication/338665702_ The_economics_of_high_school_dropouts, (Erişim Tarihi: 03.11.2020).
  • Santibanez, L., & Guarino, C. M. (2021). The Effects of Absenteeism on Academic and Social-emotional Outcomes: Lessons for COVID-19. Educational Researcher, 50(6), 392-400.
  • Taylı, A. (2008). Okulu Bırakmanın Önlenmesi ve Önlemeye Yönelik Uygulamalar. A. Izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 91-104.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Zorbaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin Okul Terk Risklerini Etkileyen Öğrenci ve Okul Düzeyindeki Faktörler. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 13, 30.06.2024
https://doi.org/10.54467/trjasw.1383239

Öz

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). London: Routledge.
  • Karapür, Ş. (2017). Erken Okul Terkinin Azaltılmasına Yönelik AB Ülkeleri ile Türkiye’deki Politika ve Önlemlerin Karşılaştırılması ve Okul Eğitimi Projelerinin Bu Kapsamdaki Rolü. Yayınlanmamış uzmanlık tezi, Avrupa Birliği Bakanlığı, Ankara.
  • Küçükarslan, E. (2019). Meslek Lisesi Öğrencilerinin Okul Terkinde Rol Oynayan Faktörler ve Önleme Stratejilerine Ilişkin Yönetici Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: AB Ülkeleri ile Karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Lee, E. Valerie and David T. Burkam (2000). “Dropping Out of High School: The Role of School Organization and Structure”, American Educational Research Journal, Volume 40, No 2, p. 353- 393.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama Için Bir Rehber (Çev. Ed. S. TURAN) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım (Eserin orijinali 2009’da yayımlandı.)
  • OECD (2015), Education at a Glance 2015: OECD Indicators, OECD Publishing. http://dx.doi. org/10.1787/eag-2015-en. Erişim Tarihi: 15.10.2022
  • Özdemir, S., Erkan, S., Karip, E., Sezgin, F. ve Şirin, H. (2010). Ilköğretim Okulu Öğrencilerinin Okulu Terk Etme Nedenleri ve Çözüm Önerileri Proje No: 107K453 Gazi Üniversitesi Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı Web Sitesinden Erişildi: http://gef-egitimbilimleri-egitimyonetimi.gazi.edu. tr/posts/download?id=31921 (Erişim Tarihi:31.08.2023)
  • Rumberger, Russell W. (2019). “The economics of High School Dropouts”, Entry for the Encyclopedia of the Economics of Education, https://www.researchgate.net/publication/338665702_ The_economics_of_high_school_dropouts, (Erişim Tarihi: 03.11.2020).
  • Santibanez, L., & Guarino, C. M. (2021). The Effects of Absenteeism on Academic and Social-emotional Outcomes: Lessons for COVID-19. Educational Researcher, 50(6), 392-400.
  • Taylı, A. (2008). Okulu Bırakmanın Önlenmesi ve Önlemeye Yönelik Uygulamalar. A. Izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 91-104.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Zorbaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin Okul Terk Risklerini Etkileyen Öğrenci ve Okul Düzeyindeki Faktörler. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Mehmet Atasayar 0000-0002-0363-7993

Nesri Girgin 0000-0002-1915-1912

Koray Süler 0009-0000-4348-7013

Mesut Eyvaz 0009-0008-5290-6046

Umut Dağal Girgin 0009-0009-0651-4401

Ahmedlatif Şahin 0009-0002-5460-5307

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2023
Kabul Tarihi 16 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atasayar, M., Girgin, N., Süler, K., Eyvaz, M., vd. (2024). PERCEPTION OF SCHOOL DROPOUT WITH THE PERSPECTIVE OF SCHOOL ADMINISTRATORS. Turkish Journal of Applied Social Work, 7(1), 1-13. https://doi.org/10.54467/trjasw.1383239