: Farklılaştırılmış öğretim aynı sınıfta yer alan
farklı özelliklere sahip öğrencilere aynı ders sürecinde farklı öğrenme
yaşantıları oluşturmayı amaçlayan pedagojik bir yaklaşımdır. Bu sayede ders
süresinin sınıftaki tüm öğrencilerin öğrenmesi bakımından en verimli şekilde
kullanılması sağlanır. Türkiye'de genelde farklılaştırılmış öğretim ile ilgili,
özelde ise sosyal bilgiler ve tarih eğitimde farklılaştırılmış öğretimle ilgili
çalışma sayısı oldukça sınırlıdır. Bu kapsamda bu çalışma Avrupa Birliği ve
Türkiye Cumhuriyeti tarafından desteklenen “Farklılaştırılmış Beceri ve
Yeterlik Temelli Sosyal Bilgiler ve Tarih Dersleri” kapsamında sahadaki
sorunların ve ihtiyaçların betimlenmesi amacıyla 174 sosyal bilgiler ve tarih
öğretmeni ile tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak
anket kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin mesleki
yeterliklerine yönelik olumlu algıları ile bizatihi sınıf içindeki uygulamalarının
birbiri ile uyumlu olmadığı görülmüştür. Katılımcılar büyük oranda kendilerini
mesleki bakımdan başarılı görmelerine rağmen, büyük çoğunluğunun genelde eğitim
araştırmalarının özelde ise farklılaştırılmış öğretimle ilgili araştırmaların
işaret ettiği uygulamalardan uzak bir sınıf içi pratiğe sahip oldukları ortaya
çıkmıştır. Bulgular, öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim uygulamaları,
cinsiyet, branş ve mesleki deneyim değişkenlerine göre farklılık göstermemiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |