STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics), fen bilimleri
ve matematik gibi temel bilimlerin, mühendislik ve teknolojinin tasarım ve
uygulamaları ile entegre edilmesini sağlayan bir yaklaşımdır. Literatür
incelendiğinde STEM eğitiminin üstün/özel yeteneklilere uygulanması ile ilgili
araştırmaların yetersiz olduğu görülmüştür. Bundan dolayı bu araştırma,
üstün/özel yetenekli öğrenciler için yapılan STEM eğitimi ile öğrencilerin elde
ettikleri kazanımları değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel
araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma, daha önceden
STEM eğitimi almamış ve üstün/özel yetenekli tanısı konulmuş 12 erkek ve 13 kız
olmak üzere toplam 25 öğrencinin katılımıyla 2 haftada 32 saat olarak
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Aktivite Değerlendirme Formları
kullanılmıştır. Aktivite değerlendirme formunda öğrencilerin neler öğrendiği,
hangi becerileri elde ettiği, etkinlikten öğrendiklerini nasıl kullanacağı vb.
sorular yöneltilmiştir. Yapılan her aktivite için STEM eğitimine yönelik ders
planı oluşturulmuş, uygulamada mühendislik tasarım süreci izlenmiş ve aktivite
sonrasında öğrencilerin aktivite formlarını doldurmaları sağlanmıştır. Elde
edilen nitel veriler betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Sonuç
olarak üstün/özel yetenekli öğrenciler için yapılan STEM eğitiminin
öğrencilerin fen ve matematik kazanımları ile yaratıcılık, eleştirel düşünme, işbirliği
yapma ve iletişim kurma gibi 21. Yüzyıl becerileri elde etmesini sağladığı
tespit edilmiştir.
STEM eğitimi Üstün/Özel Yetenekliler Okul Dışı Öğrenme Fen Eğitimi
STEM
is an approach, which provides to integrate fundamental science and mathematics
with design and applications of engineering and technology. When the literature
is examined, it has been found that researches on STEM education to
gifted/talented students is inadequate. Therefore, this study has been carried
out in order to examine the benefits earned by gifted/talented students based
on STEM education. In the study, case study model were used from qualitative
research models. STEM education applications have been performed a total of 32
hours in 2 weeks. The participants consisted of 25 students (12 boys and 13
girls) diagnosed as “gifted/talented”. They did not participate in any STEM
education before. Activity Assessment Forms were used for data collection
instrument. In these forms, various questions addressed to students, which
likely to ask learnings and benefits by students’ point of view. During the
application of each STEM activity, a lesson plan for STEM education was
prepared, engineering design cycle was followed and students made to complete
the Activity Assessment Forms. Obtained qualitative data evaluated by using
descriptive analysis technique. Consequently, it has been determined that STEM
education applications improves the skills, in particular, creativity, critical
thinking, collaboration and communication. It also enhances educational
attainments in science and math.
STEM Education Gifted and Talented Students Outdoor Learning Science Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |