Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 334 - 351, 26.01.2018
https://doi.org/10.24315/trkefd.331579

Öz

STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics), fen bilimleri
ve matematik gibi temel bilimlerin, mühendislik ve teknolojinin tasarım ve
uygulamaları ile entegre edilmesini sağlayan bir yaklaşımdır. Literatür
incelendiğinde STEM eğitiminin üstün/özel yeteneklilere uygulanması ile ilgili
araştırmaların yetersiz olduğu görülmüştür. Bundan dolayı bu araştırma,
üstün/özel yetenekli öğrenciler için yapılan STEM eğitimi ile öğrencilerin elde
ettikleri kazanımları değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel
araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma, daha önceden
STEM eğitimi almamış ve üstün/özel yetenekli tanısı konulmuş 12 erkek ve 13 kız
olmak üzere toplam 25 öğrencinin katılımıyla 2 haftada 32 saat olarak
gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Aktivite Değerlendirme Formları
kullanılmıştır. Aktivite değerlendirme formunda öğrencilerin neler öğrendiği,
hangi becerileri elde ettiği, etkinlikten öğrendiklerini nasıl kullanacağı vb.
sorular yöneltilmiştir. Yapılan her aktivite için STEM eğitimine yönelik ders
planı oluşturulmuş, uygulamada mühendislik tasarım süreci izlenmiş ve aktivite
sonrasında öğrencilerin aktivite formlarını doldurmaları sağlanmıştır. Elde
edilen nitel veriler betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Sonuç
olarak üstün/özel yetenekli öğrenciler için yapılan STEM eğitiminin
öğrencilerin fen ve matematik kazanımları ile yaratıcılık, eleştirel düşünme, işbirliği
yapma ve iletişim kurma gibi 21. Yüzyıl becerileri elde etmesini sağladığı
tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Achieve. (2012). Next generation science standarts. http://www.achieve.org/next-generation-science-standards.
  • Akarsu, F. (2001). Üstün yetenekli çocuklar. Ankara: Eduser Yayınları.
  • Akgündüz, D. (2016). A research about the placement of the top thousand students in STEM fields in Turkey between 2000 and 2014. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(5), 1365-1377
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T. & Özdemir, S. (2015a). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?][White Paper]. İstanbul Aydın Üniversitesi: STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi. http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-Turkiye-Raporu-2015.pdf
  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M., Kaplan Sayı, A. & Türk, Z. (2015b). STEM eğitimi çalıştay raporu: Türkiye STEM eğitimi üzerine kapsamlı bir değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi: STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi. http://etkinlik.aydin.edu.tr/dosyalar/IAU_STEM_Egitimi_Calistay_Raporu_2015.pdf
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. 6. Baskı, Sakarya: Sakarya Kitabevi
  • Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R., & Schunn, C. D. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454-465.
  • Bakioğlu, A. ve Levent, A. F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Journal of Gifted Education Research, 1, 31-44
  • Baran, E , Canbazoglu Bilici, S , Mesutoglu, C , Ocak, C . (2016). Moving STEM beyond schools: Students’ perceptions about an out-of-school STEM education program. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 9-19. DOI: 10.18404/ijemst.71338Bilgili, A. E. (2000). Üstün yetenekli çocukların eğitimi sorunu - Sosyal sorumluluk yaklaşımı. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (12), 59-74.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996.
  • Çavaş, B., Bulut, Ç., Holbrook, J., & Rannikmae, M. (2013). Fen eğitimine mühendislik odaklı bir yaklaşım: ENGINEER projesi ve uygulamaları [An engineering-focused approach to science education: ENGINEER projects and applications], Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 12–22.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • EGEÇEM. (2017). Fen-teknoloji mühendislik-matematik (FETEMM) etkinlikleriyle bilimi öğreniyorum programı (5. 6. ve 7. sınıf ). http://egitim.ege.edu.tr/~egecem/?page_id=509
  • Gencer, A. S. (2015). Fen eğitiminde bilim ve mühendislik uygulaması: Fırıldak etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 5(1), 1-19. Guzey, S. S., Harwell, M., Moore, T. (2014). Development of an instrument to assess attitudes toward science, technology, engineering, and mathematics (STEM). School Science and Mathematics, 114(6), 271–279.
  • Gökdere, M. & Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma; Bilim sanat merkezi örneklemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14
  • Haciömeroğlu G., Kiliç A.S. (2016). Entegre FeTeMM öğretimi yönelim ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 654-669.
  • Kim, M.K., Roh, I.S., Cho, M.K. (2016). Creativity of gifted students in an integrated math-science instruction. Thinking Skills and Creativity 19 (2016) 38–48
  • Naizer G., Hawthorne M. J., Henley T. B. (2014). Narrowing the gender gap: enduring changes in middle school students’ attitude toward math, science and technology. Journal of STEM Education: İnnovations and Research, 15(3), 29-34.
  • Smutny, J. F. & von Fremd, S. E. (2004). Differentiating for the young child: Teaching strategies across the content areas (K-3). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • STEM OKULU. (2017). STEM Okulu. www.stemokulu.com.
  • Şahin, A., Ayar, M.C. & Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Educational Sciences: Theory ve Practice, 14(1), 297-322.
  • Tyler-Wood T. L., Mortenson M., Putney D., Cass M. A. (2000). An effective mathematics and science curriculum option for secondary gifted education. Roeper Review, 22, 266–270.
  • Tomlinson, C. (2000). Reconcilable differences? Standards-based teaching and differentiation. Educational Leadership, 58(4), 6-11.
  • VanTassel-Baska, J. & Stambaugh, T. (2006) Comprehensive curriculum for the gifted. Boston, MA: Pearson.
  • Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Evaluation of Gifted/Talented Students’ Out-of-School STEM Education

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 334 - 351, 26.01.2018
https://doi.org/10.24315/trkefd.331579

Öz



STEM
is an approach, which provides to integrate fundamental science and mathematics
with design and applications of engineering and technology. When the literature
is examined, it has been found that researches on STEM education to
gifted/talented students is inadequate. Therefore, this study has been carried
out in order to examine the benefits earned by gifted/talented students based
on STEM education. In the study, case study model were used from qualitative
research models. STEM education applications have been performed a total of 32
hours in 2 weeks. The participants consisted of 25 students (12 boys and 13
girls) diagnosed as “gifted/talented”. They did not participate in any STEM
education before. Activity Assessment Forms were used for data collection
instrument. In these forms, various questions addressed to students, which
likely to ask learnings and benefits by students’ point of view. During the
application of each STEM activity, a lesson plan for STEM education was
prepared, engineering design cycle was followed and students made to complete
the Activity Assessment Forms. Obtained qualitative data evaluated by using
descriptive analysis technique. Consequently, it has been determined that STEM
education applications improves the skills, in particular, creativity, critical
thinking, collaboration and communication. It also enhances educational
attainments in science and math.




Kaynakça

  • Achieve. (2012). Next generation science standarts. http://www.achieve.org/next-generation-science-standards.
  • Akarsu, F. (2001). Üstün yetenekli çocuklar. Ankara: Eduser Yayınları.
  • Akgündüz, D. (2016). A research about the placement of the top thousand students in STEM fields in Turkey between 2000 and 2014. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(5), 1365-1377
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T. & Özdemir, S. (2015a). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?][White Paper]. İstanbul Aydın Üniversitesi: STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi. http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-Turkiye-Raporu-2015.pdf
  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M., Kaplan Sayı, A. & Türk, Z. (2015b). STEM eğitimi çalıştay raporu: Türkiye STEM eğitimi üzerine kapsamlı bir değerlendirme. İstanbul Aydın Üniversitesi: STEM Merkezi ve Eğitim Fakültesi. http://etkinlik.aydin.edu.tr/dosyalar/IAU_STEM_Egitimi_Calistay_Raporu_2015.pdf
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. 6. Baskı, Sakarya: Sakarya Kitabevi
  • Apedoe, X. S., Reynolds, B., Ellefson, M. R., & Schunn, C. D. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17(5), 454-465.
  • Bakioğlu, A. ve Levent, A. F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Journal of Gifted Education Research, 1, 31-44
  • Baran, E , Canbazoglu Bilici, S , Mesutoglu, C , Ocak, C . (2016). Moving STEM beyond schools: Students’ perceptions about an out-of-school STEM education program. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 9-19. DOI: 10.18404/ijemst.71338Bilgili, A. E. (2000). Üstün yetenekli çocukların eğitimi sorunu - Sosyal sorumluluk yaklaşımı. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (12), 59-74.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996.
  • Çavaş, B., Bulut, Ç., Holbrook, J., & Rannikmae, M. (2013). Fen eğitimine mühendislik odaklı bir yaklaşım: ENGINEER projesi ve uygulamaları [An engineering-focused approach to science education: ENGINEER projects and applications], Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 12–22.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • EGEÇEM. (2017). Fen-teknoloji mühendislik-matematik (FETEMM) etkinlikleriyle bilimi öğreniyorum programı (5. 6. ve 7. sınıf ). http://egitim.ege.edu.tr/~egecem/?page_id=509
  • Gencer, A. S. (2015). Fen eğitiminde bilim ve mühendislik uygulaması: Fırıldak etkinliği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 5(1), 1-19. Guzey, S. S., Harwell, M., Moore, T. (2014). Development of an instrument to assess attitudes toward science, technology, engineering, and mathematics (STEM). School Science and Mathematics, 114(6), 271–279.
  • Gökdere, M. & Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma; Bilim sanat merkezi örneklemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14
  • Haciömeroğlu G., Kiliç A.S. (2016). Entegre FeTeMM öğretimi yönelim ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 654-669.
  • Kim, M.K., Roh, I.S., Cho, M.K. (2016). Creativity of gifted students in an integrated math-science instruction. Thinking Skills and Creativity 19 (2016) 38–48
  • Naizer G., Hawthorne M. J., Henley T. B. (2014). Narrowing the gender gap: enduring changes in middle school students’ attitude toward math, science and technology. Journal of STEM Education: İnnovations and Research, 15(3), 29-34.
  • Smutny, J. F. & von Fremd, S. E. (2004). Differentiating for the young child: Teaching strategies across the content areas (K-3). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • STEM OKULU. (2017). STEM Okulu. www.stemokulu.com.
  • Şahin, A., Ayar, M.C. & Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Educational Sciences: Theory ve Practice, 14(1), 297-322.
  • Tyler-Wood T. L., Mortenson M., Putney D., Cass M. A. (2000). An effective mathematics and science curriculum option for secondary gifted education. Roeper Review, 22, 266–270.
  • Tomlinson, C. (2000). Reconcilable differences? Standards-based teaching and differentiation. Educational Leadership, 58(4), 6-11.
  • VanTassel-Baska, J. & Stambaugh, T. (2006) Comprehensive curriculum for the gifted. Boston, MA: Pearson.
  • Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aybike Özçelik

Devrim Akgündüz

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özçelik, A., & Akgündüz, D. (2018). Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 334-351. https://doi.org/10.24315/trkefd.331579
AMA Özçelik A, Akgündüz D. Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ocak 2018;8(2):334-351. doi:10.24315/trkefd.331579
Chicago Özçelik, Aybike, ve Devrim Akgündüz. “Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, sy. 2 (Ocak 2018): 334-51. https://doi.org/10.24315/trkefd.331579.
EndNote Özçelik A, Akgündüz D (01 Ocak 2018) Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 2 334–351.
IEEE A. Özçelik ve D. Akgündüz, “Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, ss. 334–351, 2018, doi: 10.24315/trkefd.331579.
ISNAD Özçelik, Aybike - Akgündüz, Devrim. “Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (Ocak 2018), 334-351. https://doi.org/10.24315/trkefd.331579.
JAMA Özçelik A, Akgündüz D. Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8:334–351.
MLA Özçelik, Aybike ve Devrim Akgündüz. “Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, 2018, ss. 334-51, doi:10.24315/trkefd.331579.
Vancouver Özçelik A, Akgündüz D. Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8(2):334-51.

Cited By





STEAM based music activity example for gifted students
LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education
https://doi.org/10.31129/LUMAT.11.4.1993













Evaluation of STEM Applications Used in Science Education
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.21666/muefd.1080617







FeTeMM Eğitiminin Akademik Başarıya Etkisini İnceleyen Çalışmaların Meta-Analizi
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
Leyla AYVERDİ
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.755111






Özel Yetenekli Öğrencilerin Eğitiminde STEM Uygulamaları
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
NAZLI BARIŞ
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.529898



Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.