Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Instagram As a Cultural Memory Transmitter: The Example of TRT Arşiv

Yıl 2022, , 82 - 103, 30.01.2022
https://doi.org/10.37679/trta.1010508

Öz

A society has a common culture. This common culture also has a collective memory. This memory keeps the society's past alive. While cultural memory enables the society to take stronger steps towards the present and the future by taking strength from its past. The stronger the bond of a nation with its past, the more it will protect the culture of that nation. Interaction with the past helps to make sense of the present and create the future. In this study, the importance of social media in ensuring the continuity of cultural memory will be emphasized. An evaluation will be made on how the transfer of cultural memory through social media takes place. The theoretical background of the research is based on Jan Assmann's concept of cultural memory. The phenomenon of cultural memory; memory, recollection, social memory concepts. The research is a qualitative research. TRT Archive Instagram account was evaluated by content analysis method in the context of cultural memory. As a result, it has been revealed that TRT Archive has an important function in the transfer of cultural memory.

Kaynakça

  • Assmann, J. (2001), Kültürel Bellek, (Çev.: Ayşe Tekin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • Benjamin, W. (1995). Pasajlar, (Çev.: Ahmet Cemal), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, P. (1986). Distinction : A Social Critique of the Judgement of Taste, London: Routledge & Kegan Paul Ltd Press.
  • Boym, S. (2009). Nostaljinin Geleceği, (Çev.: Ferit Budak Aydar), Metis Yayınları, İstanbul
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar?, (Çev.: Alaeddin Şenel), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Dijck, J.V. (2007). Mediated Memories in theDigital Age. California: Stanford Universty Press
  • Fentress, J. Wickham, C. (1992) Socıal Memory, Blackwell, Massachusetts Erişim Tarihi: 24.09.2021. http://libgen.org
  • Halbwachs, M. ,(2016). Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri, (Çev.: Büşra Uçar), Heretik Yayınları, Ankara.
  • Hall, S. (1993). “Melez Şahsiyetlerimiz”, (Çev.: Özgür Gökmen), Birikim Dergisi.
  • Huyssen, A. ,(1999). Alacakaranlık Anıları, (Çev.: Kemal Atakay), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Jedlowski, P. (2001). “Memory and Sociology: Themes and Issues”. Time and Society 10(1)
  • Jensen, K. B. (2002). “The Complementarity of Qualitative and Quantative Methodologies in Media and Communication Research”, Handbook Of Media Communications Research Qualitative and Quantative Research Methodologies, (Edit.: Klaus B. Jensen), Roudledge: Florance, KY, USA.
  • Kümbetoğlu, B. (2006). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Lister, M. ve Wells L. (2001). “Seeing Beyond Belief: Cultural Studies as an Approach to Analysing the Visual” Handbook of Visual Analysis. Theo van Leeuwen ve Carey Jewitt (der.) içinde, London
  • Mayring, P. (2011). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş: Nitel Düşünce İçin Bir Rehber, (Çev.: Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun), Ankara.
  • Nora, P. (2006). Hafıza Mekânları, (Çev.: Mehmet Emin Özcan), Dost Yayınları, Ankara.
  • Ong, W. (1999). Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. (Çev.: Sema Postacıoğlu Banon), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Rossi A. (1982). Şehrin Mimarisi (Çev. Nurdan Gürbilek), Kanat Kitap Yayınları, İstanbul.
  • Schudson, M. (1997). ”Kolektif Bellekte Çarpıtma Dinamikleri”, (Çev: Begüm Kovulmaz), Cogito Bellek: Öncesiz, Sonrasız, (Bahar 2007)
  • Sontag S. (1978). On Photography, (Ed.Allen Lane), London, Great Britain : Penguin Books. Ltd.
  • Williams, R. (1998). Eğlence İncelemeleri, (Haz. Tania Modleski), (Çev.: Nurdan Gürbilek), Metis Yayınları, İstanbul.

Kültürel Bellek Aktarıcısı Olarak Instagram: TRT Arşiv Örneği

Yıl 2022, , 82 - 103, 30.01.2022
https://doi.org/10.37679/trta.1010508

Öz

Bir toplum geçmişiyle var olur, ortak bir kültüre sahiptir. Bu ortak kültürün de kolektif bir belleği mevcuttur. Bu bellek; toplumun geçmişini diri tutar, ortak bir söyleme ve bilince kapı aralar. Kültürel bellek, toplumun geçmişinden güç alarak şimdiye ve geleceğe daha sağlam adımlarla ilerlemesini sağlarken aynı zamanda geçmişle yüzleşmesine de vesile olur. Bir milletin geçmişiyle olan bağı ne kadar kuvvetli ise o millet kültürüne daha çok sahip çıkar. Geçmişle kurulan etkileşim bugünü anlamlandırmaya ve geleceği oluşturmaya yardımcı olur. Bu çalışmada kültürel belleğin devamını sağlamada sosyal medyanın önemi üzerinde durulacaktır. Kültürel belleğin sosyal medya üzerinden aktarımının nasıl gerçekleştiğine dair bir değerlendirme yapılacaktır. Araştırmanın kuramsal altyapısı, Jan Assmann’ın kültürel bellek kavramı çerçevesinde temellendirilmiştir. Kültürel bellek olgusu; hafıza, hatırlama, toplumsal bellek kavramları etrafında ele alınmıştır. Bu araştırmanın amacı; sosyal medya platformu olan Instagram’ın kültürel bellek aktarımındaki işlevini ortaya çıkarmaktır. Bu çerçevede TRT Arşivin Instagram hesabında bu aktarımı nasıl gerçekleştirdiği incelenmiştir. Araştırma nitel bir araştırmadır. TRT Arşiv Instagram hesabı kültürel bellek bağlamında içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, TRT Arşivin kültürel bellek aktarımında önemli bir işleve sahip olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Assmann, J. (2001), Kültürel Bellek, (Çev.: Ayşe Tekin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul
  • Benjamin, W. (1995). Pasajlar, (Çev.: Ahmet Cemal), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, P. (1986). Distinction : A Social Critique of the Judgement of Taste, London: Routledge & Kegan Paul Ltd Press.
  • Boym, S. (2009). Nostaljinin Geleceği, (Çev.: Ferit Budak Aydar), Metis Yayınları, İstanbul
  • Connerton, P. (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar?, (Çev.: Alaeddin Şenel), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Dijck, J.V. (2007). Mediated Memories in theDigital Age. California: Stanford Universty Press
  • Fentress, J. Wickham, C. (1992) Socıal Memory, Blackwell, Massachusetts Erişim Tarihi: 24.09.2021. http://libgen.org
  • Halbwachs, M. ,(2016). Hafızanın Toplumsal Çerçeveleri, (Çev.: Büşra Uçar), Heretik Yayınları, Ankara.
  • Hall, S. (1993). “Melez Şahsiyetlerimiz”, (Çev.: Özgür Gökmen), Birikim Dergisi.
  • Huyssen, A. ,(1999). Alacakaranlık Anıları, (Çev.: Kemal Atakay), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Jedlowski, P. (2001). “Memory and Sociology: Themes and Issues”. Time and Society 10(1)
  • Jensen, K. B. (2002). “The Complementarity of Qualitative and Quantative Methodologies in Media and Communication Research”, Handbook Of Media Communications Research Qualitative and Quantative Research Methodologies, (Edit.: Klaus B. Jensen), Roudledge: Florance, KY, USA.
  • Kümbetoğlu, B. (2006). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları, İstanbul.
  • Lister, M. ve Wells L. (2001). “Seeing Beyond Belief: Cultural Studies as an Approach to Analysing the Visual” Handbook of Visual Analysis. Theo van Leeuwen ve Carey Jewitt (der.) içinde, London
  • Mayring, P. (2011). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş: Nitel Düşünce İçin Bir Rehber, (Çev.: Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun), Ankara.
  • Nora, P. (2006). Hafıza Mekânları, (Çev.: Mehmet Emin Özcan), Dost Yayınları, Ankara.
  • Ong, W. (1999). Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. (Çev.: Sema Postacıoğlu Banon), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Rossi A. (1982). Şehrin Mimarisi (Çev. Nurdan Gürbilek), Kanat Kitap Yayınları, İstanbul.
  • Schudson, M. (1997). ”Kolektif Bellekte Çarpıtma Dinamikleri”, (Çev: Begüm Kovulmaz), Cogito Bellek: Öncesiz, Sonrasız, (Bahar 2007)
  • Sontag S. (1978). On Photography, (Ed.Allen Lane), London, Great Britain : Penguin Books. Ltd.
  • Williams, R. (1998). Eğlence İncelemeleri, (Haz. Tania Modleski), (Çev.: Nurdan Gürbilek), Metis Yayınları, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Kandemir 0000-0003-3751-2678

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2021
Kabul Tarihi 14 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kandemir, S. (2022). Kültürel Bellek Aktarıcısı Olarak Instagram: TRT Arşiv Örneği. TRT Akademi, 7(14), 82-103. https://doi.org/10.37679/trta.1010508