Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yakın Dönem Bollywood Sinemasında İslamofobik Söylem: Baby (2015) Ve Sooryavanshi (2021) Örnekleri

Yıl 2022, , 450 - 479, 31.05.2022
https://doi.org/10.37679/trta.1101090

Öz

İslamafobi, temelde Müslümanlara ve İslam inancına karşı bir korku ve düşmanlığı ifade eden bir kavramdır. Özellikle, 11 Eylül terör saldırılarından sonra başta Hollywood olmak üzere sinemada islamafobik söylem giderek yaygınlaşmıştır. Hollywood ile paralel olarak, milyonlarca Müslümanın azınlık olarak yaşadığı Hindistan’da da Müslüman karşıtlığını körükleyen sinema filmleri üretilmeye başlanmıştır. Hint sinemasında son yıllarda iktidar partisinin milliyetçi politikalarını yansıtan ve İslam inancı ile terörizmi ilişkilendiren çok sayıda sinema filmi ortaya çıkmıştır. Bollywood sinemasının en popüler oyuncularından biri olan ve Hindistan başbakanı Narendra Modi'nin destekçisi olmakla tanınan Akshay Kumar'ın başrolünde oynadığı 2015 yapımı Baby ile 2021 yapımı Sooryavanshi filmleri, açık bir şekilde Müslüman karşıtlığı söylemine sahip olmalarıyla öne çıkmaktadır. Bu filmlerdeki islamafobik söylemin ne şekilde oluşturulduğunu ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada eleştirel söylem analizi yönetimi kullanılmıştır. Yapılan çözümleme sonucunda, bu filmlerde Müslüman karakterlerin belirli bir şekilde tasvir edilmesi, belirli eylem ve davranışlar içine sokulması ve bu karakterlere belirli repliklerin yazılmasıyla İslam dini ile terörizmin ilişkilendirilmeye çalışıldığı tespit edilmiştir. Aynı zamanda bu filmlerin, Müslüman karşıtı anlatıların sürekli faydalanabilecekleri şablon bir olay örgüsüne sahip oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altaf, A. (2020). Bollywood’s anti Muslim agenda. https://thelegitimatenews.com/bollywoods-anti-muslim-agenda adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 17.03.2022)
  • Ayyub, R. (2021) Opinion: Why an Indian film’s success at the box office should worry us all. https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/11/15/why-an-indian-films-success-box-office-should-worry-us-all/ adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 21.03.2022)
  • Bahçecik, Ş. O. (2013) islamofobya’yı uluslararasılaştırmak: Runnymede vakfından İslam iş birliği örgütü’ne islamofobya karşıtı pratikler. Ortadoğu Etütleri. 5 (1), (141-165.).
  • Berker, D.Y. (2021). Reproducing orientalism with cinema: Aladdin (2019). Işıl Tombul ve Gülşah Sarı (Ed.) Handbook of Research on Contemporary Approaches to Orientalism in Media and Beyond içinde (953- 973). Hershey: IGI Global.
  • Chatterji, S. A. (2020) Bollywood cinema kaleidoscope. Bengal: Doshor Publication.
  • Dixon, W. W., & Foster, G. A. (2008). A short history of film. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.
  • Falarti, M.M., Molaei, H., Karim, A. (2019). Hindu-Muslim relationship in Bollywood in post 26/11: a content analysis of movies (2008-2018). Journal of World Sociopolitical Studies, 3 (2), 345-377. DOI:10.22059/WSPS.2020.276334.1092
  • Gottschalk, P ve Greenberg, G. (2008). Islamophobia: making Muslims the enemy. Lanham: Rowman & Littlefield.
  • Green, T.H. (2015) The fear of Islam: an introduction to islamophobia in the west. Minneapolis: Fortress Press.
  • Güler. M.A. (2021) Islamophobia in India as Bollywood's influence grows. https://www.dailysabah.com/opinion/op-ed/islamophobia-in-india-as-bollywoods-influence-grows adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 20.03.2022)
  • Kalın, İ. (2011). Islamophobia and the limits of Multiculturalism. John l. Esposito ve İbrahim Kalın (Ed.) Islamophobia: The Challenge of Pluralism in the 21st Century içinde (3-20). Oxford: Oxford University Press.
  • Kumar H.M., S. (2016). Metonymies of Fear: Islamophobia and the Making of Muslim Identity in Hindi Cinema. Society and Culture in South Asia, 2(2), 233–255. https://doi.org/10.1177/2393861716643874
  • Kumar, D. (2012). Islamophobia and the politics of empire. Chicago: Haymarket Books.
  • Love, E. (2017). Islamophobia and racism in America. New York: New York University Press.
  • Majid, D. (2019) A Muslim in Bollywood. https://www.thehindubusinessline.com/blink/watch/a-muslim-in-bollywood/article27090397.ece adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 20.03.2022)
  • Mastnak, T. (2010). Western Hostility toward Muslims: A History of the Present Andrew Shryock (E.d) Islamophobia / Islamophilia beyond the politics of enemy and friend içinde (29-52). Bloomington: Indiana University Press.
  • Menon, A. (2021) Akshay Kumar's 'Sooryavanshi' and the Criminalisation of 'normal Indian https://www.thequint.com/entertainment/bollywood/sooryavanshi-indian-muslims-akshay-kumar-rohit-shetty-islamophobia-terrorism adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 20.03.2022)
  • Molaei, H. & Babaei, S.H. (2020). Portrayal of Muslims in Bollywood: case-study of the Tanhaji movie. World Sociopolitical Studies, 4(2), (379- 400). Doi: 10.22059/wsps.2021.314905.1185
  • Monaco, P. (2010). A history of American movies: a film-by-film look at the art, craft, and business of cinema, Lanham: The Scarecrow Press.
  • Özarslan, Z. (2013). Sinemada nefret söylemi. Mahmut Çınar (Ed.) Medya ve nefret söylemi: kavramlar, mecralar, tartışmalar içinde (177-197). İstanbul: Hrant Dink Vakfı Yayınları.
  • Pandey, N. (Yönetmen). (2015). Baby [Film]. Hindistan.: Crouching Tiger.
  • Ramnath, N. (2021). Muslim stereotyping in Hindi films: ‘we cannot allow ourselves to forget what constitutes us’. https://scroll.in/reel/1005662/muslim-stereotyping-in-hindi-films-we-cannot-allow-ourselves-to-forget-what-constitutes-us adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 27.03.2022)
  • Said, E.W. (2008). Medyada İslam: gazeteciler ve uzmanlar medyaya bakışımızı nasıl belirliyor?. Çev: Aysun Babacan. İstanbul: Metis.
  • Shetty, R. (Yönetmen). (2021). Sooryavanshi [Film]. Hindistan.: Reliance Entertainment
  • Tajalle, M. (2020). Recycled tropes and the persistence of islamophobia in American films. http://www.inquiriesjournal.com/articles/1814/recycled-tropes-and-the-persistence-of-islamophobia-in-american-films adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 26.03.2022)
  • Taşcı, M.N (2020). Hindistan ile Pakistan arasında 73 yıldır çözülemeyen mesele: Keşmir. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/hindistan-ile-pakistan-arasinda-73-yildir-cozulemeyen-mesele-kesmir/1723641 adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 19.03.2022)
  • Thompson, K., & Bordwell, D. (2003). Film history: an introduction. New York: McGraw-Hill.
  • Türkmen, M. Y. & Özçınar, M. (2020). 11 Eylül Sonrası Hollywood sinemasında islamofobinin yeniden üretimi. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2), 1321-1343 . Doi: 10.17680/erciyesiletisim.703725
  • Van Dijk, T. A. (1998). Ideology: a multidisciplinary approach. London: Sage.
  • Yin, T. (2010). Through a screen darkly: Hollywood as a measure of discrimination against Arabs and Muslims, 2 Duke Forum for Law & Social Change, (103-123).
  • Zor, L. (2017). Van Dijk’ın eleştirel söylem analizinin sinema filmlerine uygulanması ve Kazakistan Sineması’ndan örnek bir film çözümlemesi: Stalin’e hediye. Akademik Bakış Dergisi, (61), 877-899.

Islamophobic Discourse in Recent Period Bollywood Cinema: Examples of Baby (2015) And Sooryavanshi (2021)

Yıl 2022, , 450 - 479, 31.05.2022
https://doi.org/10.37679/trta.1101090

Öz

Islamophobia is a concept that basically expresses fear and hostility towards Muslims and the Islamic faith. Especially after the September 11 terrorist attacks, Islamophobic discourse has become increasingly common in cinema, especially in Hollywood. Parallel to Hollywood, movies that fuel anti-Muslim sentiment have begun to be produced in India, where millions of Muslims live as minorities. In recent years, many movies have appeared in Indian cinema, reflecting the nationalist policies of the ruling party and associating the Islamic faith with terrorism. The films "Baby" (2015) and "Sooryavanshi" (2021), starring Akshay Kumar, one of the most popular actors of Bollywood cinema and known for being the supporter of Indian Prime Minister Narendra Modi, stand out with their openly anti-Muslim rhetoric. Critical discourse analysis method was used in this study, which aims to reveal how the Islamophobic discourse in these films is created. As a result of the analysis, it has been determined that the religion of Islam and terrorism are tried to be associated by depicting of Muslim characters in a certain way, putting them into certain actions and behaviors, and writing certain dialogue lines to these characters. At the same time, it has been determined that these films have a template plot those anti-Muslim narratives can constantly benefit from.

Kaynakça

  • Altaf, A. (2020). Bollywood’s anti Muslim agenda. https://thelegitimatenews.com/bollywoods-anti-muslim-agenda adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 17.03.2022)
  • Ayyub, R. (2021) Opinion: Why an Indian film’s success at the box office should worry us all. https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/11/15/why-an-indian-films-success-box-office-should-worry-us-all/ adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 21.03.2022)
  • Bahçecik, Ş. O. (2013) islamofobya’yı uluslararasılaştırmak: Runnymede vakfından İslam iş birliği örgütü’ne islamofobya karşıtı pratikler. Ortadoğu Etütleri. 5 (1), (141-165.).
  • Berker, D.Y. (2021). Reproducing orientalism with cinema: Aladdin (2019). Işıl Tombul ve Gülşah Sarı (Ed.) Handbook of Research on Contemporary Approaches to Orientalism in Media and Beyond içinde (953- 973). Hershey: IGI Global.
  • Chatterji, S. A. (2020) Bollywood cinema kaleidoscope. Bengal: Doshor Publication.
  • Dixon, W. W., & Foster, G. A. (2008). A short history of film. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.
  • Falarti, M.M., Molaei, H., Karim, A. (2019). Hindu-Muslim relationship in Bollywood in post 26/11: a content analysis of movies (2008-2018). Journal of World Sociopolitical Studies, 3 (2), 345-377. DOI:10.22059/WSPS.2020.276334.1092
  • Gottschalk, P ve Greenberg, G. (2008). Islamophobia: making Muslims the enemy. Lanham: Rowman & Littlefield.
  • Green, T.H. (2015) The fear of Islam: an introduction to islamophobia in the west. Minneapolis: Fortress Press.
  • Güler. M.A. (2021) Islamophobia in India as Bollywood's influence grows. https://www.dailysabah.com/opinion/op-ed/islamophobia-in-india-as-bollywoods-influence-grows adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 20.03.2022)
  • Kalın, İ. (2011). Islamophobia and the limits of Multiculturalism. John l. Esposito ve İbrahim Kalın (Ed.) Islamophobia: The Challenge of Pluralism in the 21st Century içinde (3-20). Oxford: Oxford University Press.
  • Kumar H.M., S. (2016). Metonymies of Fear: Islamophobia and the Making of Muslim Identity in Hindi Cinema. Society and Culture in South Asia, 2(2), 233–255. https://doi.org/10.1177/2393861716643874
  • Kumar, D. (2012). Islamophobia and the politics of empire. Chicago: Haymarket Books.
  • Love, E. (2017). Islamophobia and racism in America. New York: New York University Press.
  • Majid, D. (2019) A Muslim in Bollywood. https://www.thehindubusinessline.com/blink/watch/a-muslim-in-bollywood/article27090397.ece adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 20.03.2022)
  • Mastnak, T. (2010). Western Hostility toward Muslims: A History of the Present Andrew Shryock (E.d) Islamophobia / Islamophilia beyond the politics of enemy and friend içinde (29-52). Bloomington: Indiana University Press.
  • Menon, A. (2021) Akshay Kumar's 'Sooryavanshi' and the Criminalisation of 'normal Indian https://www.thequint.com/entertainment/bollywood/sooryavanshi-indian-muslims-akshay-kumar-rohit-shetty-islamophobia-terrorism adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 20.03.2022)
  • Molaei, H. & Babaei, S.H. (2020). Portrayal of Muslims in Bollywood: case-study of the Tanhaji movie. World Sociopolitical Studies, 4(2), (379- 400). Doi: 10.22059/wsps.2021.314905.1185
  • Monaco, P. (2010). A history of American movies: a film-by-film look at the art, craft, and business of cinema, Lanham: The Scarecrow Press.
  • Özarslan, Z. (2013). Sinemada nefret söylemi. Mahmut Çınar (Ed.) Medya ve nefret söylemi: kavramlar, mecralar, tartışmalar içinde (177-197). İstanbul: Hrant Dink Vakfı Yayınları.
  • Pandey, N. (Yönetmen). (2015). Baby [Film]. Hindistan.: Crouching Tiger.
  • Ramnath, N. (2021). Muslim stereotyping in Hindi films: ‘we cannot allow ourselves to forget what constitutes us’. https://scroll.in/reel/1005662/muslim-stereotyping-in-hindi-films-we-cannot-allow-ourselves-to-forget-what-constitutes-us adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 27.03.2022)
  • Said, E.W. (2008). Medyada İslam: gazeteciler ve uzmanlar medyaya bakışımızı nasıl belirliyor?. Çev: Aysun Babacan. İstanbul: Metis.
  • Shetty, R. (Yönetmen). (2021). Sooryavanshi [Film]. Hindistan.: Reliance Entertainment
  • Tajalle, M. (2020). Recycled tropes and the persistence of islamophobia in American films. http://www.inquiriesjournal.com/articles/1814/recycled-tropes-and-the-persistence-of-islamophobia-in-american-films adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 26.03.2022)
  • Taşcı, M.N (2020). Hindistan ile Pakistan arasında 73 yıldır çözülemeyen mesele: Keşmir. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/hindistan-ile-pakistan-arasinda-73-yildir-cozulemeyen-mesele-kesmir/1723641 adresinden alındı, (Erişim Tarihi: 19.03.2022)
  • Thompson, K., & Bordwell, D. (2003). Film history: an introduction. New York: McGraw-Hill.
  • Türkmen, M. Y. & Özçınar, M. (2020). 11 Eylül Sonrası Hollywood sinemasında islamofobinin yeniden üretimi. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2), 1321-1343 . Doi: 10.17680/erciyesiletisim.703725
  • Van Dijk, T. A. (1998). Ideology: a multidisciplinary approach. London: Sage.
  • Yin, T. (2010). Through a screen darkly: Hollywood as a measure of discrimination against Arabs and Muslims, 2 Duke Forum for Law & Social Change, (103-123).
  • Zor, L. (2017). Van Dijk’ın eleştirel söylem analizinin sinema filmlerine uygulanması ve Kazakistan Sineması’ndan örnek bir film çözümlemesi: Stalin’e hediye. Akademik Bakış Dergisi, (61), 877-899.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Yıldırım 0000-0001-7767-8715

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 10 Nisan 2022
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yıldırım, C. (2022). Yakın Dönem Bollywood Sinemasında İslamofobik Söylem: Baby (2015) Ve Sooryavanshi (2021) Örnekleri. TRT Akademi, 7(15), 450-479. https://doi.org/10.37679/trta.1101090