Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Almanya’da Çocuklara Yönelik Yayınlanan Logo Kindernachrichten Haber Programının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 440 - 464, 30.07.2017

Öz

Her geçen gün çocuklar kitle iletişim araçlarının mesajlarına daha fazla maruz kalmaktadır. Bu durum kitle iletişim araçlarının onların içinde yaşadıkları dünyayı anlamlandırmalarında önemli bir kaynak vazifesi görmesine sebep olmaktadır. Fakat yetişkinler için hazırlanmış olan programların içeriklerinin çocukların içinde yaşadıkları toplumdaki siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik olayları anlamlandırmalarına yeterince yardımcı olduklarını söylemek pek mümkün değildir. Bu nedenle çocukların yaşına uygun, onlara hitap edecek program formatlarının geliştirilmesi gerekmektedir. Bu düşünceden hareketle hayata geçirilen Logo Kindernachrichten (Çocuk Haberleri), 28 yıldan beri Almanya’da yayımlanan ilk ve tek çocuk haber bülteni olma özelliğine sahiptir.

Araştırmada Alman devlet kanalı ZDF’in (Zweites Deutsches Fernsehen –İkinci Alman Televizyonu–) uzun yıllar süren çalışmaları neticesinde bugünkü hâlini almış olan Logo adlı haber bülteninde hangi konuların tematize edildiği, bu konuların nasıl sunulduğu, uluslararası siyaset ve terör gibi karmaşık konular ele alınırken hangi noktalara dikkat edildiği, gündem belirleme kuramı bağlamında irdelenme yoluna gidilmiştir. Araştırma kapsamında 16-26 Mart 2017 tarihleri arasındaki Logo Çocuk Haber ocuk haber bültenleri, kaydedilerek Türkçeye çevrilmiş, elde edilen veriler nitel ve nicel içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda Logo’da olumsuz olaylarla ilgili olarak yapılan haberlerin sonunda mutlaka umut verici nitelikte olan unsurlara yer verildiği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Agee, W. K., Ault, P. H. & Emery, E. (1979). Introduction to Mass Communications. (6th ed). New York: Harper and Row. Akarslan, M. (1998). Ana Hatlarıyla Çocuk Hakları ve Çocuk Hakları Mevzuatı. İstanbul: Alfa Yayınları. Aljazeera (2017). Seçimlerin gölgesinde Türkiye-Hollanda krizi. http://www.aljazeera.com.tr/gorus/secimlerin-golgesinde-turkiye-hollanda-krizi. (Erişim tarihi: 05.04.2017). Baranowski, G. (2015). logo!: Evolution statt Revolution Ein Gespräch mit Eva Radlicki. Televizion. s. 38-39. http://www.br-online.de/jugend/izi/deutsch/publikation/ televizion/28_2015-2/Radlicki-logo.pdf. (Erişim tarihi: 01.05.2017). BBC (2017). 90 Saniyede Türkiye-Hollanda krizi. http://www.bbc.com/turkcehaberler- turkiye-39218877. (Erişim tarihi: 05.04.2017). Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. New York: Free Press. Çebi, M. S. (2002). 16 Nisan Avrupa Birliği Atina Zirvesi’nin Türk Yazılı Basınında Sunumu. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kuram ve Araştırma Dergisi İletişim. 16, s. 1-46. Dearing, J. W. ve Rogers, E. M. (1996). Communication Concepts 6: Agenda-Setting. Thousand Oaks: Sage. Deutsch Welle (2017). Eski dışişleri bakanlarından Hollanda krizi yorumu. http://www.dw. com/tr/eski-d%C4%B1%C5%9Fi%C5%9Fleri-bakanlar%C4%B1ndan-hollanda- krizi-yorumu/a-37941979. (Erişim tarihi: 02.04.2017). Dündar, C. (1996). Televizyon ve Şiddet. Cogito. Sayı: 6-7, Kış-Bahar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s. 385-389. Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2010). Öteki Kuramı. Kitle İletişim Kuram ve AraştırmalarınınTarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirilmesi. Ankara: Pozitif Matbaacılık. Ergül, H. (2000): Televizyonda Haberin Magazinleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları. Gleich, U. & Schmitt, S. (2009). Kinder und Fernsehnachrichten. Forschungsüberblick auf der Grundlage empirischer Studien. Media Perspektiven. (11), s. 593-602. Gröne, J.; Hinzen, G.; Köhler, J. L. & Voigt, A. (2017). logo! – Die Welt und Ich. Eine Studie zur Beeinflussung der Organisationsstruktur auf den Inhalt der indernachrichtensendung. s. 17-23. http://www2.tu-ilmenau.de/zsmp/sites/default/ files/uploads/5_Beitrag_Logo.pdf (Erişim tarihi 01.05.2017). Hazar, Ç. M. (2002). Medyanın Sosyolojik İşlevlerinden Gündem Kurma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kuram ve Araştırma Dergisi İletişim. Sayı: 16, s. 47-69. Holtz-Bacha, C. & Kutsch, A. (2002). Schlüsselwerke für die Kommunikationswissenschaft. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. Hürriyet (2017). Trump Merkel’in elini niye sıkmadı. Tek cümlelik açıklama. http://www.hurriyet.com.tr/trump-merkelin-elini-niye-sikmadi-tek-cumlelik-aciklama- 40401068. (Erişim tarihi: 10.04.2017). Kebapçı, A. R. (2001). Televizyon Ana Haber Bültenlerinde Şiddet Olgusu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Krüger, U. M. (2009). Altersgerechte Nachrichten für Kinder. Programmanalyse der Nachrichtensendung „logo!“. Media Perspektiven. H. 11. s. 577-592. (Erişim tarihi: 10.03.2017). ------------- & Müller, C. (2014). “logo!”: Fernsehnachrichten für Kinder – Inhaltsanalyse. Themenstruktur und Sendungsformen 2010 bis 2012. Media Perspektiven. (1). s. 2-20. Künüçen, A. Şükrü. (2004). Televizyonda Haber Programları, Şiddet ve Çocuk. Selçuk İletişim Dergisi. 3 (2). s. 57-67. McCombs, M. E. & Shaw, D. L. (1972). The Agenda-setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly. 36. s. 176-187. Meier, I. & Schuhmacher, G. (2009). logo!– seit 20 Jahren Kindernachrichten des ZDF. Medienbroschüre. Mainz: ZDF. Messenger Davies, M. (2009). Children, news media and citizenship: a study with 9-15 year olds in Northern Ireland, Scotland, Wales and England. In Youth Media Democracy; perspectives on new media literacy, (Eds. Pettersen, Jan). Dublin: CSER - DIT. s. 57-63. Milliyet (2017). Trump-Merkel görüşmesinde tokalaşma krizi. http://www.milliyet.com.tr/Milliyet-Tv/nevidyo/video-izle/Trump-Merkel-gorusmesinde-tokalasma- krizi-qPa6kIsqc61j.html. (Erişim tarihi: 15.04.2017). Mossig, M. (2010). Der Deutsche Fernsehpreis. Die Preisträger 2010. http://www. deutscherfernsehpreis.de/content/blogcategory/16/177/. (Erişim tarihi: 10.04.2017). Özer, Ö. (2007). Medya Şiddet ve Toplum. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Özkan, Y. (2017). Hollanda ile ziyaret krizi: ‘Erdoğan’ın Nazi açıklaması sınırı aştı. http://www.bbc.com/turkce/39242113). (Erişim tarihi: 25.04.2017). Postman, N. (1995). Çocukluğun Yokoluşu. K. İnal (çev.). Ankara: İmge Kitabevi. Schmidbauer, M. (1993). Kein Abladeplatz für Sensationen und Katastrophen. Televizion. 6/1993/1. s. 9-16. Severin, W. J. & Tankard, J. W. (1992). Communication Theories: Origins. Methods and Uses in The Mass Media. New York: Longman. Turam, E. (1996). Ekranaltı Çocukları. İstanbul: İrfan Yayımcılık. Van Vliet, H.; Harrison, C. & Anderson, T. (2013). Adult mediation of children’s television viewing experiences as a catalyst for learning and development: a case study, using Play School Early. Routledge, Child Development and Care Vol. 183, No. 1, January 2013, s. 17-36. Vom Orde, H. (2011). Kinder, Jugendliche und Fernsehnachrichten. Eine Zusammenfassung zentraler Forschungsergebnisse. Televizion. 24 (2). s. 25-28. ------------. (2015). Kindernachrichten im Fernsehen. Eine Zusammenfassung zentraler Forschungsergebnisse zum Format logo!. Televizion. 28/2015/2. s. 40-42. Wilson, J. B.; Potter, J.; Linz, D.; Kunkel, D.; Donnerstein, E.; Smith, S. L.; Blumenthal, E. & Gray, T. (1998). Content Analysis of Entertainment Television: The Importance of Context. J. T. Hamilton (ed.). Television Violence and Public Policy, Michigan: The University of Michigan Press. Yalçın, F. (2012). RTÜK Kararları Çerçevesinde Televizyon Yayınlarında Şiddet. Ankara: RTÜK Yayınları. Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları. Yücel, A. (2007). Türkische Medien: Dogan Holding & Hürriyet auf dem türkischen Tageszeitungsmarkt. http://atillayuecel.wordpress.com/2007/09/21/test/#_ ftn1 (Erişim tarihi: 01.05.2017). Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Çizgi Kitabevi: Konya. ZDF (2007). Erstmals regelmäßig deutschsprachige Beiträge im türkischen Fernsehen / ZDF und türkische Dogan Media vereinbaren Nachrichtenaustausch /“logo!” und “heute in Europa” als Zugang zu Sprache und Kultur. http:// www.presseportal.de/pm/7840/997093/erstmals-regelmaessig-deutschsprachige- beitraegeim-tuerkischen-fernsehen-zdf-und-tuerkische-dogan (Erişim tarihi: 25.01.2017).

The Analysis of Logo Kindernachrichten Kids Newsreport Broadcasting in Germany by Content Analysis Method

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 440 - 464, 30.07.2017

Öz

It can be stated that kids have been exposed to the messages given through mass media day by day. This reality leads them to think that mass media tools are important sources for making sense of the world. However, it is almost impossible to state that the contents of the shows prepared for adults help children enough to understand the political, social, cultural and economical events. Thus, it is a must to develop TV shows according to the children’s needs. Keeping this must in mind, Logo Kindernachrichten (Kids News) is the first and only news report for kids that has been broadcasting for 28 years in Germany. 

In this study, some issues are addressed such as what kind of topics are thematized, how these topics are presented in terms of agenda setting theory, how complicated issues like global politics  and terror are handled in ZDF’s (Zweites Deutsches Fernsehen- Germany’s state television) news report called Logo, which is created after long studies. For the scope of the study, Logo news report between March 16 and 26, 2017 have been recorded and translated into Turkish, and the data has been analyzed by using qualitative and quantitative methods. In the consequence of the research, it is observed that encouraging elements are absolutely presented at the end of the news about negative events in Logo.

Kaynakça

  • Agee, W. K., Ault, P. H. & Emery, E. (1979). Introduction to Mass Communications. (6th ed). New York: Harper and Row. Akarslan, M. (1998). Ana Hatlarıyla Çocuk Hakları ve Çocuk Hakları Mevzuatı. İstanbul: Alfa Yayınları. Aljazeera (2017). Seçimlerin gölgesinde Türkiye-Hollanda krizi. http://www.aljazeera.com.tr/gorus/secimlerin-golgesinde-turkiye-hollanda-krizi. (Erişim tarihi: 05.04.2017). Baranowski, G. (2015). logo!: Evolution statt Revolution Ein Gespräch mit Eva Radlicki. Televizion. s. 38-39. http://www.br-online.de/jugend/izi/deutsch/publikation/ televizion/28_2015-2/Radlicki-logo.pdf. (Erişim tarihi: 01.05.2017). BBC (2017). 90 Saniyede Türkiye-Hollanda krizi. http://www.bbc.com/turkcehaberler- turkiye-39218877. (Erişim tarihi: 05.04.2017). Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. New York: Free Press. Çebi, M. S. (2002). 16 Nisan Avrupa Birliği Atina Zirvesi’nin Türk Yazılı Basınında Sunumu. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kuram ve Araştırma Dergisi İletişim. 16, s. 1-46. Dearing, J. W. ve Rogers, E. M. (1996). Communication Concepts 6: Agenda-Setting. Thousand Oaks: Sage. Deutsch Welle (2017). Eski dışişleri bakanlarından Hollanda krizi yorumu. http://www.dw. com/tr/eski-d%C4%B1%C5%9Fi%C5%9Fleri-bakanlar%C4%B1ndan-hollanda- krizi-yorumu/a-37941979. (Erişim tarihi: 02.04.2017). Dündar, C. (1996). Televizyon ve Şiddet. Cogito. Sayı: 6-7, Kış-Bahar, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, s. 385-389. Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2010). Öteki Kuramı. Kitle İletişim Kuram ve AraştırmalarınınTarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirilmesi. Ankara: Pozitif Matbaacılık. Ergül, H. (2000): Televizyonda Haberin Magazinleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları. Gleich, U. & Schmitt, S. (2009). Kinder und Fernsehnachrichten. Forschungsüberblick auf der Grundlage empirischer Studien. Media Perspektiven. (11), s. 593-602. Gröne, J.; Hinzen, G.; Köhler, J. L. & Voigt, A. (2017). logo! – Die Welt und Ich. Eine Studie zur Beeinflussung der Organisationsstruktur auf den Inhalt der indernachrichtensendung. s. 17-23. http://www2.tu-ilmenau.de/zsmp/sites/default/ files/uploads/5_Beitrag_Logo.pdf (Erişim tarihi 01.05.2017). Hazar, Ç. M. (2002). Medyanın Sosyolojik İşlevlerinden Gündem Kurma. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kuram ve Araştırma Dergisi İletişim. Sayı: 16, s. 47-69. Holtz-Bacha, C. & Kutsch, A. (2002). Schlüsselwerke für die Kommunikationswissenschaft. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. Hürriyet (2017). Trump Merkel’in elini niye sıkmadı. Tek cümlelik açıklama. http://www.hurriyet.com.tr/trump-merkelin-elini-niye-sikmadi-tek-cumlelik-aciklama- 40401068. (Erişim tarihi: 10.04.2017). Kebapçı, A. R. (2001). Televizyon Ana Haber Bültenlerinde Şiddet Olgusu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Krüger, U. M. (2009). Altersgerechte Nachrichten für Kinder. Programmanalyse der Nachrichtensendung „logo!“. Media Perspektiven. H. 11. s. 577-592. (Erişim tarihi: 10.03.2017). ------------- & Müller, C. (2014). “logo!”: Fernsehnachrichten für Kinder – Inhaltsanalyse. Themenstruktur und Sendungsformen 2010 bis 2012. Media Perspektiven. (1). s. 2-20. Künüçen, A. Şükrü. (2004). Televizyonda Haber Programları, Şiddet ve Çocuk. Selçuk İletişim Dergisi. 3 (2). s. 57-67. McCombs, M. E. & Shaw, D. L. (1972). The Agenda-setting Function of Mass Media. Public Opinion Quarterly. 36. s. 176-187. Meier, I. & Schuhmacher, G. (2009). logo!– seit 20 Jahren Kindernachrichten des ZDF. Medienbroschüre. Mainz: ZDF. Messenger Davies, M. (2009). Children, news media and citizenship: a study with 9-15 year olds in Northern Ireland, Scotland, Wales and England. In Youth Media Democracy; perspectives on new media literacy, (Eds. Pettersen, Jan). Dublin: CSER - DIT. s. 57-63. Milliyet (2017). Trump-Merkel görüşmesinde tokalaşma krizi. http://www.milliyet.com.tr/Milliyet-Tv/nevidyo/video-izle/Trump-Merkel-gorusmesinde-tokalasma- krizi-qPa6kIsqc61j.html. (Erişim tarihi: 15.04.2017). Mossig, M. (2010). Der Deutsche Fernsehpreis. Die Preisträger 2010. http://www. deutscherfernsehpreis.de/content/blogcategory/16/177/. (Erişim tarihi: 10.04.2017). Özer, Ö. (2007). Medya Şiddet ve Toplum. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Özkan, Y. (2017). Hollanda ile ziyaret krizi: ‘Erdoğan’ın Nazi açıklaması sınırı aştı. http://www.bbc.com/turkce/39242113). (Erişim tarihi: 25.04.2017). Postman, N. (1995). Çocukluğun Yokoluşu. K. İnal (çev.). Ankara: İmge Kitabevi. Schmidbauer, M. (1993). Kein Abladeplatz für Sensationen und Katastrophen. Televizion. 6/1993/1. s. 9-16. Severin, W. J. & Tankard, J. W. (1992). Communication Theories: Origins. Methods and Uses in The Mass Media. New York: Longman. Turam, E. (1996). Ekranaltı Çocukları. İstanbul: İrfan Yayımcılık. Van Vliet, H.; Harrison, C. & Anderson, T. (2013). Adult mediation of children’s television viewing experiences as a catalyst for learning and development: a case study, using Play School Early. Routledge, Child Development and Care Vol. 183, No. 1, January 2013, s. 17-36. Vom Orde, H. (2011). Kinder, Jugendliche und Fernsehnachrichten. Eine Zusammenfassung zentraler Forschungsergebnisse. Televizion. 24 (2). s. 25-28. ------------. (2015). Kindernachrichten im Fernsehen. Eine Zusammenfassung zentraler Forschungsergebnisse zum Format logo!. Televizion. 28/2015/2. s. 40-42. Wilson, J. B.; Potter, J.; Linz, D.; Kunkel, D.; Donnerstein, E.; Smith, S. L.; Blumenthal, E. & Gray, T. (1998). Content Analysis of Entertainment Television: The Importance of Context. J. T. Hamilton (ed.). Television Violence and Public Policy, Michigan: The University of Michigan Press. Yalçın, F. (2012). RTÜK Kararları Çerçevesinde Televizyon Yayınlarında Şiddet. Ankara: RTÜK Yayınları. Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları. Yücel, A. (2007). Türkische Medien: Dogan Holding & Hürriyet auf dem türkischen Tageszeitungsmarkt. http://atillayuecel.wordpress.com/2007/09/21/test/#_ ftn1 (Erişim tarihi: 01.05.2017). Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Çizgi Kitabevi: Konya. ZDF (2007). Erstmals regelmäßig deutschsprachige Beiträge im türkischen Fernsehen / ZDF und türkische Dogan Media vereinbaren Nachrichtenaustausch /“logo!” und “heute in Europa” als Zugang zu Sprache und Kultur. http:// www.presseportal.de/pm/7840/997093/erstmals-regelmaessig-deutschsprachige- beitraegeim-tuerkischen-fernsehen-zdf-und-tuerkische-dogan (Erişim tarihi: 25.01.2017).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eylem Şentürk Kara Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 9 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 29 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şentürk Kara, E. (2017). Almanya’da Çocuklara Yönelik Yayınlanan Logo Kindernachrichten Haber Programının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. TRT Akademi, 2(4), 440-464.

                                                                      16115   16111        16112