Language, which is the most important communication tool in the history of humanity and the process of civilization, and the value of the word that is conveyed via language have been continuously repressed by the dominance of images in the last century. The value of the word is occasionally overlooked in the colorful and lively world of images. Being one of the most important transmitters of sound and word, the radio continues its struggle to convey information, news and culture with sound and word. However, the radio is also affected especially from the transformation created by the multimedia applications of information technologies on the characteristic features of mass media. The radio is being forced to be visualized and its auditory nature that empowers radio is being hybridized via images more than ever. The aim of this article is to demonstrate how visual elements have changed the auditory nature of the radio and to show the implementations in the process of visualization of the radio. The radio channels of the TRT, as a public broadcaster, were examined via descriptive analysis within the scope of qualitative research methodology. An interview was conducted with Ahmet Akçakaya, the Head of TRT’s Radio Department, to show the TRT’s approach in the process of radio visualization. The TRT’s Radio Data System (RDS) and social network websites were also analyzed. The study revealed that TRT radios are precautious towards the implementations in the process of radio visualization, and suggests that the radio should remain an invisible medium.
Radio Broadcasting Radio Visualization Digitalization Multimedia
İnsanlık tarihinin ve
medeniyetlerin gelişim sürecinde en önemli iletişim aracı olan dil ve dil aracılığıyla taşınan sözün
değeri, son yüzyılda imajların hâkimiyetinde sürekli olarak baskılanmıştır. Sözün değeri,
görüntünün renkli ve hareketli dünyasında zaman zaman göz ardı edilmektedir. Sesin ve sözün
en önemli taşıyıcılarından olan radyo, bilgiyi, haberi ve kültürü sesle ve sözle aktarmak
konusundaki mücadelesine devam etmektedir. Ancak, özellikle bilişim teknolojilerinin çoklu ortam
uygulamalarının, kitle iletişim araçlarının karakteristik varlıkları üzerinde yarattığı dönüşümden
radyo da payını almıştır. Radyo, bugün hiç olmadığı kadar görselleştirilmeye ve radyonun
gücünü aldığı işitsel doğası, görsellerle melezleştirilmeye çalışılmaktadır. Çalışmanın
amacı, radyonun dönüştürülmeye çalışılan işitsel doğasının, görsel unsurlarla vardığı noktayı
vurgulamak ve radyonun görselleştirilme sürecindeki uygulamaları ortaya koymaktır. Bu kapsamda,
bir kamu hizmeti yayıncısı olan TRT bünyesindeki radyoların ‘radyoların
görselleştirilmesi’ sürecine olan yaklaşımını ortaya çıkarabilmek için nitel
veri toplama yöntemlerinden olan görüşme ve gözleme dayalı elde edilen veriler
betimsel olarak analiz edilmiştir. TRT radyolarının, radyonun görselleştirilmesi
sürecindeki yaklaşımını ortaya koymak için TRT Radyo Dairesi Başkanı
Ahmet Akçakaya ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte, TRT radyolarının RDS
veri akış sistemleri ve sosyal medya hesapları incelenmiştir. Araştırma, TRT radyolarının,
radyonun görselleştirilmesi sürecindeki uygulamalara mesafeli durduğunu, radyonun görünmez
bir ortam olarak kalması gerektiği yaklaşımını ortaya koymuştur.
Radyo yayıncılığı radyonun görselleştirilmesi dijitalleşme çoklu-ortam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 9 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International