Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Dünyada Çocuk Olmak

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 16, 1134 - 1153, 30.09.2022
https://doi.org/10.37679/trta.1181774

Öz

Teknolojideki değişimi ve gelişimi kapsayan dijital dünya, insan hayatında oldukça önemli etkilere sahip olup insanların ve toplumların sosyal, ekonomik, siyasal ve kültürel yapısını etkilemede büyük rol oynamaktadır. Dijital dünyada yaşanan ve etki payı çok yüksek olan gelişmeler, günümüzde de devam etmekte, ilerleyen yıllarda da gelişmenin katlanarak artacağı ön görülmektedir.

Kaynakça

  • Amerikan Pediatri Akademisi (2016). Ekran süresi 1-3 yaş arası çocukların gelişimini olumsuz etkileyebilir mi? 10.03.2021 tarihinde https://www.bbc.com/turkce/haberler-47071017
  • Aral, N. & Doğan- Keskin, A. (2017). Ebeveyn bakış açısıyla 0-6 yaş döneminde teknolojik alet kullanımının incelenmesi. Addicta. The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 317-348. https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.2.0054
  • Aral, N. & Kadan, G. (2020). Technology and teachers in the preschool period. M. Durnalı & E. Limon (Eds.). Enriching teaching and learning environments with contemporary technologies. İçinde (pp. 221-240). IGI Global.
  • Arslan, H., Şahin, Y.L. & Odabaşı, H.F. (2019). Prensky’nin “Çocukların dünyalarını geliştirme eğitimi” yaklaşımı kapsamında Türkiye için potansiyellerin incelen mesi. Eğitim Teknolojisi: Kuram ve Uygulama, 8(1), 81- 101. https://doi.org/10.17943/etku.319874
  • Aubrey, C. & Dahl, S. (2014). The confidence and competence in information and communication Technologies of practitioners, parents and young children in the early foundation stage. Early Years, 34, 94-108. https://doi.org/10.1080/09575146.2013.792789
  • Aysu, B., Gürsoy, F. & Aral, N. (2016). Çocuk ve ailelerin internet ve internet güvenliği hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi 18-20 Mart, Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı (s.532-540), İstanbul.
  • Baran, A. & Erdem, M.T. (2017). Bilgi toplumunda dijital bölünme: Bilişim ve iletişim teknolojileri kullanım yetenekleri üzerinde bir tartışma. SDÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Kayfor, 15(Özel Sayı), 155-1518. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1014588
  • Barlas Bozkuş, Ş. (2019). Medya teknolojileri bağlamında sanat müzelerinde çocuk eğitimi programları. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 201-235). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Bayrak Çelik, S. (2020). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının olumlu ve olumsuz etkileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(110), 365-377. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.46049 Bencik Kangal, S. & Özkızıklı, S. (2015). Teknoloji ve eğitim P. Bayhan (Ed.) Okul öncesi eğitimde teknolojinin rolü İçinde (s. 10-31). Ankara: Hedef Yayınları.
  • Budak, O. (2017). Dijital çocuk oyunlarına çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenlerinin ve annelerinin bakış açısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 158-172. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/564343
  • Büyükkarcı, A. & Müldür, M. (2017). Teknoloji kullanımının yazma becerisine yansımalarına ilişkin öğretmen görüşleri Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(27), 22-38. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/616569
  • Calou, L.A., Moreno- Le’on, J., Carrea, H.E. & Robles, G. (2015). Developing mathematical thinking with scratch an experiment with 6th grade students. Design for Teaching and Learning in a Networked World. http://jemole.me/replication/2015ectel/CodeMath_Draft.pdf.
  • Casey, A., Goodyear, V.A. & Armour, K.M. (2017). Rethinking the relationship between pedagogy: Technology and learning in health and physical education. Sport, Education and Society, 22(2), 288-304. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1226792
  • Cemelelioğlu Altın, N. (2019). Çocuk gelişiminde bir eğitim aracı olarak etkileşimli medya tasarımı ve müze deneyimi. A. M. Kırık. (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 69-97). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Chonchaiya, W. & Pruksananondo, C. (2008). Television viewing association with dela yed language development. Acta Pediatr, 97(7), 977-982. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2008.0831.x
  • Collins, A. & Halverson, R. (2018), Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling, USA: Teachers College Press.
  • Courage, M.L. & Howe, M.L. (2010). To watch or not to watch infants and toddlers in a brave new electronic World. Developmental Review, 30(2), 101-115. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.002
  • Courage, M.L. & Setlift, A.E. (2010). When babies watch televison: Attention- getting, attention- holdnig, and the implications for learning from video materi al. Developmental Review, 30(2), 220-238. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.003
  • Cristia, J.,Ibarraran, P., Cueto, S., Santiago, A. & Severin, E. (2012). Technology and child development: Evidence from the one laptop per child program USA: Inter-American Development Bank.
  • Çelik, S. & Ulusoy, B. (2019). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin sosyal yaşamına etkisi. The Journal of Social Science, 5(3), 46-60. https://doi.org/10.30520/tjsosci.522570
  • Darinskaia, L. & Maskvicheva, N. (2019). Intergenerational education as a resource of digital socialization of older people. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 315, 448-451. https://doi.org/10.2991/icp cs-19.2019.99
  • Dias, L. (2017). Teaching and learning with mobile devices in the 21st century digital World: Benefits and challenges. European Journal of Multisdisciplinary Stu dies, 2(5), 339-344. https://doi.org/10.26417/ejms.v5i1.p339-344
  • Durualp, E. & Aral, N. (2015). Oyun temelli sosyal beceri eğitimi Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Ediş, K. (2020). Batman’da 6-12 yaş aralığındaki çocukların dijital medya araçları kullanımına annelerin bakış açısı. Universal Journal of History and Culture, 2(1), 57-76. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1067038
  • Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H. & Yüksel, R. (2020). Ergenlerde çağın hastalığı: Teknoloji bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64. https://doi.org/10.17827/aktd.498947
  • Eryılmaz, S. & Çukurluöz, Ö. (2018). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının incelenmesi: Ankara ili Çankaya ilçesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 889-912. https://doi.org/10.17755/esosder.311314
  • Gaete, J., Valenzula, D., Rojas- Barohana, C., Valenzuela, E., Araya, R. & Salmivallı, C. (2017). The Kiva antibullying program in primary schools in Chile, with and without the digital game competenr: Study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 18(75), 1-9. https://doi.org/10.1186/s13063-017-1810-1
  • Goodwin, K. (2018). Dijital dünyada çocuk büyütmek: Teknolojiyi doğru kullanmanın yolları. (T.Er: Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Aganta Kitap Yayınları.
  • Günüç, S.& Atli, S. (2018). 18-24 aylık bebeklerde teknolojinin etkisine yönelik ebeveyn görüşleri. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 205-226. http://dx.doi.org/10.15805.addicta.2017.5.2.0047
  • Güvendi, B., Tekkurşun- Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researc hers, 11(18), 1194-1217. https://doi.org/10.26466/opus.547092 http://www.bs.org.tr/?gclid=CjwKCAjwjbCDBhAwEiwAiudBy_2U_TOFt8EWC5nkcCiM ByjWIciF3AQBWjJGZejxor3lhcF9DfGb4RoCot8QAvD_BwE
  • Iliomaki, L., Paavola, S., Lakkalo, M. & Kantasalo, A. (2016). Digital competence an emergent boundary soncept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
  • İnci, M.A., Akpınar, Ü. & Kandır, A. (2017). Dijital kültür ve eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 493-522. Kadan, G. & Aral, N. (2021). The digital identity of the Z generation and their use of digital technology. P.M. Chernopolski, N.L. Shapekova & B. Ak. (Eds.). İçinde
  • Academic researches in heatlh sciences. (pp. 643-675). Sofia: St Kliment Ohridski University Press.
  • Karadeniz, C. & Çıldır, Z., (2014), İngiltere’de müze eğitimi “Londra’dan izlenimler. Antalya. Kalem Kitap.
  • Karal, H., Şılbır, G.M. & Yıldız, M. (2018). STEM eğitiminde bilişimsel düşünme ve kodlamanın rolü. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. İçinde (s. 397-421). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karayağız Muslu, G. & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (5), 445- 450. https://eds.s.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=15a6797a-a081-40d6-800d-47e25df32678%40redis
  • Kelleher, C. & Pousch, R. (2005). Lowering the barriers to programming: A survey of programming environments and languages for novice programmers. ACM computing surveys. https://www.cs.cmu.edu/~caitlin/papers/NoviceProgSurvey.pdf.
  • Kirkorian, H. L., Lavigne, H. J., Hanson, K. G., Troseth, G., Demers, L. B. & Anderson, D. R. (2016). Video deficit in toddlers’ object retrieval: What eye movements re veal about online cognition. Infancy, 21, 37–64. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/infa.12102
  • Kucirkova,N. (2014). IPads in early education: Seperating assumptions and evidence. Frontiers in Psychology, 5, 1-3. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00715
  • Kurtoğlu Erden, M. & Uslupehlivan, E. (2021). Dijital çağda değişen ebeveynlik rolleri: Teknoloji kullanımında anne-babalar rehber mi, engel mi olmalı? Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(51), 447-474. https://doi.org/10.21560/spcdvi.671929
  • Kuyucu, M. (2017). Y kuşağı ve teknoloji: Y kuşağının iletişim teknolojilerini kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845-872. https://doi.org/10.19145/e-gifder.285714
  • Küçükvardar, M. & Tingöy, Ö. (2018). Teknoloji bağımlılığımın semptomlar temelinde incelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(35), 111-123. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.5.008.x
  • Lapierre, M.A., Piotrowski, J.T. & Linebarger, D.L. (2012). Background television in the homes of US children. Pediatrics, 130(5), 839-846. https://doi.prg/10.1542/peds.2011-2581
  • Lee, J.E. & Gao, Z. (2020). Effects of the IPad and mobile application integrated physical education on children’s physical activity and psychosocial beliefs. Physical Education & Sport Pedagogy, 25(6), 567-584. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1761953
  • Lerner, C. & Barr, R. (2014). Screen sense: Setting the record straight: Research- based guidelines for screen us efor children uner 3 years old. https://nyspep.org/applciation/files/4015/0005/1044/Screen_Sense_White_Paperpfdf.
  • Lillard, A.S., Li, H. & Boguszewski, K. (2015). Television and children’s executive function. Developmental Psychology, 48, 219-248. https://doi.org/10.1037/a0039097
  • Linebarger, D.L. & Vaala, S.F. (2010). Screen media and language development in infants and toddlers: An ecological perspective. Developmental Review, 30(2), 176-202. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.006
  • Lupton, D. (2015). Data assemblages, sentient schools and digitised health and physical education (Response to Gard). Sport, Education and Society, 20(1), 122-132. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.962496
  • Matthews, J. & Seow, P. (2014), “Electronic paint: Understan¬ding children’s representation through their ınteractions with digital paint. S. Hame (Ed.) Reading in primary art education. In. (pp. 270-286). UK: Intellect Books.
  • Marklund, L. & Dunkels, E. (2016). Digital play as a means to develop children’s literacy and power in the Swedish preschool. Early Years, 36, 289-304. https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1181608
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z. & Razak Özdinçler, A. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5, 227-247. http://dx.doi.org/10.15805/addicata.2018.5.2.0051
  • Odabaşı, F., Çoklar, A.N. & Kavakçı, I. (2007). İnternet, çocuk ve aile. Ankara: Nobel Yayınları
  • Okkay, İ. (2019). Dijital oyunların çocuklar üzerinde yol açtığı etiksel sorunlar. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 115-143). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Özdemir, Ş., Akadal, E., Çelik, S., & Reis, Z. A. (2013). Uygulama marketlerinin eğitim kategorisi altındaki uygulamalarının incelenmesi. [Konferans Bildiri Özeti] Akademik Bilişim, 23- 25 Ocak, 2013, Antalya.
  • Pedagoji Derneği (2015). Çocuk ve Ekran. http://mebk12meb.gov.tr/meb_iys_dosya lar106122/754109/dosyalar/2015_03/30032035_cocukveekran.pdf
  • Polat, Ö. & Bardak, M. (2019). Stem approach in early childhood in Turkey. International Journal of Social Science Research, 8(2), 18-41. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/912217
  • Prensky, M. (2016). Education to better their world - the emerging vision of a new K-12 education for the empowered kids of tomorrow.[Conference presentation abstract] Asia- Pacific Annual Conference, March, Hyderabad, India.
  • Prensky, M. & Kuzu Demir, E. (2017). Çocukların dünyalarını geliştirme eğitimi yoluyla 21. Yüzyıl çocuklarımızın gücünü ortaya koymak. H.F. Odabaşı (Ed.). Dijital yaşamda çocuk. İçinde (s. 193-204). Ankara: Pegem Akademi.
  • Radesky, J. Schumacher, J. & Zuckerman, B. (2015). Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatics, 135(1), 1-3. https://doi.org/10.1542/peds.2014-2251
  • Razak Özdinçler, A., Azim Rezaei, D., Şeker Abanoz, E., Atay, C., Aslan Keleş, V., Tahran, Ö. & Köroğlu, F. (2019). Okul çağındaki çocuklarda teknoloji bağımlılığının postür ve vücut farkındalığı üzerindeki etkisi. Bağımlılık Dergisi, 20(4), 185-196. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/791897
  • Rideout, V., & Robb, M. B. (2020). The Common Sense census: Media use by kids age zero to eight, 2020. San Francisco, CA: Common Sense Media.
  • Roseberry, S., Hirsh- Pasek, K., Galinkoff, R.M. (2014). Skype me: Socially contingent interactions help toddlers learn language. Child development, 85(3), 956-970. https://doi.org/10.1111/cdev.12166
  • Rowe, D.W. & Miller, M.E. (2016). Designing for diverse classrooms: Using iPads and digital cameras to compose eBooks with emergent bilingual/biliterate four year-old. Journal of Early Childhood Literacy, 16, 425-472. https://doi.org/10.1177/1468798415593622
  • Sylvester, R. & Greenidge, W.L. (2011). Digital story telling: extending the potential for struggling writers. The Reading Teacher, 63(4), 284-295. http://doi.org/10.1598/RT.63.4.3
  • Taçgın, Z. (2019). Çocukların eğitiminde mobil teknolojilerin kullanımı. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 169-201). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Taipale, S. & Hanninen, R. (2018). More years, more Technologies. Aging in the Digital Era, 14(3), 258-263. https://doi.org/10.17011/ht/urn.201811224833
  • Taşdelen, B. (2019). Okul öncesi çocuklar için sağlık içerikli eğitici videoların youtube aracılığıyla kullanılması. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 97-115). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • TUIK (2022). İstatistik veri portalı. https://data.tuık.gov.tr/Kategori/GetKategori?=Bi lim-Teknoloji-ve-Bilgi-Toplumu-102
  • Türe, G. (2021). Dijital dünyanın okuma ve yazma becerileri üzerindeki etkisi. Uluslararası
  • Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(2), 148-164. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1976999
  • Uludaşdemir, D. & Küçük, S. (2021). Siber zorbalığın önlenmesinde önemli bir kavram: Dijital ebeveynlik ve pediatri hemşireliği. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 54-70. https://doi.org/10.51536/tusbad.988837
  • Vaitsis, C., Stathakarou, N., Barman, L. Zary, N. & McGrath, C. (2016). Using competency- based digital open learning activities to facilitate and promote health professions education (OLAMED): A proposal. JMIR Research Protocols, 5(3), e143. https://doi.org/10.2196/resprot.4974
  • Yaman, E. & Sönmez, Z. (2015). Ergenlerin siber zorbalık eğilimleri. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(1), 18-31. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/290288
  • Yengil, E., Döner- Güner, P. & Topakkaya, Ö.K. (2019). Okul öncesi çocuklarda ve ebeveynlerinde teknolojik cihaz kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Dergisi, 10(36), 14-19. https://doi.org/0.17944/mkutfd.496531
  • Yıldız Bıçakçı, M. & Aral, N. (2017). Dil gelişimi N. Aral & T. Duman (Ed.) Eğitim psikolojisi İçinde (s. 132-150). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, B. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital oyun oynama motivasyonları ve oyun oynama davranışlarının farklı zamanlarda incelenmesi. Bağımlılık Dergisi, 23(2), 121-129. https://doi.org/10.51982/bagimli.948872
  • Yiğit Açıkgöz, F. & Yalman, A. (2018). Dijital oyunların çocukların kişilik ve davranışları üzerindeki etkisi: Gta 5 oyunu örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29(Özel Sayı), 163-180. https://doi.org/10.31123/akil.454283
  • Yücelyiğit, S. & Aral, N. (2020). Dijital teknolojiyi üretim ve tüketim amacıyla kullanan çocukların ve ebeveynlerinin tercihlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1071-1084. http://doi.org/10.17679/inuefd.739564
  • Zeybekoğlu Akbaş, Ö. & Dursun, C. (2020). Teknolojinin aileye etkisi: Değişen ailenin dijital ebeveyn ve çocukları. Turkish Studies Social Sciences, 15(4), 2245-2265. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.43395
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Analiz / Değerlendirme
Yazarlar

Neriman Aral Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 24 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 25 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Aral, N. (2022). Dijital Dünyada Çocuk Olmak. TRT Akademi, 7(16), 1134-1153. https://doi.org/10.37679/trta.1181774

                                                                      16115   16111        16112