Teknolojideki değişimi ve gelişimi kapsayan dijital dünya, insan hayatında oldukça önemli etkilere sahip olup insanların ve toplumların sosyal, ekonomik, siyasal ve kültürel yapısını etkilemede büyük rol oynamaktadır. Dijital dünyada yaşanan ve etki payı çok yüksek olan gelişmeler, günümüzde de devam etmekte, ilerleyen yıllarda da gelişmenin katlanarak artacağı ön görülmektedir.
Amerikan Pediatri Akademisi (2016). Ekran süresi 1-3 yaş arası çocukların gelişimini olumsuz etkileyebilir mi? 10.03.2021 tarihinde https://www.bbc.com/turkce/haberler-47071017
Aral, N. & Doğan- Keskin, A. (2017). Ebeveyn bakış açısıyla 0-6 yaş döneminde teknolojik alet kullanımının incelenmesi. Addicta. The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 317-348. https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.2.0054
Aral, N. & Kadan, G. (2020). Technology and teachers in the preschool period. M. Durnalı & E. Limon (Eds.). Enriching teaching and learning environments with contemporary technologies. İçinde (pp. 221-240). IGI Global.
Arslan, H., Şahin, Y.L. & Odabaşı, H.F. (2019). Prensky’nin “Çocukların dünyalarını geliştirme eğitimi” yaklaşımı kapsamında Türkiye için potansiyellerin incelen mesi. Eğitim Teknolojisi: Kuram ve Uygulama, 8(1), 81- 101. https://doi.org/10.17943/etku.319874
Aubrey, C. & Dahl, S. (2014). The confidence and competence in information and communication Technologies of practitioners, parents and young children in the early foundation stage. Early Years, 34, 94-108. https://doi.org/10.1080/09575146.2013.792789
Aysu, B., Gürsoy, F. & Aral, N. (2016). Çocuk ve ailelerin internet ve internet güvenliği hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi 18-20 Mart, Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı (s.532-540), İstanbul.
Baran, A. & Erdem, M.T. (2017). Bilgi toplumunda dijital bölünme: Bilişim ve iletişim teknolojileri kullanım yetenekleri üzerinde bir tartışma. SDÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Kayfor, 15(Özel Sayı), 155-1518. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1014588
Barlas Bozkuş, Ş. (2019). Medya teknolojileri bağlamında sanat müzelerinde çocuk eğitimi programları. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 201-235). Ankara: Çizgi Kitabevi.
Bayrak Çelik, S. (2020). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının olumlu ve olumsuz etkileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(110), 365-377. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.46049
Bencik Kangal, S. & Özkızıklı, S. (2015). Teknoloji ve eğitim P. Bayhan (Ed.) Okul öncesi eğitimde teknolojinin rolü İçinde (s. 10-31). Ankara: Hedef Yayınları.
Budak, O. (2017). Dijital çocuk oyunlarına çocuk gelişimi ve okul öncesi öğretmenlerinin ve annelerinin bakış açısı. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 158-172. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/564343
Büyükkarcı, A. & Müldür, M. (2017). Teknoloji kullanımının yazma becerisine yansımalarına ilişkin öğretmen görüşleri Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(27), 22-38. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/616569
Calou, L.A., Moreno- Le’on, J., Carrea, H.E. & Robles, G. (2015). Developing mathematical thinking with scratch an experiment with 6th grade students. Design for Teaching and Learning in a Networked World. http://jemole.me/replication/2015ectel/CodeMath_Draft.pdf.
Casey, A., Goodyear, V.A. & Armour, K.M. (2017). Rethinking the relationship between pedagogy: Technology and learning in health and physical education. Sport, Education and Society, 22(2), 288-304. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1226792
Cemelelioğlu Altın, N. (2019). Çocuk gelişiminde bir eğitim aracı olarak etkileşimli medya tasarımı ve müze deneyimi. A. M. Kırık. (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 69-97). Ankara: Çizgi Kitabevi.
Chonchaiya, W. & Pruksananondo, C. (2008). Television viewing association with dela yed language development. Acta Pediatr, 97(7), 977-982. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2008.0831.x
Collins, A. & Halverson, R. (2018), Rethinking education in the age of technology: The digital revolution and schooling, USA: Teachers College Press.
Courage, M.L. & Howe, M.L. (2010). To watch or not to watch infants and toddlers in a brave new electronic World. Developmental Review, 30(2), 101-115. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.002
Courage, M.L. & Setlift, A.E. (2010). When babies watch televison: Attention- getting, attention- holdnig, and the implications for learning from video materi al. Developmental Review, 30(2), 220-238. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.003
Cristia, J.,Ibarraran, P., Cueto, S., Santiago, A. & Severin, E. (2012). Technology and child development: Evidence from the one laptop per child program USA: Inter-American Development Bank.
Çelik, S. & Ulusoy, B. (2019). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin sosyal yaşamına etkisi. The Journal of Social Science, 5(3), 46-60. https://doi.org/10.30520/tjsosci.522570
Darinskaia, L. & Maskvicheva, N. (2019). Intergenerational education as a resource of digital socialization of older people. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 315, 448-451. https://doi.org/10.2991/icp cs-19.2019.99
Dias, L. (2017). Teaching and learning with mobile devices in the 21st century digital World: Benefits and challenges. European Journal of Multisdisciplinary Stu dies, 2(5), 339-344. https://doi.org/10.26417/ejms.v5i1.p339-344
Durualp, E. & Aral, N. (2015). Oyun temelli sosyal beceri eğitimi Ankara: Vize Yayıncılık.
Ediş, K. (2020). Batman’da 6-12 yaş aralığındaki çocukların dijital medya araçları kullanımına annelerin bakış açısı. Universal Journal of History and Culture, 2(1), 57-76. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1067038
Ektiricioğlu, C., Arslantaş, H. & Yüksel, R. (2020). Ergenlerde çağın hastalığı: Teknoloji bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, 29(1), 51-64. https://doi.org/10.17827/aktd.498947
Eryılmaz, S. & Çukurluöz, Ö. (2018). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının incelenmesi: Ankara ili Çankaya ilçesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 889-912. https://doi.org/10.17755/esosder.311314
Gaete, J., Valenzula, D., Rojas- Barohana, C., Valenzuela, E., Araya, R. & Salmivallı, C. (2017). The Kiva antibullying program in primary schools in Chile, with and without the digital game competenr: Study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 18(75), 1-9. https://doi.org/10.1186/s13063-017-1810-1
Goodwin, K. (2018). Dijital dünyada çocuk büyütmek: Teknolojiyi doğru kullanmanın yolları. (T.Er: Çev.). (2. Baskı). İstanbul: Aganta Kitap Yayınları.
Günüç, S.& Atli, S. (2018). 18-24 aylık bebeklerde teknolojinin etkisine yönelik ebeveyn görüşleri. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5(2), 205-226. http://dx.doi.org/10.15805.addicta.2017.5.2.0047
Güvendi, B., Tekkurşun- Demir, G. & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researc hers, 11(18), 1194-1217. https://doi.org/10.26466/opus.547092 http://www.bs.org.tr/?gclid=CjwKCAjwjbCDBhAwEiwAiudBy_2U_TOFt8EWC5nkcCiM ByjWIciF3AQBWjJGZejxor3lhcF9DfGb4RoCot8QAvD_BwE
Iliomaki, L., Paavola, S., Lakkalo, M. & Kantasalo, A. (2016). Digital competence an emergent boundary soncept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3), 655-679. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9346-4
İnci, M.A., Akpınar, Ü. & Kandır, A. (2017). Dijital kültür ve eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 493-522. Kadan, G. & Aral, N. (2021). The digital identity of the Z generation and their use of digital technology. P.M. Chernopolski, N.L. Shapekova & B. Ak. (Eds.). İçinde
Academic researches in heatlh sciences. (pp. 643-675). Sofia: St Kliment Ohridski University Press.
Karadeniz, C. & Çıldır, Z., (2014), İngiltere’de müze eğitimi “Londra’dan izlenimler. Antalya. Kalem Kitap.
Karal, H., Şılbır, G.M. & Yıldız, M. (2018). STEM eğitiminde bilişimsel düşünme ve kodlamanın rolü. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya STEM eğitimi. İçinde (s. 397-421). Ankara: Pegem Akademi.
Karayağız Muslu, G. & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve gençlerde internet kullanımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8 (5), 445- 450. https://eds.s.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=15a6797a-a081-40d6-800d-47e25df32678%40redis
Kelleher, C. & Pousch, R. (2005). Lowering the barriers to programming: A survey of programming environments and languages for novice programmers. ACM computing surveys. https://www.cs.cmu.edu/~caitlin/papers/NoviceProgSurvey.pdf.
Kirkorian, H. L., Lavigne, H. J., Hanson, K. G., Troseth, G., Demers, L. B. & Anderson, D. R. (2016). Video deficit in toddlers’ object retrieval: What eye movements re veal about online cognition. Infancy, 21, 37–64. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/infa.12102
Kucirkova,N. (2014). IPads in early education: Seperating assumptions and evidence. Frontiers in Psychology, 5, 1-3. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00715
Kurtoğlu Erden, M. & Uslupehlivan, E. (2021). Dijital çağda değişen ebeveynlik rolleri: Teknoloji kullanımında anne-babalar rehber mi, engel mi olmalı? Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(51), 447-474. https://doi.org/10.21560/spcdvi.671929
Kuyucu, M. (2017). Y kuşağı ve teknoloji: Y kuşağının iletişim teknolojilerini kullanım alışkanlıkları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 845-872. https://doi.org/10.19145/e-gifder.285714
Küçükvardar, M. & Tingöy, Ö. (2018). Teknoloji bağımlılığımın semptomlar temelinde incelenmesi. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(35), 111-123. https://doi.org/10.5824/1309-1581.2018.5.008.x
Lapierre, M.A., Piotrowski, J.T. & Linebarger, D.L. (2012). Background television in the homes of US children. Pediatrics, 130(5), 839-846. https://doi.prg/10.1542/peds.2011-2581
Lee, J.E. & Gao, Z. (2020). Effects of the IPad and mobile application integrated physical education on children’s physical activity and psychosocial beliefs. Physical Education & Sport Pedagogy, 25(6), 567-584. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1761953
Lerner, C. & Barr, R. (2014). Screen sense: Setting the record straight: Research- based guidelines for screen us efor children uner 3 years old. https://nyspep.org/applciation/files/4015/0005/1044/Screen_Sense_White_Paperpfdf.
Lillard, A.S., Li, H. & Boguszewski, K. (2015). Television and children’s executive function. Developmental Psychology, 48, 219-248. https://doi.org/10.1037/a0039097
Linebarger, D.L. & Vaala, S.F. (2010). Screen media and language development in infants and toddlers: An ecological perspective. Developmental Review, 30(2), 176-202. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.006
Lupton, D. (2015). Data assemblages, sentient schools and digitised health and physical education (Response to Gard). Sport, Education and Society, 20(1), 122-132. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.962496
Matthews, J. & Seow, P. (2014), “Electronic paint: Understan¬ding children’s representation through their ınteractions with digital paint. S. Hame (Ed.) Reading in primary art education. In. (pp. 270-286). UK: Intellect Books.
Marklund, L. & Dunkels, E. (2016). Digital play as a means to develop children’s literacy and power in the Swedish preschool. Early Years, 36, 289-304. https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1181608
Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z. & Razak Özdinçler, A. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addiction, 5, 227-247. http://dx.doi.org/10.15805/addicata.2018.5.2.0051
Odabaşı, F., Çoklar, A.N. & Kavakçı, I. (2007). İnternet, çocuk ve aile. Ankara: Nobel Yayınları
Okkay, İ. (2019). Dijital oyunların çocuklar üzerinde yol açtığı etiksel sorunlar. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 115-143). Ankara: Çizgi Kitabevi.
Özdemir, Ş., Akadal, E., Çelik, S., & Reis, Z. A. (2013). Uygulama marketlerinin eğitim kategorisi altındaki uygulamalarının incelenmesi. [Konferans Bildiri Özeti] Akademik Bilişim, 23- 25 Ocak, 2013, Antalya.
Pedagoji Derneği (2015). Çocuk ve Ekran. http://mebk12meb.gov.tr/meb_iys_dosya lar106122/754109/dosyalar/2015_03/30032035_cocukveekran.pdf
Polat, Ö. & Bardak, M. (2019). Stem approach in early childhood in Turkey. International Journal of Social Science Research, 8(2), 18-41. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/912217
Prensky, M. (2016). Education to better their world - the emerging vision of a new K-12 education for the empowered kids of tomorrow.[Conference presentation abstract] Asia- Pacific Annual Conference, March, Hyderabad, India.
Prensky, M. & Kuzu Demir, E. (2017). Çocukların dünyalarını geliştirme eğitimi yoluyla 21. Yüzyıl çocuklarımızın gücünü ortaya koymak. H.F. Odabaşı (Ed.). Dijital yaşamda çocuk. İçinde (s. 193-204). Ankara: Pegem Akademi.
Radesky, J. Schumacher, J. & Zuckerman, B. (2015). Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatics, 135(1), 1-3. https://doi.org/10.1542/peds.2014-2251
Razak Özdinçler, A., Azim Rezaei, D., Şeker Abanoz, E., Atay, C., Aslan Keleş, V., Tahran, Ö. & Köroğlu, F. (2019). Okul çağındaki çocuklarda teknoloji bağımlılığının postür ve vücut farkındalığı üzerindeki etkisi. Bağımlılık Dergisi, 20(4), 185-196. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/791897
Rideout, V., & Robb, M. B. (2020). The Common Sense census: Media use by kids age zero to eight, 2020. San Francisco, CA: Common Sense Media.
Rowe, D.W. & Miller, M.E. (2016). Designing for diverse classrooms: Using iPads and digital cameras to compose eBooks with emergent bilingual/biliterate four year-old. Journal of Early Childhood Literacy, 16, 425-472. https://doi.org/10.1177/1468798415593622
Sylvester, R. & Greenidge, W.L. (2011). Digital story telling: extending the potential for struggling writers. The Reading Teacher, 63(4), 284-295. http://doi.org/10.1598/RT.63.4.3
Taçgın, Z. (2019). Çocukların eğitiminde mobil teknolojilerin kullanımı. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 169-201). Ankara: Çizgi Kitabevi.
Taipale, S. & Hanninen, R. (2018). More years, more Technologies. Aging in the Digital Era, 14(3), 258-263. https://doi.org/10.17011/ht/urn.201811224833
Taşdelen, B. (2019). Okul öncesi çocuklar için sağlık içerikli eğitici videoların youtube aracılığıyla kullanılması. A. M. Kırık (Ed.). Yeni medyada çocuk ve iletişim. İçinde (s. 97-115). Ankara: Çizgi Kitabevi.
TUIK (2022). İstatistik veri portalı. https://data.tuık.gov.tr/Kategori/GetKategori?=Bi lim-Teknoloji-ve-Bilgi-Toplumu-102
Türe, G. (2021). Dijital dünyanın okuma ve yazma becerileri üzerindeki etkisi. Uluslararası
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(2), 148-164. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1976999
Uludaşdemir, D. & Küçük, S. (2021). Siber zorbalığın önlenmesinde önemli bir kavram: Dijital ebeveynlik ve pediatri hemşireliği. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 54-70. https://doi.org/10.51536/tusbad.988837
Vaitsis, C., Stathakarou, N., Barman, L. Zary, N. & McGrath, C. (2016). Using competency- based digital open learning activities to facilitate and promote health professions education (OLAMED): A proposal. JMIR Research Protocols, 5(3), e143. https://doi.org/10.2196/resprot.4974
Yaman, E. & Sönmez, Z. (2015). Ergenlerin siber zorbalık eğilimleri. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(1), 18-31. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/290288
Yengil, E., Döner- Güner, P. & Topakkaya, Ö.K. (2019). Okul öncesi çocuklarda ve ebeveynlerinde teknolojik cihaz kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Dergisi, 10(36), 14-19. https://doi.org/0.17944/mkutfd.496531
Yıldız Bıçakçı, M. & Aral, N. (2017). Dil gelişimi N. Aral & T. Duman (Ed.) Eğitim psikolojisi İçinde (s. 132-150). Ankara: Pegem Akademi.
Yılmaz, B. (2022). Ortaöğretim öğrencilerinin dijital oyun oynama motivasyonları ve oyun oynama davranışlarının farklı zamanlarda incelenmesi. Bağımlılık Dergisi, 23(2), 121-129. https://doi.org/10.51982/bagimli.948872
Yiğit Açıkgöz, F. & Yalman, A. (2018). Dijital oyunların çocukların kişilik ve davranışları üzerindeki etkisi: Gta 5 oyunu örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29(Özel Sayı), 163-180. https://doi.org/10.31123/akil.454283
Yücelyiğit, S. & Aral, N. (2020). Dijital teknolojiyi üretim ve tüketim amacıyla kullanan çocukların ve ebeveynlerinin tercihlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 1071-1084. http://doi.org/10.17679/inuefd.739564
Zeybekoğlu Akbaş, Ö. & Dursun, C. (2020). Teknolojinin aileye etkisi: Değişen ailenin dijital ebeveyn ve çocukları. Turkish Studies Social Sciences, 15(4), 2245-2265. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.43395