Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Podcastin Gelişim Sürecinde Kamu Yayıncılığı Yaklaşımı ile Kültürel Ögelerin Platformlaştırılması: TRT Dinle Örneği

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 21, 434 - 459, 31.05.2024
https://doi.org/10.37679/trta.1467954

Öz

Dijital teknolojilerdeki gelişmeler birçok alanda olduğu gibi yayıncılık konusunda da dönüşümlere sebep olmuş ve yeni yayın modelleri ortaya çıkarmıştır. İnternet tabanlı bir ses akış platformu olan ve 2000’li yıllar itibarıyla gelişim gösteren podcastler bu yeni yayın modellerinden biridir. Podcastler halkı bilgilendirme, eğitme, eğlendirme gibi kamu yayıncılığı görevlerinin bir kısmını üstlenmektedir. Podcastler dijital çağda kültürün taşıyıcısı konumuna gelmiş olup, kültürel ögelerin öğrenilmesini sağlayan fenomenler olarak görev yapmaktadır. Bu çalışmanın amacı, yeni ve güncel bir yayın modeli olan podcast yayıncılığında kültürel ögelerin kamu yayıncılığı anlayışı ile nasıl temsil edildiğinin araştırılmasıdır. Araştırmada kapsamında ülkemizdeki tek kamu yayın organı olan TRT’nin sesli dijital içerik platformu TRT Dinle’deki Hanedan Kadınları adlı podcast serisi incelenmiştir. İçerik analizi yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmada; podcast serisinde yer alan figürler üzerinden ilgili dönemlerdeki sosyal ve siyasi hayatların sistematik ve ayrıntılı olarak ele alındığı, dijital çağda podcastlerin kültür ögelerinin öğrenilmesine aracılık ettiği ve kamu yayıncılığında kültürel üretimin podcastler üzerinden platformlaştırıldığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Acar, İ. (2022). Kamu Yayıncılığı ve Yeni Medya: TRT Örneği. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Medya ve İletişim Anabilim Dalı
  • Akmeşe Demir, Z. (2022). Sinemada Ürün Yerleştirme Uygulamaları Bağlamında Arif V 216 Filminin Değerlendirilmesi. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 7(2), 141–152. doi:10.56202/mbsjcs. 1187236
  • Akyol, O. (2023). Deepfake. F. Aydoğan (Ed.), Medyada Güncel Kavramlar içinde (ss. 29–35). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık
  • Arda, Ö. (2020). An Assessment of The New Media Documentary. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(24), 2937–2956. doi:10.26466/ opus.678458
  • Aslan, G. G. (2021). Türkiye’de Podcast Yayıncılığı Üretici Odaklı Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi
  • Avşar, Z. (2005). Kamu Hizmeti Yayıncılığı, Uluslararası Yaklaşımlar ve Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu. Yeni Düşünce Dergisi, 1(1), 93–124.
  • Aytekin, M. (2023). Dijital Sinema. F. Aydoğan (Ed.), Medyada Güncel Kavramlar içinde (ss. 263–271). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2013). Televizyon ve Radyo Yayıncılığı Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınevi.
  • Berry, R. (2016a). Part of the establishment. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 22(6), 661–671. doi:10.1177/1354856516632105
  • Berry, R. (2016b). Podcasting: Considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. Radio Journal:International Studies in Broadcast & Audio Media, 14(1), 7–22. doi:10.1386/rjao.14.1.7_1
  • Bonini, T. (2015). The ‘Second Age’ of Podcasting: reframing Podcasting as a New Digital Mass Medium. Quaderns del CAC 41, 18, 21–30.
  • Bottomley, A. J. (2015). Podcasting: A Decade in the Life of a “New” Audio Medium: Introduction. Journal of Radio & Audio Media, 22(2), 164–169. doi:10.1080/19376529.2015.1082880
  • Budak, E. (2021). Dijital Haberciliğe Farklı Bir Bakış: Podcast Yayınları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 373–398.
  • Bulut, Ss. (2022). Kişisel Anlatı Örneği Olarak Podcast: Yayıncılar ve Dinleyicilerin Görüşleri Çerçevesinden Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2022(60), 119–142. doi:10.47998/ikad.1135856
  • Çelepi, M. Ss. (2012). Türk Halk Kültüründe Rüya. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chin, A., Helman, A. ve Chan, T. (2017). Podcast Use in Undergraduate Medical Education. Cureus, 9(12), 1–8. doi:10.7759/cureus.1930
  • Geoghegen, M. W. ve Klass, D. (2007). Podcast Solutions The Complete Guide to Audio and Video Podcasting (Second Edi.). New York: Friendshop.
  • Güler, Ş. (2023). Kurumsal İletişimde Podcast: Bankaların Podcast Kanallarına Yönelik Bir İnceleme. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 25(45), 966–983.
  • IAB. (2021). No ABD Podcast Reklam Gelir Raporu. https://www.iab.com/ insights/u-s-podcast-advertising-revenue-report-fy-2021-results- 2022-2024-growth-projections/ adresinden erişildi.
  • Indahsari, D. (2020). Using podcast for EFL students in language learning. JEES (Journal of English Educators Society), 5(2), 103–108. doi:10.21070/jees.v5i2.767
  • İrvan, Ss. (2002). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Alp Yayınevi.
  • Jenkins, H. (2004). The Cultural Logic of Media Convergence. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 33–43. doi:10.1177/1367877904040603
  • Jham, B. C., Duraes, G. V., Strassler, H. E. ve Sensi, L. G. (2008). Joining the Podcast Revolution. Journal of Dental Education, 72(3), 278–281. doi: 10.1002/j.0022-0337.2008.72.3.tb04493.x
  • John L. Sullivan. (2018). Podcast Movement: Aspirational Labour and the Formalisation of Podcasting as a Cultural Industry. SpringerLink, 1, 35–56.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kaynar, A. (2021). Podcast Dinleme Alışkanlıkları Üzerine Bir İnceleme. Yeni Medya Elektronik Dergi, 10, 43–62.
  • Lin, C. A. (2009). Exploring the Online Radio Adoption Decision-Making Process: Cognition, Attitude, and Technology Fluidity. Journalism & Mass Communication Quarterly, 86(4), 884–899. doi:10.1177/107769900908600410
  • Markman, K. (2012). Doing radio, making friends, and having fun: Exploring the motivations of independent audio podcasterss. New Media & Society, 14(4), 547–565.
  • Markman, K. M. ve Sawyer, C. E. (2014). Why Pod? Further Explorations of the Motivations for Independent Podcasting. Journal of Radio & Audio Media, 21(1), 20–35. doi:10.1080/19376529.2014.891211
  • Nele Heise. (2014). On The Shoulders of Giant How audio podcasters adopt, transform and re-invent radio storytelling. MOOC Transnational Radio Stories, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmka
  • O’Sullivan, T., Hartley, J., Saunders, D., Montgomery, M. ve Fiske, J. (1994). Key concepts in communication and cultural studiess. Routledge.
  • Özel, Ss. (2014). Yeni Medya Çağında Radyoların Dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (22), 168–189. doi:10.31123/akil.441962
  • PwC. (2023). Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2023-2027. https:// www.pwc.com.tr/tr/basin-odasi/2023-basin-bulteni/pwc-kuresel- eglence-ve-medya-sektorune-bakis-2023-2027-raporunu-yayimladi. html adresinden erişildi.
  • Rajid, Ss. (2013). Educational Use of Podcast. The Fourth International Conferenceon e-Learning içinde (ss.90–94).
  • Şahin, Ss. B. (2022). Sözlü Kültür Kapsamında Radyo Tiyatrolarından Podcast Serilerine Yönelimin Kültürler Arası İncelemesi. Global Media Journal TR Edition, 12(24), 29–52.
  • Sarı, Ü. ve Türker, H. (2021). Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59–80.
  • Semiz Türkoğlu, H. ve Ağca, M. E. (2021). Dijital Dönüşümle Radyoda Podcast İçeriklerin Üretilmesi ve İncelenmesi: ‘Ntv Radyo’ Örneği. Selçuk İletişim, 14(4), 1673–1695. doi:10.18094/josc.982279
  • Şener, O. (2020). Gazeteciler İçin Podcast. T. Durna (Ed.), Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu içinde (ss. 215–252). Ankara.
  • Sharon, T. ve John, N. A. (2019). Imagining An Ideal Podcast Listener. Popular Communication, 17(4), 333–347. doi:10.1080/15405702.2019.161 0175
  • Şimşek, F. (2016). Kültür Aktarımı Kuramının Eleştirisi: Türkiye’nin Medenileşme Sürecinde Çevirinin Rolü. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Producers and Techniques,. Newbury Park: CA:Sage.
  • TDK. (2023). Türk Dil Kurumu. tdk.gov.tr adresinden erişildi.
  • Triton Digital. (2023). Triton Digital 2023 ABD Podcast Raporu. https://tritondigital. com/press-releases/January-30-2024/triton-digital-releases- u-s-podcast-report-for-2023#:~:text=Top podcast genres of 2023,podcast listeners 58%25 were male. adresinden erişildi.
  • TRT. (2024). Tarihçe Dünden Bugüne. https://www.trt.net.tr/kurumsal/tarihce adresinden erişildi.
  • Tufan, F. ve Şenyüz, B. (2023). Queer Podcasting as a Medium of Visibility in Türkiye’s Media Ecosystem: A Content Analysis on Episodess. International Journal of Communication, 17, 5736–5759.
  • Tylor, B. (2016). Kültür Bilimi. ViraVerita E-Dergi, 91(4), 91–109.
  • Wikipedia. (2024). Podcast. https://tr.wikipedia.org/wiki/Podcast adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (4.Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, R. (2020). Podcast’in Kısa Tarihi: Doğuşu, Yükselişi, Monetizasyonu. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1303–1319. doi:10.17680/erciyesiletisim. 724106
  • Yüksel, Y. (2015). İçerik Çözümlemesi. Academia Accelerating The World’s Research, 1–60. https://www.academia.edu/24209083/İÇERİK_ÇÖZÜMLEMESİ adresinden erişildi.

The Public Broadcasting Approach and A Platform for Historical Elements: A TRT Dinle Case Study

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 21, 434 - 459, 31.05.2024
https://doi.org/10.37679/trta.1467954

Öz

As with many other fields, developments in digital technologies brought many changes to broadcasting and new models have emerged. Podcasts, an internet audio-streaming platform that started developing in the 2000s are one of these models. Podcasts take on some of the duties of public broadcasting such as informing, educating and entertaining the public. In the digital age, podcasts have become the bearers of culture that ensure the learning of cultural elements. The goal of this study is to examine how cultural elements are represented through the perspective of public broadcasting in the contemporary broadcasting model of podcasts. This study examined the podcast series Hanedan Kadınları (lit. Women of Dynasty) hosted on TRT Dinle, the digital content platform of TRT which is the only public broadcasting service in Turkey. The method chosen for this study was content analysis. It was found that; the social and political life in the related periods of history was examined systematically and in detail through the characters that were discussed in the podcast; podcasts are a vehicle for gaining information about cultural elements and podcasts have become the platform for cultural production in public broadcasting.

Kaynakça

  • Acar, İ. (2022). Kamu Yayıncılığı ve Yeni Medya: TRT Örneği. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Medya ve İletişim Anabilim Dalı
  • Akmeşe Demir, Z. (2022). Sinemada Ürün Yerleştirme Uygulamaları Bağlamında Arif V 216 Filminin Değerlendirilmesi. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 7(2), 141–152. doi:10.56202/mbsjcs. 1187236
  • Akyol, O. (2023). Deepfake. F. Aydoğan (Ed.), Medyada Güncel Kavramlar içinde (ss. 29–35). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık
  • Arda, Ö. (2020). An Assessment of The New Media Documentary. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(24), 2937–2956. doi:10.26466/ opus.678458
  • Aslan, G. G. (2021). Türkiye’de Podcast Yayıncılığı Üretici Odaklı Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi
  • Avşar, Z. (2005). Kamu Hizmeti Yayıncılığı, Uluslararası Yaklaşımlar ve Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu. Yeni Düşünce Dergisi, 1(1), 93–124.
  • Aytekin, M. (2023). Dijital Sinema. F. Aydoğan (Ed.), Medyada Güncel Kavramlar içinde (ss. 263–271). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Aziz, A. (2013). Televizyon ve Radyo Yayıncılığı Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınevi.
  • Berry, R. (2016a). Part of the establishment. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 22(6), 661–671. doi:10.1177/1354856516632105
  • Berry, R. (2016b). Podcasting: Considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. Radio Journal:International Studies in Broadcast & Audio Media, 14(1), 7–22. doi:10.1386/rjao.14.1.7_1
  • Bonini, T. (2015). The ‘Second Age’ of Podcasting: reframing Podcasting as a New Digital Mass Medium. Quaderns del CAC 41, 18, 21–30.
  • Bottomley, A. J. (2015). Podcasting: A Decade in the Life of a “New” Audio Medium: Introduction. Journal of Radio & Audio Media, 22(2), 164–169. doi:10.1080/19376529.2015.1082880
  • Budak, E. (2021). Dijital Haberciliğe Farklı Bir Bakış: Podcast Yayınları. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 373–398.
  • Bulut, Ss. (2022). Kişisel Anlatı Örneği Olarak Podcast: Yayıncılar ve Dinleyicilerin Görüşleri Çerçevesinden Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2022(60), 119–142. doi:10.47998/ikad.1135856
  • Çelepi, M. Ss. (2012). Türk Halk Kültüründe Rüya. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chin, A., Helman, A. ve Chan, T. (2017). Podcast Use in Undergraduate Medical Education. Cureus, 9(12), 1–8. doi:10.7759/cureus.1930
  • Geoghegen, M. W. ve Klass, D. (2007). Podcast Solutions The Complete Guide to Audio and Video Podcasting (Second Edi.). New York: Friendshop.
  • Güler, Ş. (2023). Kurumsal İletişimde Podcast: Bankaların Podcast Kanallarına Yönelik Bir İnceleme. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 25(45), 966–983.
  • IAB. (2021). No ABD Podcast Reklam Gelir Raporu. https://www.iab.com/ insights/u-s-podcast-advertising-revenue-report-fy-2021-results- 2022-2024-growth-projections/ adresinden erişildi.
  • Indahsari, D. (2020). Using podcast for EFL students in language learning. JEES (Journal of English Educators Society), 5(2), 103–108. doi:10.21070/jees.v5i2.767
  • İrvan, Ss. (2002). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Alp Yayınevi.
  • Jenkins, H. (2004). The Cultural Logic of Media Convergence. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 33–43. doi:10.1177/1367877904040603
  • Jham, B. C., Duraes, G. V., Strassler, H. E. ve Sensi, L. G. (2008). Joining the Podcast Revolution. Journal of Dental Education, 72(3), 278–281. doi: 10.1002/j.0022-0337.2008.72.3.tb04493.x
  • John L. Sullivan. (2018). Podcast Movement: Aspirational Labour and the Formalisation of Podcasting as a Cultural Industry. SpringerLink, 1, 35–56.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Kaynar, A. (2021). Podcast Dinleme Alışkanlıkları Üzerine Bir İnceleme. Yeni Medya Elektronik Dergi, 10, 43–62.
  • Lin, C. A. (2009). Exploring the Online Radio Adoption Decision-Making Process: Cognition, Attitude, and Technology Fluidity. Journalism & Mass Communication Quarterly, 86(4), 884–899. doi:10.1177/107769900908600410
  • Markman, K. (2012). Doing radio, making friends, and having fun: Exploring the motivations of independent audio podcasterss. New Media & Society, 14(4), 547–565.
  • Markman, K. M. ve Sawyer, C. E. (2014). Why Pod? Further Explorations of the Motivations for Independent Podcasting. Journal of Radio & Audio Media, 21(1), 20–35. doi:10.1080/19376529.2014.891211
  • Nele Heise. (2014). On The Shoulders of Giant How audio podcasters adopt, transform and re-invent radio storytelling. MOOC Transnational Radio Stories, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmka
  • O’Sullivan, T., Hartley, J., Saunders, D., Montgomery, M. ve Fiske, J. (1994). Key concepts in communication and cultural studiess. Routledge.
  • Özel, Ss. (2014). Yeni Medya Çağında Radyoların Dönüşümü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (22), 168–189. doi:10.31123/akil.441962
  • PwC. (2023). Küresel Eğlence ve Medya Sektörüne Bakış 2023-2027. https:// www.pwc.com.tr/tr/basin-odasi/2023-basin-bulteni/pwc-kuresel- eglence-ve-medya-sektorune-bakis-2023-2027-raporunu-yayimladi. html adresinden erişildi.
  • Rajid, Ss. (2013). Educational Use of Podcast. The Fourth International Conferenceon e-Learning içinde (ss.90–94).
  • Şahin, Ss. B. (2022). Sözlü Kültür Kapsamında Radyo Tiyatrolarından Podcast Serilerine Yönelimin Kültürler Arası İncelemesi. Global Media Journal TR Edition, 12(24), 29–52.
  • Sarı, Ü. ve Türker, H. (2021). Dijital Platform Kullanıcılarının İzleme Alışkanlıklarına Yönelik Bir Araştırma: Netflix Örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59–80.
  • Semiz Türkoğlu, H. ve Ağca, M. E. (2021). Dijital Dönüşümle Radyoda Podcast İçeriklerin Üretilmesi ve İncelenmesi: ‘Ntv Radyo’ Örneği. Selçuk İletişim, 14(4), 1673–1695. doi:10.18094/josc.982279
  • Şener, O. (2020). Gazeteciler İçin Podcast. T. Durna (Ed.), Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu içinde (ss. 215–252). Ankara.
  • Sharon, T. ve John, N. A. (2019). Imagining An Ideal Podcast Listener. Popular Communication, 17(4), 333–347. doi:10.1080/15405702.2019.161 0175
  • Şimşek, F. (2016). Kültür Aktarımı Kuramının Eleştirisi: Türkiye’nin Medenileşme Sürecinde Çevirinin Rolü. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Strauss, A. ve Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Producers and Techniques,. Newbury Park: CA:Sage.
  • TDK. (2023). Türk Dil Kurumu. tdk.gov.tr adresinden erişildi.
  • Triton Digital. (2023). Triton Digital 2023 ABD Podcast Raporu. https://tritondigital. com/press-releases/January-30-2024/triton-digital-releases- u-s-podcast-report-for-2023#:~:text=Top podcast genres of 2023,podcast listeners 58%25 were male. adresinden erişildi.
  • TRT. (2024). Tarihçe Dünden Bugüne. https://www.trt.net.tr/kurumsal/tarihce adresinden erişildi.
  • Tufan, F. ve Şenyüz, B. (2023). Queer Podcasting as a Medium of Visibility in Türkiye’s Media Ecosystem: A Content Analysis on Episodess. International Journal of Communication, 17, 5736–5759.
  • Tylor, B. (2016). Kültür Bilimi. ViraVerita E-Dergi, 91(4), 91–109.
  • Wikipedia. (2024). Podcast. https://tr.wikipedia.org/wiki/Podcast adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (4.Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, R. (2020). Podcast’in Kısa Tarihi: Doğuşu, Yükselişi, Monetizasyonu. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1303–1319. doi:10.17680/erciyesiletisim. 724106
  • Yüksel, Y. (2015). İçerik Çözümlemesi. Academia Accelerating The World’s Research, 1–60. https://www.academia.edu/24209083/İÇERİK_ÇÖZÜMLEMESİ adresinden erişildi.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makale
Yazarlar

Esma Sancar 0000-0001-7024-3997

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2024
Kabul Tarihi 8 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Sancar, E. (2024). Podcastin Gelişim Sürecinde Kamu Yayıncılığı Yaklaşımı ile Kültürel Ögelerin Platformlaştırılması: TRT Dinle Örneği. TRT Akademi, 9(21), 434-459. https://doi.org/10.37679/trta.1467954

                                                                      16115   16111        16112