Bilim ve teknolojideki gelişmeler insanların değer yargılarının değişmesine neden olmaktadır. Bu durum aynı zamanda insanlar arasında güven duygusunun azalmasına, sosyal uyumsuzluğa, bireyciliğin artmasına ve insanların yalnızlaşmasına neden olmaktadır. Bu durumda, insanların iş ve özel hayatlarını etkileyerek psikolojik ve sosyal sorunlara neden olmaktadır. Bu sorunlardan iş ile ilgili olarak en önemlileri işe yabancılaşma ve örgütsel sessizliktir. Bu araştırmada Tunceli ilinde görev yapan öğretmenlerin işe yabancılaşma düzeyleri ve örgütsel sessizlik düzeyleri araştırılmış ve işe yabancılaşma ve örgütsel sessizlik arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Araştırma grubunu Tunceli ilinde çalışan 221öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın alt problemlerine çözüm bulmak için frekans, yüzde ve aritmetik ortalama, öğretmenlerin işe yabancılaşma ölçeğinin alt boyutlarında cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı bir fark olup olmadığını bulmak amacıyla Mann Whitney U ile testi yapılıştır,
Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin işe yabancılaşma ölçeğinin güçsüzlük ve yabancılaşma alt boyutlarına ilişkin algılarının “bazen” düzeyinde anlamsızlık, yalıtılmışlık boyutlarına ilişkin algılarının ise “nadiren” olduğu görülmüştür Öğretmenlerin örgütsel sessizlik ölçeği’nin okul ortamı, sessizliğin kaynağı ve yönetici alt boyutlarına ilişkin algılarının “orta” düzeyde olduğu görülmüştür. İşe yabancılaşma güçsüzlük, anlamsızlık, yalıtılmışlık, yabancılaşma alt boyutları birlikte örgütsel sessizliğinin puanları ile orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki vermektedir. Bulgulara dayalı olarak önerilerin bazıları şunlardır: Okul yöneticilerinin öğretmenlere kendilerini rahatça ifade edebileceği bir ortam yaratmalıdır. Okullarda iyi bir iletişim ağı ile öğretmenleri okulla ilgili konularda bilgilendirmenin, alınacak kararlara onları bir şekilde dahil etmenin onların okula yabancılaşma duygularını azaltacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |