Müzeler, okul dışı öğrenme ortamlarından biri olup önemli bir bilgi ve birikim merkezleridir. Bu çalışmada, ilkokul öğretmenlerinin “müze” algıları incelenmiştir. Öğretmenlerin müzeyi nasıl algıladıkları, kavramsallaştırdıkları ve zihinlerinde nasıl bir müze şeması olduğu araştırılmıştır. Çalışma, nitel araştırma modeline dayalı olarak yürütülmüştür. Araştırma, temel nitel araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Mersin ili Akdeniz, Mezitli, Toroslar ve Yenişehir ilçelerinde bulunan resmi ilkokullarda görev yapan 14 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Katılımcıların seçilmesinde, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olanj ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler, görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde kod, kategori, tema sistematiği kullanılarak hiyerarşik bir kodlama gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler genel olarak değerlendirildiğinde, katılımcıların müzeyi “tarih ve kültür”, “öğrenme ve kişisel gelişim” ve “maddi kanıt” odaklı olarak algıladıkları; müzeleri duyusal, eğitsel, sanatsal, tarihi ve kültürel içerikli mekânlar olarak gördükleri ve müzeyi kişiye bireysel, sosyal ve sanatsal bir deneyim kazandıran öğrenme mekânı olarak düşündükleri tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları, katılımcıların müzeyi müzeyle olan ilişkilerine göre tanımlama eğiliminde olduklarını göstermiştir. Araştırma bulguları, müzenin ilkokul öğretmenlerince üç farklı bağlamda anlaşıldığını ampirik olarak göstermekte ve öğretmenlerin müze algılarındaki bireysel farklılıklar için açık kanıtlar sağlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bilgi Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |