Tarih boyunca insanlar çeşitli sebeplerden dolayı göç etmek zorunda kalmışlardır. Göç hem göç edenler hem de göçe maruz kalanlar açısından birçok soruna sebep olmaktadır. Göç olgusundan en çok etkilenen toplumsal kesimlerin başında da çocuklar gelmektedir. Çocukların yeni yerleşilen toplulukla bağ kurmalarında ve dâhil oldukları topluma uyum sağlamalarında en önemli araç eğitimdir. Her birey için eğitimden yararlanmanın da belli bir maliyeti vardır. Dezavantajlı gruplar içerisinde yer alan göçmen öğrenciler açısından ise bu maliyetin karşılanması oldukça zor olan bir durumdur. Çünkü iç savaşın yıkıcılığından kaçıp başka ülkelere yerleşen göçmenler ekonomik birikimlerini de arkalarında bırakıp göç etmek zorunda kalmaktadırlar.
Ekonomik zorluklar sebebiyle eğitime erişememek ve kaliteli eğitim alamamak göçmen çocukların geleceğe dair umutlarını yok edip, toplumsal anlamda istikrarsızlığa sebebiyet verdiği gibi onların toplumsal dışlanmalarına, radikalleşmelerine ve hızlıca aidiyet duygularını kaybetmelerine de neden olabilir.
Çalışmamız; resmi orta öğretim kurumlarında eğitim gören Afganistan, İran ve Suriye uyruklu 25 göçmen öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla yüz yüze görüşülerek yapılmıştır.
Bu araştırmanın amacı; sosyal, siyasal, ekonomik vb. sebeplerden dolayı ülkelerini terk ederek Türkiye’ye sığınan liseli göçmen öğrencilerin yaşadıkları ekonomik sorunların eğitimlerine etkisini açığa çıkarmak ve konuyla ilgili çözüm önerileri geliştirmektir.
Çalışmada; göçmen öğrencilerin okullarda eğitim araç-gereçlerini ve diğer giderlerini düzenli bir şekilde karşılayamadıkları ön plana çıkmaktadır. Göçmen öğrencilerin karşılaştığı bu sorunlar eğitimin kalitesini düşürmekte ve eğitimi ötelemektedir. Bahsedilen bu sorunlar sebebiyle göçmen öğrenciler çalışmak zorunda kalmakta bu durum çocuk işçiliğini doğurmaktadır. Görünen odur ki mültecilerin yaşam koşulları ve karşılaştıkları ekonomik sorunlar iyileştirilmediği müddetçe eğitim sorunları da süreklilik arz edecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |