Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN “İKNA ETME” TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI

Yıl 2024, , 217 - 234, 07.04.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1400381

Öz

İkna kavramı, insanının hayatında her daim var olmuştur. Çevremizle kurduğumuz iletişim sürecinin birçoğunda insanların duygularında, düşüncelerinde, davranışlarında ve tutumlarında değişiklik oluşturabilmek için ikna becerimizi kullanırız. Günlük hayatta aile bireyleriyle kurulan bir iletişimde, yaşanılan bir problemin çözülmesinde, bir alışverişte ve daha birçok durumda ikna etmek ve ikna olmak için iletişime geçeriz. Farklı alanlarda incelenmesi gerek görülen bir kavram olan ikna ana dili öğretimi açışından da önem arz etmektedir. Türkçe öğretim programında da dört temel dil becerisinden olan, konuşma ve yazma kazanımları içerisinde ikna etme üzerinde durulmuştur. Bu nedenle bu çalışma iletişim sürecinde kullanılan ikna tekniklerinin Dede Korkut Öykülerinde kullanımını ve ana dil öğretimine katkılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Bu duruma göre Dede Korkut Öyküleri araştırmanın amacı doğrultusunda ikna teknikleri bakımından incelenmiş ve doküman analizi özelliklerine göre toparlanan veriler düzenlenmiştir. Veri toplanmasında bir standart oluşturabilmek için ikna tekniklerinin bulunduğu bir form kullanılmıştır. Form 76 ikna tekniğinden oluşmaktadır, formda bulunan teknikler birer tema olarak değerlendirilmiş ve Dede Korkut Öyküleri bu temalar açısından taranmıştır. Dede Korkut Öyküleri’nde yer verilen ikna tekniklerinin taranmasının ardından gerçekleştirilen analize göre 76 ikna tekniğinden 40’ının kullanıldığı sonucuna erişilmiştir. Bu durumda Dede Korkut Öyküleri’nin belirli ikna tekniklerini içerisinde taşıdığı ve bu tekniklerin Türkçe öğretiminde örnek olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.

Etik Beyan

Derginizde yayınlanması için gönderdiğimiz “Dede Korkut Öyküleri’nde Kullanılan “İkna Etme” Teknikleri ve Ana Dili Öğretimine Katkıları” başlıklı makalemizde etik kurul raporu almamızı gerektirecek herhangi bir örneklem seçimi yoktur.

Kaynakça

  • Aristoteles (2004). Retorik (Çev. Mehmet H. Doğan). Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Erdem Çocuk 0000-0003-0027-4223

Helime Kılıçlı 0009-0005-4490-9755

Yayımlanma Tarihi 7 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2023
Kabul Tarihi 7 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çocuk, H. E., & Kılıçlı, H. (2024). DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN “İKNA ETME” TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(1), 217-234. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1400381
AMA Çocuk HE, Kılıçlı H. DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN “İKNA ETME” TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI. TSA. Nisan 2024;28(1):217-234. doi:10.20296/tsadergisi.1400381
Chicago Çocuk, Halil Erdem, ve Helime Kılıçlı. “DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN ‘İKNA ETME’ TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 1 (Nisan 2024): 217-34. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1400381.
EndNote Çocuk HE, Kılıçlı H (01 Nisan 2024) DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN “İKNA ETME” TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 1 217–234.
IEEE H. E. Çocuk ve H. Kılıçlı, “DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN ‘İKNA ETME’ TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI”, TSA, c. 28, sy. 1, ss. 217–234, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1400381.
ISNAD Çocuk, Halil Erdem - Kılıçlı, Helime. “DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN ‘İKNA ETME’ TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/1 (Nisan 2024), 217-234. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1400381.
JAMA Çocuk HE, Kılıçlı H. DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN “İKNA ETME” TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI. TSA. 2024;28:217–234.
MLA Çocuk, Halil Erdem ve Helime Kılıçlı. “DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN ‘İKNA ETME’ TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 1, 2024, ss. 217-34, doi:10.20296/tsadergisi.1400381.
Vancouver Çocuk HE, Kılıçlı H. DEDE KORKUT ÖYKÜLERİ’NDE KULLANILAN “İKNA ETME” TEKNİKLERİ VE ANA DİLİ ÖĞRETİMİNE KATKILARI. TSA. 2024;28(1):217-34.