Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2024, , 455 - 462, 21.08.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746

Öz

Bu çalışma, Türkçe öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıklarını çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, tarama araştırması niteliğindeki nicel bir araştırmadır. Çalışmada amaçsal örneklem çeşitlerinden ölçüt örnekleme yöntemi (Türkçe öğretmenliği lisans programı mezunu olmak ile MEB bünyesinde Türkçe öğretmeni olarak görev yapıyor olmak) seçilerek 250 Türkçe öğretmenine kültürlerarası duyarlılık ölçeği uygulanmıştır. Bu ölçek, Chen ve Starosta (2000) tarafından geliştirilen 24 maddelik 5’li Likert tipi bir ölçek olup Üstün (2011) tarafında Türkçeye uyarlanmış ve 23 maddeden oluşan 5’li Likert tipi bir ölçek olarak kullanılmıştır. Çalışma sonuçları Türkçe öğretmenlerinin kültürlerarası duyarlılıklarının yaş ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Çalışma sonuçlarına göre öğretmenlerin kültürel duyarlılık düzeyleri, Kültürlerarası Etkileşimden Zevk Alma” ve “Kültürlerarası Etkileşime Özen Gösterme” alt faktörlerinde erkek öğretmenler lehine farklılık göstermektedir. Diğer yandan öğretmenlerin kültürel duyarlılık düzeyleri, cinsiyet değişkeni açısından “Kültürlerarası Etkileşime Katılım”, “Kültürlerarası Etkileşimde Özgüven” ve “Kültürel Farklılıklara Saygı Duyma” alt faktörleri bağlamında farklılık göstermemektedir. Cinsiyet değişkeni açısından kullanılan ölçeğin geneli değerlendirildiğinde de erkek öğretmenler lehine farklılık gösterdiği görülmektedir. Eğitim durumu ve yaş faktörleri benzer çalışmalarının sonuçlarıyla uyum göstermektedir. Ancak cinsiyet değişkenine ilişkin elde edilen sonuç benzer çalışmalardan farklı bir veri ortaya koymaktadır. Çalışma verilerinin öğretmen yetiştirilmesine yönelik hizmet öncesi ve hizmetiçi faaliyetlerinin düzenlenmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Abaslı, K., & Polat, Ş. (2019). Öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve kültürel zekaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 193-202. https://doi.org/10.18506/anemon.419526
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Vargelen Akcin 0000-0001-8935-7417

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2024
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Vargelen Akcin, H. (2024). TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(2), 455-462. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746
AMA Vargelen Akcin H. TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. TSA. Ağustos 2024;28(2):455-462. doi:10.20296/tsadergisi.1420746
Chicago Vargelen Akcin, Hatice. “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 2 (Ağustos 2024): 455-62. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746.
EndNote Vargelen Akcin H (01 Ağustos 2024) TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 2 455–462.
IEEE H. Vargelen Akcin, “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”, TSA, c. 28, sy. 2, ss. 455–462, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1420746.
ISNAD Vargelen Akcin, Hatice. “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/2 (Ağustos 2024), 455-462. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420746.
JAMA Vargelen Akcin H. TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. TSA. 2024;28:455–462.
MLA Vargelen Akcin, Hatice. “TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 2, 2024, ss. 455-62, doi:10.20296/tsadergisi.1420746.
Vancouver Vargelen Akcin H. TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIKLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. TSA. 2024;28(2):455-62.