Müzeci, ressam, sanat eleştirmeni, gazeteci Elif Naci(1898-1987), Çallı Ekolünün mensubudur. İzlenimcilik etkisinde başladığı resim hayatı, hat sanatının ve halı kilim desenleri başta olmak üzere Türk Dekoratif Sanatları tesirinde şekillenmiş daha sonra soyutlamalarına bu sanatlar etkisindeki figürleri kompozisyonlarına yansıtmıştır. Fırçası kadar kalemi de güçlü olan Elif Naci, döneminin ulusal gazete ve dergilerinde sanat eleştirileri, müze yazıları ve sergi yazıları kaleme almıştır. Batı etkisinde teşekkül eden Türk Resim Sanatını eleştirmiş, sanatçının kendi kültürel köklerine dönüp, halka doğru yönelmesi gerektiğini savunmuştur. Kültürel hafızanın korunması ve aktarılması, millî resim sanatının ve millî müzecilik anlayışının inşa edilmesi ve halk ile aydın kesimin müze bilincinin gelişmesi için müze mekânının dönüşmesi gerektiğini iddia etmiş ve bu konuda yazılar kaleme almıştır. Elif Naci sanatı ve kurumsallaşmasını toplumcu bakış açısıyla yorumlamış ve topluma fayda odağında değerlendirmeler yapmıştır. Ayrıca yazılarında müzenin bireysel ve toplumsal iyi oluş hâline katkılarını irdelemiş ve eğitim müze ilişkisine özellikle dikkati çekmiştir. Bu anlamda müze katalog çalışmalarının ve müze kütüphanelerinin işlevlerini de tartışmıştır. Bu çalışmada Elif Naci’nin Türk Yurdu Dergisinde 1955-1957 yılları arasında yayımlanmış müze konulu yazıları ele alınarak, sanat anlayışı ve müzeci kimliği arasındaki ilişkiler irdelenecektir.
Museologist Elif Naci (1898-1989), a museum curator, painter, art critic, journalist, is a member of the Çallı School. His painting life, which he started under the influence of impressionism, was shaped under the influence of Turkish decorative arts, especially calligraphy and carpet rug patterns, and then reflected the figures under the influence of these arts in his abstractions and compositions. Elif Naci (1898-1989), who had a strong pen as well as her brush, wrote art criticisms, museum articles and exhibition articles in the national newspapers and magazines of her time. He criticized the Turkish Painting Art, which was formed under the influence of the West, and argued that the artist should return to his own cultural roots and turn towards the people. He argued that the museum space should be transformed in order to preserve and transfer cultural memory, to build the national art of painting and the understanding of national museology, and to develop the museum awareness of the public and intellectuals, and he wrote articles on this subject. Elif Naci interpreted art and its institutionalization from a communitarian perspective and made evaluations with a focus on benefiting the society. In addition, in his writings, he examined the contributions of the museum to individual and social well-being and drew particular attention to the relationship between education and museum. In this sense, he discussed the functions of museum catalogs and museum libraries. In this study, Elif Naci's articles on museums published in Türk Yurdu Magazine between 1955-1957 will be discussed and the relationships between Elif Naci's understanding of art and her identity as a museum teacher will be examined.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |