This research aims at discovering the perceptions of to-be prospective Turkish-language teachers towards the use of texts of children's literature in lingual tuition. In order to accomplish such purpose, a form of survey consisted of open-ended questions was composed and was applied on Prospective Turkish-Language Teachers. The gathered data was interpreted via context analysis technique. As the result of the study, it was concluded that the prospective teachers held the belief that the texts from children's literature were useful in improving vocabulary and lingual skills and in gaining the ability of self-expression. Prospective teachers have indicated that stories, tales, lullabies, nursery rhymes, fables, legends, comics, riddles, jokes, poems, children's magazines, traditional poems and caricatures are the topmost forms of texts to support the development of lingual skills and that pieces from children's literature are not utilized deliberatively in lingual education. Additionally, the prospective teachers have classified the problems in utilization of children's literature texts for lingual education as the inconvenient typical dispersion of the texts, emphasizing of the theoretical knowledge in major education along with lack of application and the difficulty of coming across with modern children's literature products. Prospective teachers have brought up suggestions of solutions such as the formation of a relevant commission by the Ministry of National Education, the provision of the conversion of written sources into illustrated pieces by means of press and a higher rate of involvement of applications in children's literature courses of major education.
lingual education children's literature text children's literature types
Bu araştırma, Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı metinlerinin dil öğretiminde kullanımına yönelik algılarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek üzere araştırmacılar tarafından açık uçlu sorulardan oluşan bir anket formu oluşturulmuş ve hazırlanan anket formu Türkçe öğretmeni adaylarına uygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının kelime hazinesini ve dil becerilerini geliştirme, kendini ifade etme becerisi kazandırma noktasında çocuk edebiyatı metinlerinin yararlı olduğuna inandıkları ortaya çıkmıştır. Öğretmen adayları öykü, masal, ninni, tekerleme, fabl, destan, çizgi roman, bilmece, fıkra, şiir, çocuk dergileri, mâni ve karikatürün dil gelişimini en çok destekleyen metin türleri olduğunu; dil eğitiminde çocuk edebiyatı ürünlerinden bilinçli bir şekilde yararlanılmadığını belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra öğretmen adayları dil eğitiminde çocuk edebiyatı metinlerinden yararlanma konusunda yaşanan sorunları metinlerin tür dağılımının uygun olmaması, lisans eğitiminde kuramsal bilgilere yoğunlaşılması ve uygulamaya yeterince yer verilmemesi, günümüzde çocuk edebiyatı ürünlerinin ortaya çıkarılmaması biçiminde belirtmişlerdir. Öğretmen adayları sorunların çözümü olarak Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu konuya yönelik bir komisyon oluşturması, yazılı kaynakların basın yayın organlarının yardımıyla görsel eserlere dönüştürülmesini sağlaması, lisans eğitiminde çocuk edebiyatı derslerinde daha fazla uygulamaya yer verilmesi gibi önerileri ifade etmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 161 Sayı: 161 |