BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS TOWARD SCIENTIFIC RESEARCH PROCESS

Yıl 2014, Cilt: 173 Sayı: 173, 11 - 24, 01.03.2014

Öz

In this study, it is aimed to examine the candidate teachers’ opinions regarding the process of scientific research. 50 students enrolled in 2010-2011 academic year at Atatürk University Kazım Karabekir Faculty of Education, Department of Psychological Counseling and Guidance in the fourth grade constituted the study group of the research. Research data were collected through semi-structured and non-leading interview technique. As a result of research, it is determined that the candidate teachers think that the concepts related to the process of scientific research could not be perceived completely and correctly by them, the teachers don’t value the necessity of conducting research, but they believe that the scientific research methodology will be useful in their professional lives.

Kaynakça

  • Atay, D. Y. (2003), Öğretmen Eğitiminin Değişen Yüzü, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Azar, A. (2008), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilim ve Araştırma (Edit. O. Kılıç ve M. Cinoğlu), 11-48, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
  • Balcı, A. (2009), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (7.Baskı), Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999), “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Araştırma Yeterlikleri”, Eğitim Yönetimi Dergisi, C.18: 257–69.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000), Research Methods in Education. (5th edition), Routledge, London.
  • Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1996), “Fizik Öğretmenlerinin Yetiştirilmesine Yeni Bir Yaklaşım” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, No.12: 221-226.
  • Çepni, S., Küçük, M. ve Gökdere, M. (2002). “Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi İncelenmesi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde Sunulan Sözlü Bildiri, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara. Araştırmalara Yönelik Derslerin
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmaları Hakkındaki Düşünceleri”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde Sunulan Sözlü Bildiri, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
  • Ekiz, D. (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 2.Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Erdem, A. R. (2007), “Öğretim Üyesinin Bilim İnsanı Yetiştirme Sorumluluğu ve Bu Sorumluluğun Gerektirdiği Mesleki Etik”, Akademik Dizayn, C:1, No:2: 77-81.
  • Gitlin, A., Barlow, L., Burbank, M. D., Kauchak, D. & Stevens, T. (1999). “Pre-Service Teachers’ Thinking On Research: Implications For Inquiry Oriented Teacher Education”, Teaching and Teacher Education, No.15:753-769.
  • Hamacheck, D.E. (1975), Behavior Dynamics In Teaching, Learning And Growth, Allyn and Bacon Inc., Boston.
  • Kaptan, S. (1998), Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri (BAT), Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara.
  • Karasar, N. (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk, Ö. (1999), “İlköğretim Müfettişlerinin Araştırma Yeterlikleri ve Araştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri”, Eğitim Yönetimi Dergisi, No.1: 325–39.
  • Küçükoğlu, A. ve Kaya, H.İ. (2007), Öğretim İlke ve Yöntemleri, Öğretim Hizmetinin Niteliğini Artırmada Öğretmen Yeterlikleri (Edit. A. S. Saracaloğlu ve H. H. Bahar), 209-272, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
  • Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özer, D. Z. ve Özkan M. (2011), “Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Biyoloji Konularındaki Akademik Başarılarına Etkisi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi C:24, No:1: 181-207.
  • Özsevgeç, T. (2008), Eğitim Bilimine Giriş, Eğitimin Bilimsel Temelleri ve Eğitim Araştırmaları (Edit. F. Ereş), 223-249, Maya Akademi, Ankara.
  • Saracaloğlu, A. S. (2008), “Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları Ve Tutumları İle Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, C.V, No.II:179-208.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005), “Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin Araştırma Kaygıları, Araştırma ve İstatistiğe Yönelik Tutumları ile Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki” Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı. No.17:187-199.
  • Shavelson, R.J. and Towne, L. (2002), Scientific Research In Education, National Academy Pres., Washington.
  • Smith, J.M. & Lusterman, D.D. (1979), The Teacher As Learning Facilitator: Psychology And The Edicational Process, Wardsworth Publishing Company, Belmont.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011), “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırmaları İnceleme Yeterlikleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, No.26, 343-353.
  • Uzbay, T. (2006), “Bilimsel Araştırma Etiği”, Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık 4.Ulusal Sempozyumu (17 Kasım), http://uvt.ulakbim.gov.tr/tip/sempozyum4/page19-26.pdf Erişim 02.01.2012
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2007), Eğitim Bilimine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2014, Cilt: 173 Sayı: 173, 11 - 24, 01.03.2014

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının bilimsel araştırma sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2010- 2011 öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri –öğretmen adayları- (50) oluşturmaktadır. Nitel bir araştırma ürünü olan bu çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda bilimsel araştırma sürecine ilişkin kavramların öğretmen adayları tarafından tam ve doğru olarak algılanamadığı, öğretmen adaylarının öğretmenlerin araştırma yapmalarının gerekli olduğunu düşünmedikleri, buna karşın bilimsel araştırmaların meslek hayatlarında işlerine yarayacağını düşündükleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Atay, D. Y. (2003), Öğretmen Eğitiminin Değişen Yüzü, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Azar, A. (2008), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilim ve Araştırma (Edit. O. Kılıç ve M. Cinoğlu), 11-48, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
  • Balcı, A. (2009), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (7.Baskı), Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999), “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Araştırma Yeterlikleri”, Eğitim Yönetimi Dergisi, C.18: 257–69.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000), Research Methods in Education. (5th edition), Routledge, London.
  • Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1996), “Fizik Öğretmenlerinin Yetiştirilmesine Yeni Bir Yaklaşım” H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, No.12: 221-226.
  • Çepni, S., Küçük, M. ve Gökdere, M. (2002). “Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi İncelenmesi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde Sunulan Sözlü Bildiri, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara. Araştırmalara Yönelik Derslerin
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). “Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Eğitim Araştırmaları Hakkındaki Düşünceleri”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde Sunulan Sözlü Bildiri, 16-18 Eylül 2002, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
  • Ekiz, D. (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 2.Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Erdem, A. R. (2007), “Öğretim Üyesinin Bilim İnsanı Yetiştirme Sorumluluğu ve Bu Sorumluluğun Gerektirdiği Mesleki Etik”, Akademik Dizayn, C:1, No:2: 77-81.
  • Gitlin, A., Barlow, L., Burbank, M. D., Kauchak, D. & Stevens, T. (1999). “Pre-Service Teachers’ Thinking On Research: Implications For Inquiry Oriented Teacher Education”, Teaching and Teacher Education, No.15:753-769.
  • Hamacheck, D.E. (1975), Behavior Dynamics In Teaching, Learning And Growth, Allyn and Bacon Inc., Boston.
  • Kaptan, S. (1998), Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri (BAT), Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara.
  • Karasar, N. (2009), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk, Ö. (1999), “İlköğretim Müfettişlerinin Araştırma Yeterlikleri ve Araştırma Eğitimine İlişkin Görüşleri”, Eğitim Yönetimi Dergisi, No.1: 325–39.
  • Küçükoğlu, A. ve Kaya, H.İ. (2007), Öğretim İlke ve Yöntemleri, Öğretim Hizmetinin Niteliğini Artırmada Öğretmen Yeterlikleri (Edit. A. S. Saracaloğlu ve H. H. Bahar), 209-272, Lisans Yayıncılık, İstanbul.
  • Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özer, D. Z. ve Özkan M. (2011), “Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Biyoloji Konularındaki Akademik Başarılarına Etkisi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi C:24, No:1: 181-207.
  • Özsevgeç, T. (2008), Eğitim Bilimine Giriş, Eğitimin Bilimsel Temelleri ve Eğitim Araştırmaları (Edit. F. Ereş), 223-249, Maya Akademi, Ankara.
  • Saracaloğlu, A. S. (2008), “Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları Ve Tutumları İle Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, C.V, No.II:179-208.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005), “Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin Araştırma Kaygıları, Araştırma ve İstatistiğe Yönelik Tutumları ile Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki” Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı. No.17:187-199.
  • Shavelson, R.J. and Towne, L. (2002), Scientific Research In Education, National Academy Pres., Washington.
  • Smith, J.M. & Lusterman, D.D. (1979), The Teacher As Learning Facilitator: Psychology And The Edicational Process, Wardsworth Publishing Company, Belmont.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011), “Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırmaları İnceleme Yeterlikleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, No.26, 343-353.
  • Uzbay, T. (2006), “Bilimsel Araştırma Etiği”, Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık 4.Ulusal Sempozyumu (17 Kasım), http://uvt.ulakbim.gov.tr/tip/sempozyum4/page19-26.pdf Erişim 02.01.2012
  • Ünal, S. ve Ada, S. (2007), Eğitim Bilimine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adnan Küçükoğlu Bu kişi benim

Adnan Taşgın Bu kişi benim

Nilay Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 173 Sayı: 173

Kaynak Göster

APA Küçükoğlu, A., Taşgın, A., & Çelik, N. (2014). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 11-24. https://doi.org/10.20296/tsad.46250
AMA Küçükoğlu A, Taşgın A, Çelik N. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. TSA. Mart 2014;173(173):11-24. doi:10.20296/tsad.46250
Chicago Küçükoğlu, Adnan, Adnan Taşgın, ve Nilay Çelik. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173, sy. 173 (Mart 2014): 11-24. https://doi.org/10.20296/tsad.46250.
EndNote Küçükoğlu A, Taşgın A, Çelik N (01 Mart 2014) ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173 173 11–24.
IEEE A. Küçükoğlu, A. Taşgın, ve N. Çelik, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, TSA, c. 173, sy. 173, ss. 11–24, 2014, doi: 10.20296/tsad.46250.
ISNAD Küçükoğlu, Adnan vd. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 173/173 (Mart 2014), 11-24. https://doi.org/10.20296/tsad.46250.
JAMA Küçükoğlu A, Taşgın A, Çelik N. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. TSA. 2014;173:11–24.
MLA Küçükoğlu, Adnan vd. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 173, sy. 173, 2014, ss. 11-24, doi:10.20296/tsad.46250.
Vancouver Küçükoğlu A, Taşgın A, Çelik N. ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. TSA. 2014;173(173):11-24.