In this study, it is aimed to evaluate 61-72 month old children’s democratic attitudes and behaviors according to mothers’ views. The population consists of mothers of 61-72 month old children attending preschool institutions that are located in central district of Afyonkarahisar and villages of it and affiliated to Ministry of National Education. 480 mothers in total, 240 of whose children attend to preschool institutions in central district and 240 of whose children attend to preschool institutions in villages of central district are included in the sample. “Democratic Attitudes and Behaviors Evaluation Form”, developed by Yaşar (1994), is used as data collection tool. After normality test, the findings of the study were analyzed via Mann Whitney U Test with 2 groups when analyzing between group differences and via Kruskal Wallis H Test with groups more than two. As a result of the study, it was identified that children attending to preschool institutions in city center have more democratic attitudes and behaviors than children attending to preschool institutions in villages of central district. Besides, compared to other children, those who are an only child and attend a kindergarten for at least two years displayed democratic attitudes and behaviors. Furthermore democratic attitudes and behaviors were observed to be displayed by those whose parents have higher level of education, and work as a civil servant and only whose mothers are self-employed.
Preschool education parental attitudes democratic attitudes and behaviors.
Araştırmada, 61–72 aylık çocukların demokratik tutum ve davranışlarının anne görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Afyonkarahisar ili şehir merkezinde ve merkeze bağlı köylerde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı olan okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 61–72 aylık çocukların anneleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine ise, çocuğu şehir merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 240 anne, çocuğu merkeze bağlı köylerdeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 240 anne olmak üzere toplam 480 anne dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yaşar (1994) tarafından geliştirilen “Demokratik Tutum ve Davranışları Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular normallik testi sonucunda; gruplar arası farklılık incelenirken ikili gruplarda Mann Whitney U Testi, ikiden fazla gruplarda ise Kruskal Wallis H Testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, şehir merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların merkeze bağlı köylerdeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuklara göre, daha demokratik tutum ve davranışlar sergiledikleri belirlenmiştir. Bunun yanında, tek çocuk olanların, iki yıl ve üzeri okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların, anne-baba öğrenim düzeyi yüksek ve annesi memur ve serbest çalışan, babası ise memur olarak çalışan çocukların diğer çocuklara göre daha demokratik tutum ve davranışlar sergiledikleri tespit edilmiştir.
Okul öncesi eğitim anne-baba tutumları demokratik tutum ve davranışlar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 173 Sayı: 173 |