BibTex RIS Kaynak Göster

The Examine of Philosophical Preferences of Pre-Service Social Studies Teachers’ During Teacher Education

Yıl 2015, Cilt: 19 Sayı: 1, 117 - 138, 01.02.2015

Öz

The aim of this study was to investigate in pre-service social studies teachers’ educational philosophies over the course of a four year teacher preparation program. The participants of this study was 55 pre-service social studies teachers who attended program in 2005-2006 and graduated in 2009-2010. Philosophy Preference Assessment Scale which was developed by Wiles & Bondi (1993:80) and adapted to Turkish by Doğanay and Sarı (2003) was used as to data collection tool. The same scale was administered four times during the program. In analyzing the data frequency, paired samples t-test and two way ANOVA for repeated measures techniques were used. Findings indicated that in both at the beginning and at the end of the social studies teacher education program, experimentalism was the most preferred philosophy. It was also found that there is no significant change from beginning to the end of the program on the preference of perennialism, idealism and existentialism philosophies. Additionally, social studies student teachers’ gender, high schools they graduated were not effective factors in their educational philosophies.

Kaynakça

  • ADLER, S.A. (2008). The education of social studies teachers. In J.P. Shaver (Ed.), Handbook of research on social studies teaching and learning (pp. 210‐221). New York: Macmillan Publishing Company.
  • ADLER, S.A.,& CONFER,B.J. (1998, February). A practical inquiry: Influencing preservice teachers’ beliefs toward diversity and democracy. Paper presernted at the annual meeting of the American Association of Colleges of Teacher Education, New Orlens, LA.
  • ANGELL, A.V. (1998). Learning to teach social studies: A case study of belief restructuring. Theory and Research in the Social Education, 26(4), 509‐529.
  • ARMENTO, B.J. (1996). The professional development of social studies educators. In J. Sikula, T. Buttery, & E. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp. 485‐502). New York: MacMillan Library Reference, USA.
  • BARR, R. D., BARTH, J. L. & SHERMİS, S. S. (1977). Defining The Social Studies. Arlington, VA: National Council for the Social Studies.
  • BESWİCK, K. (2006). The importance of teachers’ beliefs. The Australian Mathematics Teacher.62(4), 17‐22 Company. UMI Number: 9819931.
  • BRUNER, J. (1996). The culture of education. Cambridge MA: Harvard University Press.
  • BÜYÜKDÜVENCİ, S. (1987). Eğitim Felsefesi “Yazılar”, Ankara: Yargıcıoğlu Matbaası.
  • CEVİZCİ, A. (2000). Paradigma felsefe sözlüğü (4. Baskı). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • ÇETİN, B., İLHAN, M. VE ASLAN, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Benimsedikleri Eğitim Felsefelerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies 5(5).149‐170.
  • ÇOBAN, A. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Sürecine İlişkin Felsefi Tercihlerini Değerlendirme. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 7(4), www.universite‐toplum.org/text.php3?id=331
  • DERYAKULU, D. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme ve Ders Çalışma Stratejileri ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38,230–249.
  • DERYAKULU, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57–70.
  • DINKELMAN, T. (1999). Critical reflection in a social studies methods semester. Theory and Research in Social Education, 27(3), 329‐357
  • DOĞANAY, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. İçinde C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 17‐52). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • DOĞANAY, A. (2011). Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitiminin Öğretmen Adaylarının Felsefi Bakış Açılarına Etkisi, Eğitim ve Bilim 36 (161) 332‐348.
  • DOĞANAY, A. VE SARI, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321‐337.
  • DOPPEN, F. (2007). The Influence of a Teacher Preparation Program on Preservice Social Studies Teachers’ Beliefs: A Case Study. Journal of Social Studies Research. Provided by ProQuest Information and Learning.
  • DUMAN, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullandıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerini karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203‐224.
  • DUMAN, B., VE ULUBEY, Ö. (19‐21 Mayıs 2006). Öğretmen Adaylarının Benimsedikleri Eğitim Felsefelerinin Öğretim Teknolojilerini ve İnterneti Kullanma Düzeylerine İlişkin Görüşleri. VI. Uluslarası Eğitim Teknolojileri Konferansında sunulmuş bildiri, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti. education. Teaching and Teacher Education, 6, 279‐290.
  • EKİZ, D. (2005). Sınıf öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımlarına ilişkin eğilimlerinin karşılaştırılması. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1‐11.
  • EKİZ, D. (2007). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımları hakkında görüşlerinin farklı programlar açısından incelenmesi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1‐12.
  • ELISASSER, C.W. (2008). Teaching educational philosophy: A response to the problem of first‐year urban teacher transfer. Education & Urban Society; 40(4), 476‐493.
  • ERGÜN, M. (2005). Eğitimin Felsefi Temelleri. Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (Ed.). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (ss.47‐71). Ankara: Pegem A Yayıncılık Tic. Ltd. Şti.
  • FEATHERSTONE, H. (1992). Learning from the first years of classroom teaching: The journey in, the journey out. East Lansing, MI: National Center for Research on Teacher Learning.
  • FITZMAURİCE, G., LAIRD, N., & WARE, J.(2011). Applied Longitudinal Analysis. (Second Edition).John Wiley & Sons : New Jersey.
  • FRAENKEL, J.R., WALLEND, N.E. & HYUN, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill.
  • GUTEK, G.L. (2001). Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (2. Baskı)(Çev. N.Kale). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • HAYDEN, J.M. (2012). What do philosophers of education do? An empirical study of philosophy of education journals. Studies in Philosophy and Education 31(1), 1‐27.
  • JOHNSTON, M. (1990). Teachers’ backgrounds and beliefs: Influences on learning to teach in the social studies. Theory and Research in Social Education, 18(3), 207‐233.
  • KABAPINAR, Y. (2012). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (Kuramdan Uygulamaya). PegemA Yayınları. Ankara.
  • KAGAN, D. M. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65‐90.
  • KALE, N. (2003). Felsefiyat. PegemA Yayınları. Ankara.
  • KARADAĞ, E., BALOĞLU, N., KAYA, S. (2009). Okul Yöneticilerinin Eğitim Felsefesi Akımlarını Benimseme Düzeyler. Kaygı: Uludağ Üniversitesi Felsefe Dergisi, 12, 181‐200.
  • KARASAL, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi,Ankara: 34 Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • KAYA, B., VE DÖNMEZ, C. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının üst düzeyli düşünme becerilerinin öğretimi ile ilgili öz yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 107–122.
  • LIAW, E. C., (2009). Teacher efficacy of pre‐service teachers in Taiwan: The influence of classroom teaching and group discussions. Teaching and Teacher Education, 25(1), 176–180.
  • MATTHEW J. H.(2012). What do philosophers of education do? An empirical study of philosophy of education journals. 31: 1‐27.
  • MAYO, C. (2011). Philosophy of education is bent. Studies in Philosophy and Education, 30, 471‐476
  • NESPOR, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317‐328.
  • OKSAL, A. VE ŞENŞEKERCİ, E. ‐ BİLGİN, A.,(2006) "Merkezi Epistemelojik İnançlar Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik", Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 371‐382.
  • OKUT, L. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin eğitime ilişkin inançları ile etkili öğretmen özellik ve davranışlarına sahip olma dereceleri arasında ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi.
  • OLIVE, P.F. (2005). Developing the curriculum (Sixth Ed.). Boston: Pearson Education Inc.
  • ÖZTÜRK, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. İçinde C. Öztürk (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Yapılandırmacı Bir Yaklaşım (s. 21‐50). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • PAJARES, M.F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy concept. Review of Educational Research, 62, 307‐332.
  • PHELAN, A. M., & MCLAUGHLIN, H. J. (1995). Educational discourses, the nature of the child, and the practice of new teachers. Journal of Teacher Education, 46(3), 165‐174.
  • RİCHARDSON V (2003). The Ph.D. in education, Retrieved January 4, 2005, Richardson.pdf.
  • RİCHARDSON, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J.Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd ed.). (pp.102‐119) New York: MacMillan Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 221‐ 235.
  • RİCHARDSON, V. (2003). Preservice teachers’ beliefs. In J. Raths, & A. C. McAninch (Eds.), Teacher beliefs and classroom performance: The impact of teacher education. Advances in teacher education, Vol. 6 (pp. 1e22). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • SAFRAN, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. İçinde B. Tay ve A. Öcal (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 1‐19). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • SÖNMEZ, V. (1996). Eğitim Felsefesi (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • TARMAN, B. (2012). Prospective Teachers’ Beliefs and Perceptions about Teaching as a Profession. Educational Sciences: Theory & Practice. 12 (3) 1964‐1973.
  • TOLL, C.A., Nierstheimer, S.L, Lenski, S.D., &Kolloff, P.B. (2004). Washing our students clean: Internal conflicts in response to preservice teachers’ beliefs and practices. Journal of Teacher Education, 55(2), 164‐ 176.
  • TOZLU, N. (1997). Eğitim Felsefesi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • ÜNAL, Z., & ÜNAL, A. (2009). Comparing beginning and experienced teachers’ perceptions of classroom management beliefs and practices in elementary schools in Turkey. The Educational Forum, 73(3), 256‐270.
  • ÜSTÜNER, M. (2008). The comparison of the educational philosophies of Turkish promary school superintendents and teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 33,177‐192.
  • VAN ‘T HOOFT, M. (2000, November). Making theory‐practice connections in a social studies methods course. Paper presented at the annual meeting of the College and University Faculty Association of the National Council for the Social Studies, San Antonio, TX.
  • VAN HOVER, S.D., & YEAGER, E.A. (2002, November). “Making students better people?” A case study of a beginning history teacher. Paper presented at the annual meeting of the College and University Faculty Association of the National Council for the Social Studies, Phoenix, AZ.
  • WEHLAGE, G., & ANDERSON, E. M. (1972). Social studies curriculum in perspective: A
  • WEıNSTEıN, C.S. (1990). Prospective elementary teachers’ beliefs about teaching: Implications for teacher, Teaching and Teacher Education, 6(3), 279‐290.
  • WILES, J.,& BONDI, J. (2007). Curriculum development: A guide to practice (Seventh Ed.) New Jersey: Pearson Merill Prentice Hall Inc.
  • WILSON, S.M., FLODEN, R.E. & FERRINI‐MUNDY, J. (2002). Teacher preparation research: An insider’s view from the outside. Journal of Teacher Education, 55(3), 190‐204.
  • YEAGER, E.A. &WILSON, E.K. (1997). Teaching historical thinking in the social studies methods course: A case study. The Social Studies, 88, 121‐ 126.
  • YÜCEL, C., VE YALÇIN, M.(2009). Öğretmenlerin özyeterlikleri ve Vatandaşlık Davranışı. Kırgızistan‐Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 221–235.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ

Yıl 2015, Cilt: 19 Sayı: 1, 117 - 138, 01.02.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen eğitimi programının başlangıcından sonuna öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarını boylamsal olarak incelemektir. Araştırma 2005-2006 öğretim yılında sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programına başlayıp, 2009-2010 öğretim yılında programdan mezun olan 55 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Wiles ile Bondi’nin (1993:80) geliştirdiği ve Türkçeye uyarlaması Doğanay ve Sarı (2003), tarafından yapılan Felsefi Tercih Değerlendirme formu ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, ilişkili gruplar t-testi ve çift yönlü varyans analizi ANOVA teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmenliği programının başlangıcından sonuna; öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarının deneyselcilikte yoğunlaştığı, deneyselcilik, daimicilik, idealizm ve varoluşçuluk anlayışlarında anlamlı farklılıklar olmadığı; ele alınan bağımsız değişkenlerden cinsiyetle mezun olunan lise türü açısından birinci ve dördüncü sınıf puanları etkileşiminin, sahip olunan felsefi anlayışlar üzerinde anlamlı bir fark yaratmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • ADLER, S.A. (2008). The education of social studies teachers. In J.P. Shaver (Ed.), Handbook of research on social studies teaching and learning (pp. 210‐221). New York: Macmillan Publishing Company.
  • ADLER, S.A.,& CONFER,B.J. (1998, February). A practical inquiry: Influencing preservice teachers’ beliefs toward diversity and democracy. Paper presernted at the annual meeting of the American Association of Colleges of Teacher Education, New Orlens, LA.
  • ANGELL, A.V. (1998). Learning to teach social studies: A case study of belief restructuring. Theory and Research in the Social Education, 26(4), 509‐529.
  • ARMENTO, B.J. (1996). The professional development of social studies educators. In J. Sikula, T. Buttery, & E. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp. 485‐502). New York: MacMillan Library Reference, USA.
  • BARR, R. D., BARTH, J. L. & SHERMİS, S. S. (1977). Defining The Social Studies. Arlington, VA: National Council for the Social Studies.
  • BESWİCK, K. (2006). The importance of teachers’ beliefs. The Australian Mathematics Teacher.62(4), 17‐22 Company. UMI Number: 9819931.
  • BRUNER, J. (1996). The culture of education. Cambridge MA: Harvard University Press.
  • BÜYÜKDÜVENCİ, S. (1987). Eğitim Felsefesi “Yazılar”, Ankara: Yargıcıoğlu Matbaası.
  • CEVİZCİ, A. (2000). Paradigma felsefe sözlüğü (4. Baskı). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • ÇETİN, B., İLHAN, M. VE ASLAN, S. (2012). Öğretmen Adaylarının Benimsedikleri Eğitim Felsefelerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies 5(5).149‐170.
  • ÇOBAN, A. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Sürecine İlişkin Felsefi Tercihlerini Değerlendirme. Bilim Eğitim ve Düşünce Dergisi, 7(4), www.universite‐toplum.org/text.php3?id=331
  • DERYAKULU, D. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme ve Ders Çalışma Stratejileri ile Epistemolojik İnançları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38,230–249.
  • DERYAKULU, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Program Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18, 57–70.
  • DINKELMAN, T. (1999). Critical reflection in a social studies methods semester. Theory and Research in Social Education, 27(3), 329‐357
  • DOĞANAY, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretimi. İçinde C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 17‐52). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • DOĞANAY, A. (2011). Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitiminin Öğretmen Adaylarının Felsefi Bakış Açılarına Etkisi, Eğitim ve Bilim 36 (161) 332‐348.
  • DOĞANAY, A. VE SARI, M. (2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321‐337.
  • DOPPEN, F. (2007). The Influence of a Teacher Preparation Program on Preservice Social Studies Teachers’ Beliefs: A Case Study. Journal of Social Studies Research. Provided by ProQuest Information and Learning.
  • DUMAN, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullandıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerini karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203‐224.
  • DUMAN, B., VE ULUBEY, Ö. (19‐21 Mayıs 2006). Öğretmen Adaylarının Benimsedikleri Eğitim Felsefelerinin Öğretim Teknolojilerini ve İnterneti Kullanma Düzeylerine İlişkin Görüşleri. VI. Uluslarası Eğitim Teknolojileri Konferansında sunulmuş bildiri, Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti. education. Teaching and Teacher Education, 6, 279‐290.
  • EKİZ, D. (2005). Sınıf öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımlarına ilişkin eğilimlerinin karşılaştırılması. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1‐11.
  • EKİZ, D. (2007). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi akımları hakkında görüşlerinin farklı programlar açısından incelenmesi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1‐12.
  • ELISASSER, C.W. (2008). Teaching educational philosophy: A response to the problem of first‐year urban teacher transfer. Education & Urban Society; 40(4), 476‐493.
  • ERGÜN, M. (2005). Eğitimin Felsefi Temelleri. Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (Ed.). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (ss.47‐71). Ankara: Pegem A Yayıncılık Tic. Ltd. Şti.
  • FEATHERSTONE, H. (1992). Learning from the first years of classroom teaching: The journey in, the journey out. East Lansing, MI: National Center for Research on Teacher Learning.
  • FITZMAURİCE, G., LAIRD, N., & WARE, J.(2011). Applied Longitudinal Analysis. (Second Edition).John Wiley & Sons : New Jersey.
  • FRAENKEL, J.R., WALLEND, N.E. & HYUN, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill.
  • GUTEK, G.L. (2001). Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (2. Baskı)(Çev. N.Kale). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • HAYDEN, J.M. (2012). What do philosophers of education do? An empirical study of philosophy of education journals. Studies in Philosophy and Education 31(1), 1‐27.
  • JOHNSTON, M. (1990). Teachers’ backgrounds and beliefs: Influences on learning to teach in the social studies. Theory and Research in Social Education, 18(3), 207‐233.
  • KABAPINAR, Y. (2012). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (Kuramdan Uygulamaya). PegemA Yayınları. Ankara.
  • KAGAN, D. M. (1992). Implications of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27(1), 65‐90.
  • KALE, N. (2003). Felsefiyat. PegemA Yayınları. Ankara.
  • KARADAĞ, E., BALOĞLU, N., KAYA, S. (2009). Okul Yöneticilerinin Eğitim Felsefesi Akımlarını Benimseme Düzeyler. Kaygı: Uludağ Üniversitesi Felsefe Dergisi, 12, 181‐200.
  • KARASAL, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi,Ankara: 34 Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • KAYA, B., VE DÖNMEZ, C. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının üst düzeyli düşünme becerilerinin öğretimi ile ilgili öz yeterlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(3), 107–122.
  • LIAW, E. C., (2009). Teacher efficacy of pre‐service teachers in Taiwan: The influence of classroom teaching and group discussions. Teaching and Teacher Education, 25(1), 176–180.
  • MATTHEW J. H.(2012). What do philosophers of education do? An empirical study of philosophy of education journals. 31: 1‐27.
  • MAYO, C. (2011). Philosophy of education is bent. Studies in Philosophy and Education, 30, 471‐476
  • NESPOR, J. (1987). The role of beliefs in the practice of teaching. Journal of Curriculum Studies, 19, 317‐328.
  • OKSAL, A. VE ŞENŞEKERCİ, E. ‐ BİLGİN, A.,(2006) "Merkezi Epistemelojik İnançlar Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik", Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 371‐382.
  • OKUT, L. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin eğitime ilişkin inançları ile etkili öğretmen özellik ve davranışlarına sahip olma dereceleri arasında ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi.
  • OLIVE, P.F. (2005). Developing the curriculum (Sixth Ed.). Boston: Pearson Education Inc.
  • ÖZTÜRK, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. İçinde C. Öztürk (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Yapılandırmacı Bir Yaklaşım (s. 21‐50). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • PAJARES, M.F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy concept. Review of Educational Research, 62, 307‐332.
  • PHELAN, A. M., & MCLAUGHLIN, H. J. (1995). Educational discourses, the nature of the child, and the practice of new teachers. Journal of Teacher Education, 46(3), 165‐174.
  • RİCHARDSON V (2003). The Ph.D. in education, Retrieved January 4, 2005, Richardson.pdf.
  • RİCHARDSON, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J.Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd ed.). (pp.102‐119) New York: MacMillan Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 221‐ 235.
  • RİCHARDSON, V. (2003). Preservice teachers’ beliefs. In J. Raths, & A. C. McAninch (Eds.), Teacher beliefs and classroom performance: The impact of teacher education. Advances in teacher education, Vol. 6 (pp. 1e22). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • SAFRAN, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. İçinde B. Tay ve A. Öcal (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 1‐19). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • SÖNMEZ, V. (1996). Eğitim Felsefesi (4. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • TARMAN, B. (2012). Prospective Teachers’ Beliefs and Perceptions about Teaching as a Profession. Educational Sciences: Theory & Practice. 12 (3) 1964‐1973.
  • TOLL, C.A., Nierstheimer, S.L, Lenski, S.D., &Kolloff, P.B. (2004). Washing our students clean: Internal conflicts in response to preservice teachers’ beliefs and practices. Journal of Teacher Education, 55(2), 164‐ 176.
  • TOZLU, N. (1997). Eğitim Felsefesi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • ÜNAL, Z., & ÜNAL, A. (2009). Comparing beginning and experienced teachers’ perceptions of classroom management beliefs and practices in elementary schools in Turkey. The Educational Forum, 73(3), 256‐270.
  • ÜSTÜNER, M. (2008). The comparison of the educational philosophies of Turkish promary school superintendents and teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 33,177‐192.
  • VAN ‘T HOOFT, M. (2000, November). Making theory‐practice connections in a social studies methods course. Paper presented at the annual meeting of the College and University Faculty Association of the National Council for the Social Studies, San Antonio, TX.
  • VAN HOVER, S.D., & YEAGER, E.A. (2002, November). “Making students better people?” A case study of a beginning history teacher. Paper presented at the annual meeting of the College and University Faculty Association of the National Council for the Social Studies, Phoenix, AZ.
  • WEHLAGE, G., & ANDERSON, E. M. (1972). Social studies curriculum in perspective: A
  • WEıNSTEıN, C.S. (1990). Prospective elementary teachers’ beliefs about teaching: Implications for teacher, Teaching and Teacher Education, 6(3), 279‐290.
  • WILES, J.,& BONDI, J. (2007). Curriculum development: A guide to practice (Seventh Ed.) New Jersey: Pearson Merill Prentice Hall Inc.
  • WILSON, S.M., FLODEN, R.E. & FERRINI‐MUNDY, J. (2002). Teacher preparation research: An insider’s view from the outside. Journal of Teacher Education, 55(3), 190‐204.
  • YEAGER, E.A. &WILSON, E.K. (1997). Teaching historical thinking in the social studies methods course: A case study. The Social Studies, 88, 121‐ 126.
  • YÜCEL, C., VE YALÇIN, M.(2009). Öğretmenlerin özyeterlikleri ve Vatandaşlık Davranışı. Kırgızistan‐Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 221–235.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Banu Çulha Özbaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2015
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özbaş, B. Ç. (2015). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 117-138. https://doi.org/10.20296/tsad.45226
AMA Özbaş BÇ. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Şubat 2015;19(1):117-138. doi:10.20296/tsad.45226
Chicago Özbaş, Banu Çulha. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 19, sy. 1 (Şubat 2015): 117-38. https://doi.org/10.20296/tsad.45226.
EndNote Özbaş BÇ (01 Şubat 2015) SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 19 1 117–138.
IEEE B. Ç. Özbaş, “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 19, sy. 1, ss. 117–138, 2015, doi: 10.20296/tsad.45226.
ISNAD Özbaş, Banu Çulha. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 19/1 (Şubat 2015), 117-138. https://doi.org/10.20296/tsad.45226.
JAMA Özbaş BÇ. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015;19:117–138.
MLA Özbaş, Banu Çulha. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 19, sy. 1, 2015, ss. 117-38, doi:10.20296/tsad.45226.
Vancouver Özbaş BÇ. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ ADAYLARININ FELSEFİ BAKIŞ AÇILARININ ÖĞRETMENLİK EĞİTİMİ SÜRECİNDE İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015;19(1):117-38.