Curiosity is a lifelong process and starts with learning. Children have a curiosity about environment just like scientists and they try to meet this need using their scientific process skills. Therefore, it is necessary to investigate the curiosity of children at every stage of education starting from preschool education period, it should be made widespread and the ways of meeting the need for curiosity and ways of learning should be taught. The purpose of the current study was to determine the knowledge and curiosity of children regarding science. In this sense, a semi-structured interview technique was used in order to gather data. Suitable science at early childhood period comprises such issues as life and environment, air and water, energy and change, human body and senses, vividness, bugs etc.. Eight categories were determined by the researchers with regard to these issues and an interview for was formed to determine the knowledge and curiosity of the children in these categories. In the interviews made with children face to face, they were asked to draw a picture with regard to each issue and then they were asked to answer what they knew about this issue and what they were curious about. The working group of the study was comprised of 20 children at the age of five and six attending to Demir Çocuk Kindergarten of Karabük University. In the analysis of the data, a descriptive analysis technique was used. In the part of conclusion, the information obtained as result of data analysis was discussed and some recommendations were given.
curiosity science preschool period emotion qualitative child development.
Merak yaşam boyu var olan bir duygudur ve öğrenmeyi başlatır. Çocuklar bilim insanları gibi çevreyi merak ederek, bilimsel süreç becerilerini kullanıp merakını gidermeye yönelir. Bu nedenle okul öncesi eğitim başta olmak üzere her eğitim basamağında çocuğun merak ettikleri araştırılmalı, çoğaltılmalı ve merakı giderme, öğrenme yolları öğretilmelidir. Bu çalışmanın amacı çocukların bilim ile ilgili bilgi ve meraklarını tespit etmektir. Bu amaçlar doğrultusunda, veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Erken çocuklukta uygun bilim, yaşam ve çevre, hava ve su, enerji ve değişim, insan vücudu ve duyular, canlılık, böcekler vb. konuları kapsamaktadır. Araştırmacılar tarafından, bu konularla ilgili sekiz alt kategori belirlenip, çocukların bu kategorilerdeki bilgi ve meraklarını tespit etmeye yönelik görüşme formu oluşturulmuştur. Çocuklarla birebir ve yüz yüze yapılan görüşmelerde her kategoriyle ilgili resim yapmaları istendikten sonra, konuyla ilgili ne bildikleri ve neyi merak ettikleri sorulmuştur. Çalışma grubunu Karabük Üniversitesi Demir Çocuk Anaokulu’na devam etmekte olan beş ve altı yaşındaki 20 çocuk oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Sonuçlar bölümünde, verilerin analizi sonucu elde edilen bilgiler tartışılmış ve öneriler verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2015 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 19 Sayı: 1 |