Disease is one of the most difficult situation, even the most important one, people can handle. A person, who feels the sick / uncomfortable, expects help and support from someone else especially from professionals. Patient experiencing difficulty in transferring his/her problem to the opposite, his/her communication process is unlikely to obtain accurate results with the medical staff. Because the patients are in poor condition across the health care system, the concept of patients' rights emerged and legal arrangements are determined in general frame. In this study, the relevant international and national regulations about patients and the communication between patients and health care staff have been examined. Although not detailed, these regulations provide information regarding the communication with medical staff and patients. The communication issue is organized under the title disclosure/ giving information. When viewed with the regulations, emphasis on the two basic aspects of communication is noteworthy. When the request is the agreement, the person needs two major aspects of communication. The first is the creation of message contents; the second is the way of the messages transmitted to the receiver. Information about these two aspects of communication was found in regulations in this study. The purpose of this study is to determine the regulations on communication and the information how to communicate with patients in the presence arrangements.
İnsanların başedebilecekleri zor hallerinden birisi hatta en önemlisi hastalık durumudur. Kendini bir şekilde hasta/rahatsız hisseden kişi, bir diğerinden özellikle de profesyonellerden yardım ve destek beklentisi içindedir. Sorununu karşısındakine aktarmakta güçlük yaşayan hastanın, sağlık personeli ile başlattığı iletişim sürecinden doğru sonuçlar elde etme olasılığı düşüktür. Hasta, sağlık sistemi karşısında zayıf durumda olduğundan hasta hakları kavramı ortaya çıkmış, hukuki düzenlemelerle genel anlamda çerçevesi belirlenmiştir. Çalışmada, hastalarla ilgili uluslararası ve ulusal düzenlemeler, hasta sağlık personeli arasında ki iletişim incelenmiştir. Düzenlemelerde ayrıntılı olmasa da sağlık personelinin hastalarla nasıl iletişim kuracağına ilişkin bilgiler bulunmaktadır. İletişim konusu genel olarak bilgi verme veya bilgilendirme başlığı altında düzenlenmiştir. Yine düzenlemelere bakıldığında, iletişimin iki temel yönüne yapılan vurgular dikkat çekmektedir. Karşıdaki ile anlaşmak istenildiğinde, kişinin yapması gereken iletişimin iki önemli boyutu vardır. Bunlardan ilki karşıdaki ile iletişime geçerken mesajların içeriğinin oluşturulmasıdır. İkincisi ise mesajların alıcıya iletilme şeklidir. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında, düzenlemelerde iletişimin bu iki yönüne ait bilgilere rastlanmıştır. Çalışmanın amacı, hastalarla ilgili düzenlemelerde iletişime dair düzenlemelerin varlığının yanında, nasıl iletişim kurulacağına dönük bilgileri tespit etmektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2015 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 19 Sayı: 1 |