BibTex RIS Kaynak Göster

VALUES OF STORIES IN TURKISH CLASS TEXT BOOKS

Yıl 2014, Cilt: 183 Sayı: 183, 25 - 49, 01.04.2014

Öz

Important factor in the continuation of the existence of a society, and the future of education is an important tool to transfer the values to future generations. Value education in schools, especially with Turkish lessons, Turkish, is divided into an important place in the curriculum for value education. Students in the program to acquire, in particular, universal, moral / spiritual and national values are put forward. In this context study, taught in the province of Muğla, 6, 7 and 8 Grade Turkish course books, contain in terms of the values story, text, examined. As a result of the study of texts moral / spiritual values, in the second, the universal values, artifacts were found to be rich in these values. However, the program specified in the "national values" is not included in the text of the story have been identified

Kaynakça

  • AKARSU, B. (1998) Felsefe Terimleri Sözlüğü (8. Baskı), İnkılâp Kitabevi: İstanbul
  • ALVER, K. (2005) “Çocuk ve Edebiyat”, Hece Aylık Edebiyat Dergisi- 104- 105, 307-308.
  • AYVERDİ, İ. (2005) Misalli Büyük Türkçe Sözlük, Kubbealtı Neşriyatı: İstanbul
  • BİLGİN, N. (1995) Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Araştırmalar, Sistem Yayıncılık: İstanbul
  • CEYHAN, Y. ve CEYHAN, S. (2010) İlköğretim Türkçe 8 Ders Kitabı, Pasifik Yayınları: Ankara
  • DEMİR, Ö. ve ACAR, M. (2005) Sosyal Bilimler Sözlüğü (6. Baskı), Adres Yayınları: Ankara
  • FICHTER, J. (2006) Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi), Anı Yayıncılık: Ankara
  • GÖKÇE, O. (1994) “Türk Gençliğinin Sosyal ve Ahlaki Değerleri”, Selçuk Üniversitesi Ata Dergisi, 6, s. 131-139.
  • GÜNGÖR, E. (1998) Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar, Ötüken Neşriyat: Ankara
  • İMAMOĞLU, E. O. ve KARAKİTAPOĞLU A. Z. (1999) “1970’lerden 1990’lara Değerler: Üniversite Düzeyinde Gözlenen Zaman, Kuşak ve Cinsiyet Farklılıkları”, Türk Psikoloji Dergisi, 14(44), s. 1-18.
  • KAPLAN, M. (2006) Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları: İstanbul
  • KAPTAN, S. (1973) Bilimsel Araştırma Teknikleri, Rehber Yayınevi: Ankara
  • KAPULU, A., DEDEOĞLU OKUYUCU, S., KAPLAN, Ş. ve KARACA, A. (2010) İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, Koza Yayın Dağıtım: Ankara
  • KAVCAR, C. (1999) Edebiyat ve Eğitim, Engin Yayınevi: Ankara
  • MEB (2006) İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı: Ankara
  • ÖZBAY, M. (2002) “Kültür Aktarımı Açısından Türkçe Öğretimi”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 602, s. 112-120.
  • ÖZGÜVEN, İ. E. (1999) Psikolojik Testler, Pdrem Yayınları: Ankara
  • ÖZLEM, D. (2002) Kavramlar ve Tarihleri I, İnkılâp Kitabevi: İstanbul
  • PÜSKÜLLÜOĞLU, A. (1999) Türkçe Sözlük, Doğan Kitap: İstanbul
  • SEVİNÇ, M. (2006) “Evrensel ve Yerel Değerlerin Eğitime Yansımaları”, Küreselleşme Ahlâk ve Değerler. (Ed. Yurdagül Mehmedoğlu ve Ali Ulvi Mehmedoğlu). Littera Yayıncılık: İstanbul
  • SOMUNCU, S. (2008) İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Edebî Metinlerin Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon
  • ŞEN, Ü. (2008) “Altıncı sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1-5, s. 763-779.
  • TDK (2005), Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara
  • Yaman, H., Taflan, S. ve Çolak, S. (2009) “İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerler”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (18), s. 107-120.
  • YANGIN, B., CELEPOĞLU, A. ve TÜRKYILMAZ, F. (2010) İlköğretim Türkçe 7 Ders Kitabı, Pasifik Yayınları: Ankara

TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER

Yıl 2014, Cilt: 183 Sayı: 183, 25 - 49, 01.04.2014

Öz

Bir toplumun varlığını ve gelecekte devamını sağlayan önemli unsurlardan olan değerlerin gelecek kuşaklara aktarımında eğitim önemli bir araçtır. Değer eğitiminin okullarda özellikle Türkçe dersi içerisinde yer aldığı, Türkçe öğretim programında değer eğitimine önemli bir yer ayrıldığı görülmektedir. Programda öğrencilere kazandırılmak üzere özellikle, evrensel, ahlakî/manevî ve millî değerler öne çıkartılmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada, Muğla ili genelinde okutulan 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe ders kitaplarındaki hikâye metinleri, içerdikleri değerler açısından ele alınmıştır. Çalışmada toplam 22 hikâye metni incelenmiştir. Çalışma sonucunda metinlerin ağırlıklı olarak ahlakî/manevî değerlere, ikinci olarak da evrensel değerlere yer verdiği, eserlerin bu değerler bakımından zengin olduğu görülmüştür. Ancak, programda belirtilen “millî değerlerin” hikâye metinlerinde yer almadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKARSU, B. (1998) Felsefe Terimleri Sözlüğü (8. Baskı), İnkılâp Kitabevi: İstanbul
  • ALVER, K. (2005) “Çocuk ve Edebiyat”, Hece Aylık Edebiyat Dergisi- 104- 105, 307-308.
  • AYVERDİ, İ. (2005) Misalli Büyük Türkçe Sözlük, Kubbealtı Neşriyatı: İstanbul
  • BİLGİN, N. (1995) Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Araştırmalar, Sistem Yayıncılık: İstanbul
  • CEYHAN, Y. ve CEYHAN, S. (2010) İlköğretim Türkçe 8 Ders Kitabı, Pasifik Yayınları: Ankara
  • DEMİR, Ö. ve ACAR, M. (2005) Sosyal Bilimler Sözlüğü (6. Baskı), Adres Yayınları: Ankara
  • FICHTER, J. (2006) Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi), Anı Yayıncılık: Ankara
  • GÖKÇE, O. (1994) “Türk Gençliğinin Sosyal ve Ahlaki Değerleri”, Selçuk Üniversitesi Ata Dergisi, 6, s. 131-139.
  • GÜNGÖR, E. (1998) Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar, Ötüken Neşriyat: Ankara
  • İMAMOĞLU, E. O. ve KARAKİTAPOĞLU A. Z. (1999) “1970’lerden 1990’lara Değerler: Üniversite Düzeyinde Gözlenen Zaman, Kuşak ve Cinsiyet Farklılıkları”, Türk Psikoloji Dergisi, 14(44), s. 1-18.
  • KAPLAN, M. (2006) Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları: İstanbul
  • KAPTAN, S. (1973) Bilimsel Araştırma Teknikleri, Rehber Yayınevi: Ankara
  • KAPULU, A., DEDEOĞLU OKUYUCU, S., KAPLAN, Ş. ve KARACA, A. (2010) İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, Koza Yayın Dağıtım: Ankara
  • KAVCAR, C. (1999) Edebiyat ve Eğitim, Engin Yayınevi: Ankara
  • MEB (2006) İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı: Ankara
  • ÖZBAY, M. (2002) “Kültür Aktarımı Açısından Türkçe Öğretimi”, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi, 602, s. 112-120.
  • ÖZGÜVEN, İ. E. (1999) Psikolojik Testler, Pdrem Yayınları: Ankara
  • ÖZLEM, D. (2002) Kavramlar ve Tarihleri I, İnkılâp Kitabevi: İstanbul
  • PÜSKÜLLÜOĞLU, A. (1999) Türkçe Sözlük, Doğan Kitap: İstanbul
  • SEVİNÇ, M. (2006) “Evrensel ve Yerel Değerlerin Eğitime Yansımaları”, Küreselleşme Ahlâk ve Değerler. (Ed. Yurdagül Mehmedoğlu ve Ali Ulvi Mehmedoğlu). Littera Yayıncılık: İstanbul
  • SOMUNCU, S. (2008) İlköğretim 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabındaki Edebî Metinlerin Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon
  • ŞEN, Ü. (2008) “Altıncı sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlettiği Değerler Açısından İncelenmesi”, Uluslar arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1-5, s. 763-779.
  • TDK (2005), Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara
  • Yaman, H., Taflan, S. ve Çolak, S. (2009) “İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Değerler”, Değerler Eğitimi Dergisi, 7 (18), s. 107-120.
  • YANGIN, B., CELEPOĞLU, A. ve TÜRKYILMAZ, F. (2010) İlköğretim Türkçe 7 Ders Kitabı, Pasifik Yayınları: Ankara
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Fırat Bu kişi benim

- Ahmet Mocan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 183 Sayı: 183

Kaynak Göster

APA Fırat, H., & Mocan, .-. A. (2014). TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 25-49. https://doi.org/10.20296/tsad.27656
AMA Fırat H, Mocan A. TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER. TSA. Nisan 2014;183(183):25-49. doi:10.20296/tsad.27656
Chicago Fırat, Hatice, ve - Ahmet Mocan. “TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183, sy. 183 (Nisan 2014): 25-49. https://doi.org/10.20296/tsad.27656.
EndNote Fırat H, Mocan -A (01 Nisan 2014) TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183 183 25–49.
IEEE H. Fırat ve .-. A. Mocan, “TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER”, TSA, c. 183, sy. 183, ss. 25–49, 2014, doi: 10.20296/tsad.27656.
ISNAD Fırat, Hatice - Mocan, - Ahmet. “TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183/183 (Nisan 2014), 25-49. https://doi.org/10.20296/tsad.27656.
JAMA Fırat H, Mocan -A. TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER. TSA. 2014;183:25–49.
MLA Fırat, Hatice ve - Ahmet Mocan. “TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 183, sy. 183, 2014, ss. 25-49, doi:10.20296/tsad.27656.
Vancouver Fırat H, Mocan -A. TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDAKİ HİKÂYELERDE YER ALAN DEĞERLER. TSA. 2014;183(183):25-49.