The aim of this study is to elicit prospective social studies teachers’ suggestions about what kind of teaching materials must be used in the social studies courses by determining problems about the subjects which are unable to learn related to social studies in their previous educational lives. This study was designed with descriptive approach. In this case, the study was carried out with 346 prospective social studies teachers, studying as juniors and seniors in KTU, Fatih Faculty of Education, Social Studies Teacher Education Program in 2011-2012 academic year. The results of the study showed that majority of prospective social studies teachers haven’t learned some social studies subject area related topics and they indicate content and teaching-learning process oriented problems like teacher attitudes, lack of materials, difficulties of content and imperceptions in math. Also, to overcome these problems, prospective social studies teachers suggest that visuals like presentations, technological tools like computer, projector and smart board, some teaching materials like worksheets and timelines must be used in social studies courses.
Social studies prospective teacher learning subject teaching material
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının geçmiş yaşantılarında öğrenemedikleri sosyal bilgilerle ilgili konuları tespit ederek bu konuların etkili bir şekilde öğretimi için kullanılmasını önerdikleri öğretim araç ve gereçlerini ortaya koymaktır. Tarama modelinde yürütülen araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 eğitim-öğretim yılında KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören toplam 346 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çoğunluğunun sosyal bilgiler dersi kapsamında öğretilen konuları öğrenemedikleri, bu konuları öğrenememelerinin nedenleri arasında ise öğretmen tutumu, materyal kullanılmaması, konu içeriği ve matematik bilmeme gibi sorunları gösterdikleri ortaya çıkmıştır. Bu sorunların çözümü için ders sunularının, görsellerin, teknolojik araçların, çalışma yaprakları ve zaman şeritleri gibi materyallerin kullanımını önerdikleri anlaşılmıştır.
Sosyal bilgiler öğretmen adayı öğrenme konu öğretim materyali
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 183 Sayı: 183 |