In this study the effects of geography teaching through Geography Information Systems, which was used in the “Climate of Turkey” unit issues of the 9th grades in the Geography lesson, on the academic success of the students was researched. The research group of the study are 45 vocational high school students in the center of Ankara in 2009-2010 academic year. Pretest-posttest experimental research model with control group was applied in this research. The lesson was taught through a traditional teaching method for control group while Geographical Information Systems was used for the test group. As data collection tool, achievement test was applied as pretest-posttest. The data obtained were analyzed by using SPSS (Statistical Packet for the Social Science) statistical program. Results taken from tests by using “unrelated samples t- test” between groups and “related samples t- test in groups” were tested in 0,05 significance level. As a result of the findings it was noticed that there was a meaningful difference which is in favor of test group between the academic success of test group students who were taught through Geographical Information Systems and the control group students who were taught in a teacher centered way.
Geographical Information Systems Geography Teaching Academic Success
Bu araştırmada, ortaöğretim dokuzuncu sınıf Coğrafya dersinde yer alan “Türkiye’nin İklimi” ünitesinde yer alan konuların öğretiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri ile coğrafya öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi incelenmiştir. Çalışmaya, 2009-2010 öğretim yılının ikinci yarıyılında, Ankara İli Çankaya İlçesi Tapu Kadastro Meslek Lisesi’nde öğrenim gören 9. sınıf öğrencilerinden toplam 45 öğrenci katılmıştır. Araştırmada kontrol gruplu öntest-sontest deneysel araştırma modeli uygulanmıştır. Kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi, deney grubunda ise Coğrafi Bilgi Sistemleri kullanılarak ders işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak “Başarı Testi” öntest- sontest olarak uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Testlerden elde edilen sonuçlar, gruplar arasında “ilişkisiz örneklemler t-testi”, grup içinde ise “ilişkili örneklemler t-testi” kullanılarak 0,05 manidarlık düzeyinde test edilmiştir. Çalışmanın sonucunda coğrafi bilgi sistemleri ile öğretimin uygulandığı deney grubu öğrencileri ile öğretmen merkezli öğretimin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarıları deney grubu lehine anlamlı düzeyde farklılık ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 183 Sayı: 183 |