BibTex RIS Kaynak Göster

THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP

Yıl 2014, Cilt: 183 Sayı: 183, 251 - 266, 01.04.2014

Öz

This study aimed at determining the attitudes of primary school students regarding internet use (digital citizenship). The Digital Citizenship Attitude Scale developed by Karaduman (2011) was administered by the researchers to 557 8th grade students of 6 primary schools affiliated to the Ministry of National Education and located in the central districts of Ankara province in the spring semester of the 2011–2012 academic year. Random sampling method was employed for choosing the research sample. T-test and one-way analysis of variance (ANOVA) techniques were used via SPSS 17 package for data analysis. While the views of the primary school students concerning digital citizenship varied significantly by gender, mother’s educational background, monthly income, availability of internet connection at home, internet connection frequency, internet use history, and status of having an e-mail address, they did not vary by father’s educational background.

Kaynakça

  • AKBAŞLI, S. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar - I. İçinde, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ. (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde vatandaşlık ve insan hakları eğitimi (43-84).Ankara: Pegem.
  • AKDAĞ, H. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sosyal Bilgilerin Temelleri. İçinde, R. Turan, K. Ulusoy (Ed.), Vatandaşlık ve insan hakları eğitiminin sosyal bilgiler öğretimindeki yeri (293-318). Ankara: Maya.
  • ALKAN, C.; D. Deryakulu ve N. Şimşek. (1995). Eğitim Teknolojisine Giriş. Ankara: Önder Matbaacılık.
  • ALTUNYA, N. (2003). Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel.
  • ARGÜDEN, Y. (2004). "E-birey ve E-devlet". Dünya Gazetesi. (12.03.2004). http://www.arguden.net/makale.aspx?id=362 adresinden 12.03. 2012 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • ÇİFTÇİ, A. (2006). Vatandaşlık Bilgisi Demokrasi ve İnsan Hakları. Ankara: Gündüz.
  • DOĞANAY, A. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. İçinde, C. Öztürk (Ed), Etkin vatandaşlık için düşünme becerilerinin öğretimi (145-185). Ankara: Pegem.
  • ERSOY, A. ve Yaşar, Ş. (2003). "İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin İnternet Kullanma Durumları". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4),401-425.
  • GÜNEL, A., Turhal, Ü. Ç. ve İmal, N. (2010). İlköğretim Öğrencileri Arasında İnternet kullanımının incelenmesine yönelik anket çalışması. Ankara: 3. Ağ ve Bilgi Güvenliği Ulusal Sempozyumu, 05-06 Şubat, 2010.
  • GÜVEN, S. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar - II. İçinde, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ. (Ed.), Sosyal Bilgiler Dersinde Vatandaşlık Eğitimi ve Vatandaşlık Eğitiminde Modeller. Ankara: Pegem.
  • HACIFAZLIOĞLU, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011). "Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 145-166.
  • İPEK, İ. (2011). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Vatandaşlık Eğitiminin Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Hedeflere Uygunluğu Yönünden Değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • KAHRAMAN, S., YALÇIN, S. A. ve ÇEVİK, C. ( 2011). Lise Öğrencilerinin İnternet Kullanımı. 5. International Computer and Instructional Technologies Symposium, 22-24 September.
  • KARADUMAN, H. (2011). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Dijital Vatandaşlığa Dayalı Etkinliklerin Öğrencilerin Dijital Ortamdaki Tutumlarına Etkisi ve Öğrenme Öğretme Sürecine Yansımalar (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • KARAMAN, M. K., KARABULUT, B. ve EKİCİ, M. (2009). Dijital Vatandaşlık. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, 28-30 Mayıs, 315-316.
  • KARASAR. N. (1998). Araştırmalarda Rapor Hazırlama (9. Basım). Ankara: Nobel.
  • MAMBRETTI, C. (1999). Internet Technology for Schools. North Carolina: McFarland Company.
  • ODABAŞI, F. (1998). Bilgisayar Ağları. İçinde, B. Özer, Çağdaş Eğitimde Yeni Teknolojiler (ss. 85-100) (1.Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • SEZER, A. (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Teknolojileri ve Materyalleri. İçinde, A. Tanrıöğen (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Lisans. Türkiye Bilişim Deneği Raporu (2004). E-toplum: E-birey. http://www.tbd.org.tr/usr_img/cd/kamubib12/RaporlarPDF/RP4- 2004.pdf adresinden 01.04.2012 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • UĞURLU, N. B. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İçinde, M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Eğitiminde Teknoloji Araçlarının Kullanımı (243-265). Ankara: Pegem Akademi.

THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP

Yıl 2014, Cilt: 183 Sayı: 183, 251 - 266, 01.04.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin internet kullanımına (dijital vatandaşlığa) yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Karaduman (2011) tarafından geliştirilen Dijital Vatandaşlık Tutum Ölçeği, araştırmacılar tarafından 2011–2012 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ankara ili Merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı toplam 6 ilköğretim Okulu’nun 8. sınıflarında bulunan 557 öğrenciye uygulanmıştır. Örneklem seçiminde tesadüfî örneklem yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 17 paket programının yardımıyla t testi ve tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır. İlköğretim okulu öğrencilerinin dijital vatandaşlık tutumlarına ilişkin görüşleri cinsiyet, anne eğitim durumu, aylık gelir, evde internet bağlantısının bulunma, internete bağlanma sıklığı, internet kullanma geçmişi, e-posta adresine sahip olma durumlarına göre anlamlı farklılık gösterirken, baba eğitim durumunda bir farklılığa rastlanılmamıştır

Kaynakça

  • AKBAŞLI, S. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar - I. İçinde, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ. (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde vatandaşlık ve insan hakları eğitimi (43-84).Ankara: Pegem.
  • AKDAĞ, H. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sosyal Bilgilerin Temelleri. İçinde, R. Turan, K. Ulusoy (Ed.), Vatandaşlık ve insan hakları eğitiminin sosyal bilgiler öğretimindeki yeri (293-318). Ankara: Maya.
  • ALKAN, C.; D. Deryakulu ve N. Şimşek. (1995). Eğitim Teknolojisine Giriş. Ankara: Önder Matbaacılık.
  • ALTUNYA, N. (2003). Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel.
  • ARGÜDEN, Y. (2004). "E-birey ve E-devlet". Dünya Gazetesi. (12.03.2004). http://www.arguden.net/makale.aspx?id=362 adresinden 12.03. 2012 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • ÇİFTÇİ, A. (2006). Vatandaşlık Bilgisi Demokrasi ve İnsan Hakları. Ankara: Gündüz.
  • DOĞANAY, A. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi. İçinde, C. Öztürk (Ed), Etkin vatandaşlık için düşünme becerilerinin öğretimi (145-185). Ankara: Pegem.
  • ERSOY, A. ve Yaşar, Ş. (2003). "İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin İnternet Kullanma Durumları". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(4),401-425.
  • GÜNEL, A., Turhal, Ü. Ç. ve İmal, N. (2010). İlköğretim Öğrencileri Arasında İnternet kullanımının incelenmesine yönelik anket çalışması. Ankara: 3. Ağ ve Bilgi Güvenliği Ulusal Sempozyumu, 05-06 Şubat, 2010.
  • GÜVEN, S. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar - II. İçinde, R. Turan, A. M. Sünbül ve H. Akdağ. (Ed.), Sosyal Bilgiler Dersinde Vatandaşlık Eğitimi ve Vatandaşlık Eğitiminde Modeller. Ankara: Pegem.
  • HACIFAZLIOĞLU, Ö., Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G. (2011). "Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 145-166.
  • İPEK, İ. (2011). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Vatandaşlık Eğitiminin Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Hedeflere Uygunluğu Yönünden Değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • KAHRAMAN, S., YALÇIN, S. A. ve ÇEVİK, C. ( 2011). Lise Öğrencilerinin İnternet Kullanımı. 5. International Computer and Instructional Technologies Symposium, 22-24 September.
  • KARADUMAN, H. (2011). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Dijital Vatandaşlığa Dayalı Etkinliklerin Öğrencilerin Dijital Ortamdaki Tutumlarına Etkisi ve Öğrenme Öğretme Sürecine Yansımalar (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • KARAMAN, M. K., KARABULUT, B. ve EKİCİ, M. (2009). Dijital Vatandaşlık. I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu, 28-30 Mayıs, 315-316.
  • KARASAR. N. (1998). Araştırmalarda Rapor Hazırlama (9. Basım). Ankara: Nobel.
  • MAMBRETTI, C. (1999). Internet Technology for Schools. North Carolina: McFarland Company.
  • ODABAŞI, F. (1998). Bilgisayar Ağları. İçinde, B. Özer, Çağdaş Eğitimde Yeni Teknolojiler (ss. 85-100) (1.Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • SEZER, A. (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Teknolojileri ve Materyalleri. İçinde, A. Tanrıöğen (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Lisans. Türkiye Bilişim Deneği Raporu (2004). E-toplum: E-birey. http://www.tbd.org.tr/usr_img/cd/kamubib12/RaporlarPDF/RP4- 2004.pdf adresinden 01.04.2012 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • UĞURLU, N. B. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İçinde, M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Eğitiminde Teknoloji Araçlarının Kullanımı (243-265). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Çepni Bu kişi benim

- Sibel OĞUZ - Bahadır Kılcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 183 Sayı: 183

Kaynak Göster

APA Çepni, O., & Kılcan, .-. S. O. .-. B. (2014). THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 183(183), 251-266. https://doi.org/10.20296/tsad.77148
AMA Çepni O, Kılcan SOB. THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP. TSA. Nisan 2014;183(183):251-266. doi:10.20296/tsad.77148
Chicago Çepni, Osman, ve - Sibel OĞUZ - Bahadır Kılcan. “THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183, sy. 183 (Nisan 2014): 251-66. https://doi.org/10.20296/tsad.77148.
EndNote Çepni O, Kılcan -SO-B (01 Nisan 2014) THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183 183 251–266.
IEEE O. Çepni ve .-. S. O. .-. B. Kılcan, “THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP”, TSA, c. 183, sy. 183, ss. 251–266, 2014, doi: 10.20296/tsad.77148.
ISNAD Çepni, Osman - Kılcan, - Sibel OĞUZ - Bahadır. “THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 183/183 (Nisan 2014), 251-266. https://doi.org/10.20296/tsad.77148.
JAMA Çepni O, Kılcan -SO-B. THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP. TSA. 2014;183:251–266.
MLA Çepni, Osman ve - Sibel OĞUZ - Bahadır Kılcan. “THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 183, sy. 183, 2014, ss. 251-66, doi:10.20296/tsad.77148.
Vancouver Çepni O, Kılcan -SO-B. THE PERCEPTIONS OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING DIGITAL CITIZENHIP. TSA. 2014;183(183):251-66.