In this study the multi-dimensional analyse of master and doctorial thesis made in Turkey about gifted and talented students was investigated. The sample of the study is the thesis obtained from Higher Education Council’s (HEC) archives that is open to access from internet, which consists of 38 thesis. The Thesis in pdf format saved to the computer were evaluated the data collection form prepared by the researchers is used as data collection tool. Thesis in this form were examined according to year, type of thesis, gender of persons who made the thesis, titles of faculty members who made the thesis, the institute and department where the thesis were made, data collection tools used in the thesis, the model and method of the research, the implementing and number of the sample group and provinces. The obtained findings of the research were shown in percentage and frequency tables, constructions and suggestions were made about.
Gifted and talented students master and doctorial education thesis
Bu çalışmada Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) tez arşivinden elde edilen ve erişime açık olan 38 lisansüstü eğitim tezinden oluşmaktadır. Çalışmada pdf formatında bilgisayar ortamına kaydedilen tezler doküman incelemesi metoduyla değerlendirilmiş, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan tez analiz formu kullanılmıştır. Bu formda tezler yıllara, tezlerin türüne, tezi yapan kişilerin cinsiyetlerine, tezi yaptıran öğretim üyelerinin unvanlarına, tezin yapıldığı enstitüye ve yapıldığı anabilim dallarına, tezde kullanılan veri toplama araçlarına, araştırma modeline ve yöntemine, uygulama yapılan örneklem grubuna ve sayısına, yapıldığı illere göre incelenmiştir. İnceleme sonucunda elde edilen bulgular, yüzde ve frekans tablolarıyla gösterilerek yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 171 Sayı: 171 |