BibTex RIS Kaynak Göster

CLASSICS AND THEIR PEDAGOGICAL FUNCTIONS

Yıl 2013, Cilt: 171 Sayı: 171, 105 - 112, 01.01.2013

Öz

Experiences, knowledges, and cultures are conveyed to the next generations in a systematic way because all nations aim to enrich and sustain their cultural memory. Literature is one of the most powerful tool of this conveyance. Mature literature pieces are used to educate and inform people though, there are controversial perceptions on which pieces should be considered as mature in the literature. Some of the previous research labelled the classics as the most mature literature pieces throughout the world. Much research have been conducted to describe what exact the classic piece is and how they are defined as so. However, there is no clear consensus on the ways to label any literature pieces with the term ‘classic’. This descriptive study aimed to explore the classic literature pieces and their educational roles. The current study set out to determine which pieces should be regarded as classics and what kind of impacts do they have on child education.

Kaynakça

  • AHMET Mithat (24 Eylül 1897) Klasikler Meselesi Temhidât 4, Tercümân- ı Hakikat.
  • COLLİNS Cobuild English Language Dictionary (1995), New Delhi, pp.247.
  • ELİOT, T.S., (1983), Edebiyat Üzerine Düşünceler, (Çev. Sevim Kantarcıoğlu), Ankara.
  • ERDEM, A.Rıza. (2003), Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur: Değer- ler, Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt I Sayı 4.
  • HÜSEYİN Daniş (18 Eylül 1897), İkrâm-ı Aklâm, İkdâm.
  • İSMAİL Avni (14 Eylül 1897), Klasikler ve Bahsin Bencesi, Tercüman-ı Ha- kikat.
  • KAPLAN, Ramazan (1998), Klasikler Tartışması, AKM Yay., Ankara.
  • MERİÇ, Cemil (1998), Kırk Ambar, İletişim Yay., İstanbul.
  • NAYIR, Y. N. (1946) “Şiir Tercümeleri”, Varlık, 310-311, 1-15 Haziran: 320-321.
  • NECİP Asım (10 Eylül 1897), Klasikler, Malumat.
  • OĞUZKAN, F. (2001). Çocuk Edebiyatı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • OXFORD Student’s Dictionary of Current English (1981) A.S. Hornby, Oxford Universty Press, New York, pp.103.
  • ÖZTÜRK, Hüseyin Emin (1991), Çocuk Klasiklerinde Temel Değerler, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Medeniyeti ve Sosyal Bilimler Bölümü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ÖZENSEL, E., Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değerler, Değerler Eğitimi Dergi- si. Cilt I, Sayı 3.
  • PÜSKÜLOĞLU, Ali ( 2000), Türkçe Sözlük, Arkadaş Yayınları, Ankara.
  • Sağlık, Şaban (2005), Değerli Öyküler Yahut Hüseyin Su’nun ‘Gülşefdeli Yemeni’ Kitabındaki Öykülerde Değerler, (Edit: Kemal Aykut, Ömer Lekesiz) Hüseyin Su Kitabı, Nehir Yayımları, İstanbul.
  • THE Reader’s Digest Great Encyclopaedic Dictionary (1962), Oxford Univ. Press, London, volume 1, pp.169.
  • TÜRKÇE Sözlük (2005) Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ

Yıl 2013, Cilt: 171 Sayı: 171, 105 - 112, 01.01.2013

Öz

Uluslar, yüzyıllar boyunca kendilerine ait oluşturdukları deneyim, bilgi ve kültürleri kendilerinden sonraki kuşaklara belirli bir sistem içinde aktarırlar. Çünkü her millet kültürel hafızasını zenginleştirmek ve bunu da yaşatmak ister. Bu aktarım sürecinin en varsıl kaynaklarından biri de şüphesiz edebiyattır. Yetkin edebî eserler insanları eğitmenin ve bilgilendirmenin önemli bir aracıdır. Ancak hangi eserlerin yetkin bir edebî eser olduğuna dair literatürde farklı yaklaşımlar bulunmaktadır. Yetkin eser kavramıyla kastedilen eserlerden bir kısmı bütün dünyada klasik eser olarak tanımlanan yapıtlardır. Bugüne değin klasik ve klasik eser kavramları üzerine dünyada ve Türkiye’de birçok tartışma yapılmış, farklı bilim adamları, yazar ve araştırmacılar, klasik kavramının ne olduğuna ve klasik eserlerin nasıl tespit edildiğine yönelik farklı tanım ve belirlemelerde bulunmuşlardır. Yapılan araştırma ve tespitler söz konusu kavramlar üzerinde bir görüş birliğinin olmadığını göstermektedir. Bu makalede klasik eser ve klasik eserlerin eğitsel işlevleri üzerinde durulmuştur. Hangi eserlerin klasik olduğu belirlenmeye çalışılmış, klasik eser olarak adlandırılan bu eserlerin çocuklar üzerindeki eğitsel rolleri belirlenmiştir. Böylece hem klasik eser kavramı üzerine dünya ve Türkiye’deki yaklaşım ve düşüncelerin ortak paydası belirlenmiş hem de bu eserlerden bir eğitim materyali olarak nasıl faydalanılacağı üzerine tespit ve önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • AHMET Mithat (24 Eylül 1897) Klasikler Meselesi Temhidât 4, Tercümân- ı Hakikat.
  • COLLİNS Cobuild English Language Dictionary (1995), New Delhi, pp.247.
  • ELİOT, T.S., (1983), Edebiyat Üzerine Düşünceler, (Çev. Sevim Kantarcıoğlu), Ankara.
  • ERDEM, A.Rıza. (2003), Üniversite Kültüründe Önemli Bir Unsur: Değer- ler, Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt I Sayı 4.
  • HÜSEYİN Daniş (18 Eylül 1897), İkrâm-ı Aklâm, İkdâm.
  • İSMAİL Avni (14 Eylül 1897), Klasikler ve Bahsin Bencesi, Tercüman-ı Ha- kikat.
  • KAPLAN, Ramazan (1998), Klasikler Tartışması, AKM Yay., Ankara.
  • MERİÇ, Cemil (1998), Kırk Ambar, İletişim Yay., İstanbul.
  • NAYIR, Y. N. (1946) “Şiir Tercümeleri”, Varlık, 310-311, 1-15 Haziran: 320-321.
  • NECİP Asım (10 Eylül 1897), Klasikler, Malumat.
  • OĞUZKAN, F. (2001). Çocuk Edebiyatı, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • OXFORD Student’s Dictionary of Current English (1981) A.S. Hornby, Oxford Universty Press, New York, pp.103.
  • ÖZTÜRK, Hüseyin Emin (1991), Çocuk Klasiklerinde Temel Değerler, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Medeniyeti ve Sosyal Bilimler Bölümü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • ÖZENSEL, E., Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değerler, Değerler Eğitimi Dergi- si. Cilt I, Sayı 3.
  • PÜSKÜLOĞLU, Ali ( 2000), Türkçe Sözlük, Arkadaş Yayınları, Ankara.
  • Sağlık, Şaban (2005), Değerli Öyküler Yahut Hüseyin Su’nun ‘Gülşefdeli Yemeni’ Kitabındaki Öykülerde Değerler, (Edit: Kemal Aykut, Ömer Lekesiz) Hüseyin Su Kitabı, Nehir Yayımları, İstanbul.
  • THE Reader’s Digest Great Encyclopaedic Dictionary (1962), Oxford Univ. Press, London, volume 1, pp.169.
  • TÜRKÇE Sözlük (2005) Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mahir Kalfa Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 171 Sayı: 171

Kaynak Göster

APA Kalfa, M. (2013). KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 105-112. https://doi.org/10.20296/tsad.04815
AMA Kalfa M. KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ. TSA. Ocak 2013;171(171):105-112. doi:10.20296/tsad.04815
Chicago Kalfa, Mahir. “KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171, sy. 171 (Ocak 2013): 105-12. https://doi.org/10.20296/tsad.04815.
EndNote Kalfa M (01 Ocak 2013) KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171 171 105–112.
IEEE M. Kalfa, “KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ”, TSA, c. 171, sy. 171, ss. 105–112, 2013, doi: 10.20296/tsad.04815.
ISNAD Kalfa, Mahir. “KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171/171 (Ocak 2013), 105-112. https://doi.org/10.20296/tsad.04815.
JAMA Kalfa M. KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ. TSA. 2013;171:105–112.
MLA Kalfa, Mahir. “KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 171, sy. 171, 2013, ss. 105-12, doi:10.20296/tsad.04815.
Vancouver Kalfa M. KLASİK ESERLER VE KLASİK ESERLERİN EĞİTSEL İŞLEVİ. TSA. 2013;171(171):105-12.