BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF COMPUTER TECHNOLOGY RESOURCES ON READING HABITS OF FIFTEEN YEARS OLD TURKISH STUDENTS

Yıl 2013, Cilt: 171 Sayı: 171, 155 - 169, 01.01.2013

Öz

According to International Student Assessment (PISA) 2009 results, 15- years-old Turkish students' reading skills score is below to the Organization of Economic Cooperation and Development (OECD) countries' average. The purpose of this study was to determine how 15 years old Turkish students' reading habits affected by the computer and internet usage habits. This study’s sample consists of 4996 15 years old Turkish students who participated into PISA 2009 project from Turkey. Data were analyzed by using SPSS 13.0. Descriptive statistics, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson chisquare test were used to analyze the data. As a result of the analyses, students’ computer usage and having internet connection at home had no effect on reading time for pleasure outside of school but affected attitudes towards reading in a negative way. The current study revealed that there is statistically significant relationship between student’s internet connection situation and newspaper reading habits. Suggestions have been made to reduce the destructive impacts of computer and internet usage on students’ reading habits.

Kaynakça

  • AKSAÇLIOĞLU A. G., Yılmaz, B. (2007). “Öğrencilerin Televizyon İzlemele- ri ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi”. Türk Kü- tüphaneciliği, 21 (1), 3-28.
  • ARONSON, M. (2007). “Do Books Still Matter?”. School Library Journal, 36-41.
  • BİRKERTS, S. (2004). “It's easy to blame technology for our younger generation's declining interest in literature. But what, if anything, can be done about it?” School Library Journal, 50 (11), 50-53.
  • BODOMO, A., Lam, M & Lee, C. (2006). “Some Students Stıll Read Books In The 21st Century: A Study Of User Preferences For Prınt And Electronıc Libraries”. The Reading Matrix, 3(3), 34-49.
  • CAN, R., Türkyılmaz, M. ve Karadeniz, A. (2010). “Ergenlik Dönemi Öğ- rencilerinin Okuma Alışkanlıkları”. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 11(3), 1-21.
  • GİOİA, D. (2004). Reading at Risk. Art Education Policy Review, 106 (2), 31-39.
  • HANAUER, D. (2004). “Internet Use among Community College Students: Implications in Designing Healthcare Interventions”, Journal of American College Health, 52 (5), 197-202.
  • KERN, R. (2006). “Perspectives on technology in learning and teaching languages”. TESOL Quarterly, 40(1), 183-210.
  • LAMB, G.M. (2005). How the Web changes your reading habits. 14 Şubat 2011 tarihinde http://www.csmonitor.com/2005/0623/p13s02-stin.html adre- sinden alınmıştır.
  • MOKHTARİ, K., Reichard, C.A., & Gardner, A. (2009). “The Impact of Internet and Television Use on the Reading Habits and Practices of College Students”. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52(7), 609-619.
  • ODABAŞ, H., Odabaş, Z.Y ve Polat, C.(2008). “Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği”. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • OLATOKUN, W,M. (2008). “Internet access and usage by secondary school students in a Nigerian Municipality”. SA Journal Libs & Info Sci, 74 (2), 138-148.
  • QUNQİNG, H. (2003). “Reading outside the library: how has the Internet affected reading in China”. World Library and Information Congress, Berlin.
  • SHEN, L. (2006).”Computer Technology and College Students’ Reading Habits”. Chia-nan Annual Bulletin, 32, 559-572.
  • SÜNBÜL, M. (2010). “Lise Öğrencileri Kitap Okuma Alışkanlıkları: Konya İli Araştırma Raporu”. 14 Şubat 2011 tarihinde www.ide.selcuk.edu.tr/ konyaokuyor/lise_rapor.pdf adresinden alınmıştır.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Baş- kanlığı (EARGED).(2010). PISA Ulusal Ön Raporu. 12 Şubat 2011 tarihinde http://earged.meb.gov.tr/pdf/pisa2009rapor.pdf adresinden alınmıştır.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Baş- kanlığı (EARGED).(2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2009 Uygulama Sonuçları Özet Bilgiler. 12 Şubat 2011 tarihinde http://earged.meb.gov.tr/pdf/pisa2009ozetbilgiler.pdf adresinden alınmıştır.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2009). 2009 Yılı Hanehalkı Bilişim Tek- nolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. 13 Şubat 2011 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=4104 adresinden alınmıştır.

TÜRKİYE'DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ

Yıl 2013, Cilt: 171 Sayı: 171, 155 - 169, 01.01.2013

Öz

Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2009 verilerine göre Türkiye'deki 15 yaşındaki öğrencilerin okuma becerileri puanı Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) ülkelerinin ortalamasının altında olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki 15 yaş grubu öğrencilerin bilgisayar kullanma ve evden internet bağlantısı imkânlarının okuma alışkanlıklarına etkisinin olup olmağını ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini Türkiye PISA 2009 projesinde yer alan 15 yaşındaki toplam 4996 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler SPSS 13.0’de değerlendirilmiştir. Betimsel istatistikler, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson ki-kare testi uygulanmıştır. Analizler sonucu öğrencilerin bilgisayar kullanımları ile evde internet bağlantısına sahiplikleri okul dışında zevk için okumaya harcadıkları zamana etkisi olmadığı fakat okumaya karşı geliştirdikleri tutum puanlarını olumsuz yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin internet bağlantısına sahip olup olmamaları ile gazete okuma alışkanlıkları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu da görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilerin bilgisayar kullanımı ve evde internet bağlantısı imkânlarının okuma alışkanlıklarını olumsuz yönde etkilemeyecek şekilde önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • AKSAÇLIOĞLU A. G., Yılmaz, B. (2007). “Öğrencilerin Televizyon İzlemele- ri ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi”. Türk Kü- tüphaneciliği, 21 (1), 3-28.
  • ARONSON, M. (2007). “Do Books Still Matter?”. School Library Journal, 36-41.
  • BİRKERTS, S. (2004). “It's easy to blame technology for our younger generation's declining interest in literature. But what, if anything, can be done about it?” School Library Journal, 50 (11), 50-53.
  • BODOMO, A., Lam, M & Lee, C. (2006). “Some Students Stıll Read Books In The 21st Century: A Study Of User Preferences For Prınt And Electronıc Libraries”. The Reading Matrix, 3(3), 34-49.
  • CAN, R., Türkyılmaz, M. ve Karadeniz, A. (2010). “Ergenlik Dönemi Öğ- rencilerinin Okuma Alışkanlıkları”. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 11(3), 1-21.
  • GİOİA, D. (2004). Reading at Risk. Art Education Policy Review, 106 (2), 31-39.
  • HANAUER, D. (2004). “Internet Use among Community College Students: Implications in Designing Healthcare Interventions”, Journal of American College Health, 52 (5), 197-202.
  • KERN, R. (2006). “Perspectives on technology in learning and teaching languages”. TESOL Quarterly, 40(1), 183-210.
  • LAMB, G.M. (2005). How the Web changes your reading habits. 14 Şubat 2011 tarihinde http://www.csmonitor.com/2005/0623/p13s02-stin.html adre- sinden alınmıştır.
  • MOKHTARİ, K., Reichard, C.A., & Gardner, A. (2009). “The Impact of Internet and Television Use on the Reading Habits and Practices of College Students”. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52(7), 609-619.
  • ODABAŞ, H., Odabaş, Z.Y ve Polat, C.(2008). “Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği”. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • OLATOKUN, W,M. (2008). “Internet access and usage by secondary school students in a Nigerian Municipality”. SA Journal Libs & Info Sci, 74 (2), 138-148.
  • QUNQİNG, H. (2003). “Reading outside the library: how has the Internet affected reading in China”. World Library and Information Congress, Berlin.
  • SHEN, L. (2006).”Computer Technology and College Students’ Reading Habits”. Chia-nan Annual Bulletin, 32, 559-572.
  • SÜNBÜL, M. (2010). “Lise Öğrencileri Kitap Okuma Alışkanlıkları: Konya İli Araştırma Raporu”. 14 Şubat 2011 tarihinde www.ide.selcuk.edu.tr/ konyaokuyor/lise_rapor.pdf adresinden alınmıştır.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Baş- kanlığı (EARGED).(2010). PISA Ulusal Ön Raporu. 12 Şubat 2011 tarihinde http://earged.meb.gov.tr/pdf/pisa2009rapor.pdf adresinden alınmıştır.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Baş- kanlığı (EARGED).(2010). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı PISA 2009 Uygulama Sonuçları Özet Bilgiler. 12 Şubat 2011 tarihinde http://earged.meb.gov.tr/pdf/pisa2009ozetbilgiler.pdf adresinden alınmıştır.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2009). 2009 Yılı Hanehalkı Bilişim Tek- nolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. 13 Şubat 2011 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=4104 adresinden alınmıştır.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vildan Ateş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 171 Sayı: 171

Kaynak Göster

APA Ateş, V. (2013). TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 155-169. https://doi.org/10.20296/tsad.40833
AMA Ateş V. TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ. TSA. Ocak 2013;171(171):155-169. doi:10.20296/tsad.40833
Chicago Ateş, Vildan. “TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171, sy. 171 (Ocak 2013): 155-69. https://doi.org/10.20296/tsad.40833.
EndNote Ateş V (01 Ocak 2013) TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171 171 155–169.
IEEE V. Ateş, “TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ”, TSA, c. 171, sy. 171, ss. 155–169, 2013, doi: 10.20296/tsad.40833.
ISNAD Ateş, Vildan. “TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171/171 (Ocak 2013), 155-169. https://doi.org/10.20296/tsad.40833.
JAMA Ateş V. TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ. TSA. 2013;171:155–169.
MLA Ateş, Vildan. “TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 171, sy. 171, 2013, ss. 155-69, doi:10.20296/tsad.40833.
Vancouver Ateş V. TÜRKİYE’DEKİ 15 YAŞINDAKİ ÖĞRENCİLERİN BİLGİSAYAR TEKNOLOJİLERİ İMKÂNLARININ OKUMA ALIŞKANLIKLARINA ETKİSİ. TSA. 2013;171(171):155-69.