Purpose of study consists of revealing effect of drama practice competencies on democratic attitudes of teachers who are employed in preschool education institutions. In this research, both qualitative and quantitative research methods were used. Participants for quantitative dimension consist of 146 randomly selected teachers among preschool teachers who are working in preschool education institutions of central districts, Konya Provincial Directorate for National Education. Participants for qualitative dimension consist of 5 preschool teachers who were selected according to purposeful sampling approach. In the current study, Teaching Profession Attitude Scale (TPAS), the sub-dimension of democratic attitude used to determine democratic attitudes of teachers and “Teacher as a Drama Leader and Educational Drama Practice Adequacy Scale” to evaluate drama practice competencies. Also, semistructured open-ended interview forms were used to determine the democratic behaviors during teachers' drama activities. In the analysis of data obtained in qualitative data, content analysis was conducted. In the analysis of data obtained in quantitative study, the SPSS 15 program was used. Simple linear regression analysis was used to reveal effect of dependent variable on independent variable, and descriptive statistics relating to variables were included. It was concluded that drama practice adequacy was a significant explanatory of democratic attitude. Besides, the results pointed out that teachers express opinion that they behave democratically during drama activities.
Preschool teacher democratic attitude drama practice competency
Bu araştırmanın amacını okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin demokratik tutumlarına drama uygulama yeterliliklerinin etkisini ortaya koymak oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu için çalışma grubunu Konya il milli eğitim müdürlüğü merkez ilçeleri okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri arasından tesadüfî olarak seçilen 146 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın nitel boyutu için çalışma grubunu ise amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen 5 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin demokratik tutumlarını belirlemek amacıyla Öğretmenlik Tutum Ölçeği (ÖTÖ) demokratik tutum alt boyutu, drama uygulama yeterliliklerini değerlendirmek amacı ile “Drama Lideri Olarak Öğretmen ve Eğitimsel Drama Uygulama Yeterliği Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin drama etkinlikleri sırasında demokratik davranışlar sergileyip sergilemediklerini belirlemek amacı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu çalışmada nitel verilere içerik analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 15 programından yararlanılmıştır. Bağımlı değişkenin bağımsız değişken üzerindeki etkisini ortaya koymak amacı ile basit doğrusal regresyon analizi kullanılmış, değişkenlere ilişkin tanımlayıcı istatistiklere yer verilmiştir. Araştırma sonunda drama uygulama yeterliliğinin demokratik tutumun anlamlı bir açıklayıcısı olduğu; ayrıca öğretmenlerin drama etkinlikleri sırasında demokratik davranışlar sergilediklerine ilişkin görüş bildirdikleri sonucu ortaya çıkmıştır. * Bu çalışma 12-15 Eylül 2012 tarihinde Çukurova Üniversitesi tarafından düzenlenen 3. Uluslarası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Okul öncesi öğretmeni demokratik tutum drama uygulama yeterliliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 171 Sayı: 171 |