BibTex RIS Kaynak Göster

CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ

Yıl 2013, Cilt: 171 Sayı: 171, 269 - 288, 01.01.2013

Öz

Bu çalışmada cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarında harita becerileri incelenmiştir. Araştırma betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre; bu süreçte ilköğretim programlarında harita becerilerinin genellikle coğrafya dersi içeriğinde verildiği belirlenmiştir. Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarında, çağın ihtiyaçlarına göre değişiklikler yapılmıştır. Harita becerileri programlarda, cumhuriyetin ilk yıllarında öğrencilerin gözleri önündeki çevre referans alınarak yer alırken günümüzde kartografya teknikleri ve teknolojideki gelişmelere bağlı olarak daha ileri boyutlara taşınmıştır.

Kaynakça

  • AKAR, B. (2008). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Harita Kullanma Dü- zeylerinin Ve Harita Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilme- si” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bi- limler Enstitüsü, Mersin.
  • BİNBAŞIOĞLU, C. (1999a). “Cumhuriyet Döneminde İlkokul Programları ”, 75.Yılda Eğitim, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, s. 145–170.
  • BİNBAŞIOĞLU, C. (1999b). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Bilimleri Tarihi, Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • BUĞDAYCI, İ ve BİLDİRİCİ, Ö. (2009). Harita Kullanımının Coğrafya Eği- timdeki Önemi, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, 11-15 Mayıs 2009, Ankara.
  • CİCİOĞLU, Hasan. (1985). Türkiye Cumhuriyetinde ilk ve Ortaöğretim, 4 baskı, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No. 140.
  • ÇELENK, S, TERTEMİZ, N. ve KALAYCI, K. (2000). İlköğretim Programları ve Gelişmeler, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • DEMİRALP, N. (2006). Coğrafya Öğretiminde Gösteri Yöntemi Kullanıla- rak Harita ve Kürek Kullanım Becerilerinin Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Dokto- ra Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Sosyal Alan- lar Eğitimi ABD. Ankara.
  • DEMİRALP, N. (2009). Haritalarla Öğrenme, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz:7(4), s.955-973, Ankara.
  • DOĞANAY, H. (2002). Coğrafya Öğretim Yöntemleri, Erzurum: Aktif Yayı- nevi.
  • ERTUĞRUL, Z. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Harita ve Küre Kullanım Becerilerinin Tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversi- tesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı. Ankara.
  • KOÇ, H. (2008). Coğrafya Öğretim Programındaki Kazanımların Öğrenci- lerin Harita Beceri Düzeyleri Üzerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi ABD. Ankara.
  • KOÇ, H. Ve AKSOY, B. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi, M. Safran (Editör). Harita Becerileri ve 11-14 Yaş Grubundaki Öğrencilerin Yapabilecekleri Harita Becerileri, Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.341-360.
  • KOÇ H (2010). Cografya Egitiminde Harita Algısı ve Kullanımı. Milli Egitim, Egitim ve Sosyal Bilgiler Dergisi 39-187:146-158.
  • GÜLCAN, M. ve diğ.,. (2003). Türkiye’de İlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarı- nı), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • KIZILÇAOĞLU, A. (2007). Harita Becerilerine Pedagojik Bir Bakış, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 18.
  • MCCLURE, R.W. (1992). A Conceptual Model for Map Skılls Currıculum Development Based Upon A Cognıtıve Fıeld Theory Phılosophy, Oklahoma State University (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Oklahoma.
  • MEB (2005a). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6. ve 7. Sınıflar Öğretim Programı, Ders Kitapları Genel Müdürlüğü: Ankara.
  • MEB. (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kıla- vuzu, Ankara: MEB Yayınevi.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1926). İlk Mektepler Müfredat Programı, İs- tanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1930). İlk Mektepler Müfredat Programı, İs- tanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1936). İlk Mektepler Müfredat Programı, İs- tanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1948). İlkokul Programı, İstanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1968). İlkokul Programı, İstanbul.
  • NALÇACI, Ahmet. (2001). Cumhuriyetten Günümüze İlköğretim Sosyal Bilgiler Programlarındaki Değişmelerin Değerlendirilmesi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • NELSON, M.R. (1987). Children and Social Studies, Creative Teaching In The Elemantary Clasroom, U.S.A.: Harcourt Brace Jovanowich Publishers.
  • Ocal A (2007). İlkogretim Sosyal Bilgiler Dersinde 6. Sınıf Ogrencilerinin Mekansal Bilis Becerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamıs Doktora Tezi. Gazi Universitesi, Egitim Bilimleri Enstitusu. Ankara.
  • SAVAGE, T. V. ve AMSTRONG, D. G. (2000). Effective Teaching in Elementary Social Studies, Vew Jersey: Pentice- Hall Inc.
  • SÖNMEZ, Ö.F. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Harita Bece- rileri, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • SÖNMEZ, Ö.F. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar II.(Edt: Refik TURAN, Ali Murat SÜMBÜL, Hakan AKDAĞ) “Sosyal Bilgiler Öğre- timinde Harita Becerileri”, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • SÖNMEZ, Ö.F. (2012). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Harita Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi” Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/1 Winter 2012, p.1905-1924.
  • ŞAHİN, K. (2003). İlk ve Orta Öğretimde Coğrafya Müfredat Programları- nın Geliştirilmesi, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:11, Sayfa:81-92.
  • TEKIŞIK, H. H. (1969). Yeni İlkokul Programı Uygulama Rehberi, Ankara: Rehber Yayınevi.
  • TÜRK, Ercan. (1999). Türk Eğitim Sistemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ünlü ve Güncegörü (2013). Coğrafya Derslerinde Harita Becerisine Yöne- lik Uygulamaların Öğretmen Tutumlarına Etkisi, Marmara Coğrafya Dergisi, sayı:27, s.58-71.
  • Ünlü, M., Üçışık ve S., Özey, R. (2002).Coğrafya Eğitim ve Öğretiminde
  • Haritaların Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 9-25.

MAP SKILLS AND PRESENT OF REPUBLIC ELEMENTARY SCHOOL CURRICULA

Yıl 2013, Cilt: 171 Sayı: 171, 269 - 288, 01.01.2013

Öz

This study, elementary school programs in the republic today that map skills are examined. The survey was carried out with scanning model. According to the findings in this process were given the content of elementary school programs, map skills, geography lesson program. Primary programs of the Republic today, according to the needs of the age changes have been made during certain periods. Map skills programs, in reference to the environment in front of the eyes of the students in the early years of the republic while the cartography today moved to further aspects, depending on the techniques and technological developments.

Kaynakça

  • AKAR, B. (2008). “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Harita Kullanma Dü- zeylerinin Ve Harita Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilme- si” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bi- limler Enstitüsü, Mersin.
  • BİNBAŞIOĞLU, C. (1999a). “Cumhuriyet Döneminde İlkokul Programları ”, 75.Yılda Eğitim, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, s. 145–170.
  • BİNBAŞIOĞLU, C. (1999b). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Bilimleri Tarihi, Ankara: Tekışık Yayıncılık.
  • BUĞDAYCI, İ ve BİLDİRİCİ, Ö. (2009). Harita Kullanımının Coğrafya Eği- timdeki Önemi, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, 11-15 Mayıs 2009, Ankara.
  • CİCİOĞLU, Hasan. (1985). Türkiye Cumhuriyetinde ilk ve Ortaöğretim, 4 baskı, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını, No. 140.
  • ÇELENK, S, TERTEMİZ, N. ve KALAYCI, K. (2000). İlköğretim Programları ve Gelişmeler, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • DEMİRALP, N. (2006). Coğrafya Öğretiminde Gösteri Yöntemi Kullanıla- rak Harita ve Kürek Kullanım Becerilerinin Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Dokto- ra Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Sosyal Alan- lar Eğitimi ABD. Ankara.
  • DEMİRALP, N. (2009). Haritalarla Öğrenme, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Güz:7(4), s.955-973, Ankara.
  • DOĞANAY, H. (2002). Coğrafya Öğretim Yöntemleri, Erzurum: Aktif Yayı- nevi.
  • ERTUĞRUL, Z. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Harita ve Küre Kullanım Becerilerinin Tespiti. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversi- tesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı. Ankara.
  • KOÇ, H. (2008). Coğrafya Öğretim Programındaki Kazanımların Öğrenci- lerin Harita Beceri Düzeyleri Üzerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Orta Öğretim Sosyal Alanlar Eğitimi ABD. Ankara.
  • KOÇ, H. Ve AKSOY, B. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi, M. Safran (Editör). Harita Becerileri ve 11-14 Yaş Grubundaki Öğrencilerin Yapabilecekleri Harita Becerileri, Ankara: Pegem A Yayıncılık, s.341-360.
  • KOÇ H (2010). Cografya Egitiminde Harita Algısı ve Kullanımı. Milli Egitim, Egitim ve Sosyal Bilgiler Dergisi 39-187:146-158.
  • GÜLCAN, M. ve diğ.,. (2003). Türkiye’de İlköğretim (Dünü, Bugünü, Yarı- nı), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • KIZILÇAOĞLU, A. (2007). Harita Becerilerine Pedagojik Bir Bakış, Konya: Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 18.
  • MCCLURE, R.W. (1992). A Conceptual Model for Map Skılls Currıculum Development Based Upon A Cognıtıve Fıeld Theory Phılosophy, Oklahoma State University (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Oklahoma.
  • MEB (2005a). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6. ve 7. Sınıflar Öğretim Programı, Ders Kitapları Genel Müdürlüğü: Ankara.
  • MEB. (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kıla- vuzu, Ankara: MEB Yayınevi.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1926). İlk Mektepler Müfredat Programı, İs- tanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1930). İlk Mektepler Müfredat Programı, İs- tanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1936). İlk Mektepler Müfredat Programı, İs- tanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1948). İlkokul Programı, İstanbul.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (1968). İlkokul Programı, İstanbul.
  • NALÇACI, Ahmet. (2001). Cumhuriyetten Günümüze İlköğretim Sosyal Bilgiler Programlarındaki Değişmelerin Değerlendirilmesi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • NELSON, M.R. (1987). Children and Social Studies, Creative Teaching In The Elemantary Clasroom, U.S.A.: Harcourt Brace Jovanowich Publishers.
  • Ocal A (2007). İlkogretim Sosyal Bilgiler Dersinde 6. Sınıf Ogrencilerinin Mekansal Bilis Becerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamıs Doktora Tezi. Gazi Universitesi, Egitim Bilimleri Enstitusu. Ankara.
  • SAVAGE, T. V. ve AMSTRONG, D. G. (2000). Effective Teaching in Elementary Social Studies, Vew Jersey: Pentice- Hall Inc.
  • SÖNMEZ, Ö.F. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde Harita Bece- rileri, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • SÖNMEZ, Ö.F. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar II.(Edt: Refik TURAN, Ali Murat SÜMBÜL, Hakan AKDAĞ) “Sosyal Bilgiler Öğre- timinde Harita Becerileri”, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • SÖNMEZ, Ö.F. (2012). “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Harita Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi” Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 7/1 Winter 2012, p.1905-1924.
  • ŞAHİN, K. (2003). İlk ve Orta Öğretimde Coğrafya Müfredat Programları- nın Geliştirilmesi, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:11, Sayfa:81-92.
  • TEKIŞIK, H. H. (1969). Yeni İlkokul Programı Uygulama Rehberi, Ankara: Rehber Yayınevi.
  • TÜRK, Ercan. (1999). Türk Eğitim Sistemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ünlü ve Güncegörü (2013). Coğrafya Derslerinde Harita Becerisine Yöne- lik Uygulamaların Öğretmen Tutumlarına Etkisi, Marmara Coğrafya Dergisi, sayı:27, s.58-71.
  • Ünlü, M., Üçışık ve S., Özey, R. (2002).Coğrafya Eğitim ve Öğretiminde
  • Haritaların Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 5, 9-25.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Faruk Sönmez Bu kişi benim

Bülent Aksoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2013
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 171 Sayı: 171

Kaynak Göster

APA Sönmez, Ö. F., & Aksoy, B. (2013). CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 269-288. https://doi.org/10.20296/tsad.76247
AMA Sönmez ÖF, Aksoy B. CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ. TSA. Ocak 2013;171(171):269-288. doi:10.20296/tsad.76247
Chicago Sönmez, Ömer Faruk, ve Bülent Aksoy. “CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171, sy. 171 (Ocak 2013): 269-88. https://doi.org/10.20296/tsad.76247.
EndNote Sönmez ÖF, Aksoy B (01 Ocak 2013) CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171 171 269–288.
IEEE Ö. F. Sönmez ve B. Aksoy, “CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ”, TSA, c. 171, sy. 171, ss. 269–288, 2013, doi: 10.20296/tsad.76247.
ISNAD Sönmez, Ömer Faruk - Aksoy, Bülent. “CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 171/171 (Ocak 2013), 269-288. https://doi.org/10.20296/tsad.76247.
JAMA Sönmez ÖF, Aksoy B. CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ. TSA. 2013;171:269–288.
MLA Sönmez, Ömer Faruk ve Bülent Aksoy. “CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 171, sy. 171, 2013, ss. 269-88, doi:10.20296/tsad.76247.
Vancouver Sönmez ÖF, Aksoy B. CUMHURİYETTEN GÜNÜMÜZE İLKÖĞRETİM PROGRAMLARINDA HARİTA BECERİLERİ. TSA. 2013;171(171):269-88.