Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 31 - 58, 05.04.2018

Öz

Bu araştırmada öğretmen eğitiminde sosyal ağlarda elektronik öğrenci ürün
dosyası (EÖÜD) kullanımı öğrenci ve öğretim elemanı deneyimleri ve etkililik
bakımından incelenmiştir. Araştırmanın deney grubunu Eğitim Fakültesi,
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü Özel Öğretim Yöntemleri
dersini alan 30 öğrenci oluşturmuştur. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen
adaylarının ve öğretim elemanın sosyal ağlarda EÖÜD kullanımda yaşadığı
deneyimler; eğitsel fayda, yaşanılan zorluklar ve sınırlılıklar, sınıf içi
etkileşim, derse katılım, sosyal ağlarda EÖÜD kullanımına yönelik tutum ve ders
başarısı kapsamında incelenmiştir. Araştırmada karma araştırma yaklaşımı
benimsenmiş, nitel ve nicel verilerin analizi ile yöntemsel çeşitliliğe
gidilmiştir. Araştırma verileri; gözlem, görüşme, gönderiler, görüş ölçeği ve
tutum ölçeği ile elde edilmiştir. Örneklemede ulaşılır durum örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Gözlemler katılımcı gözlem yöntemi ile elde edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre sosyal ağlarda EÖÜD’nin ders içi etkileşimi olumlu
yönde etkilediği, derse katılımı arttırdığı ve ders başarısına olumlu katkısı
olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının sosyal ağlarda EÖÜD 'ye yönelik
genel görüşü olumlu olmakla beraber bu sosyal ağlarda EÖÜD’nin derste
kullanımına yönelik tutumlarında artış ölçülse de istatistik olarak anlamlı
bulunmamıştır. Öğretim elemanı da sosyal ağlarda EÖÜD uygulamasını faydalı
bulmuş, derse katılımı arttırdığı, derse yönelik tutumu ve başarıyı olumlu
etkilediği yönünde kanaat edinmiştir. Öğretim elemanının sosyal ağlarda EÖÜD’de
bazı zorluklar yaşadığı da gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Albert, K. (2006). An e-portfolio model for learning, assessment, and employment in teacher education at west chester universıiy of pennsylvania. Pro Quest Information and Learning Company, UMI Number: 3220632.
  • Baki, A. & Birgin, O. (2004). Alternatif değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasından yansımalar, bir özel durum çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, July 2004, ISSN: 1303-6521, Volume: 3, Issue: 3, Article: 11.
  • Balta, Y. & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Barker, C. (2005). E-portfolio for the assessment of learning. 25 kasım 2013 tarihinde http://www.futured.com/ePortfolioforAssessmentofLearning.pdf.pdf. sayfasından erişilmiştir.
  • Barrett, H. C. (2000). Create your own electronic portfolio. Learning & Leading with Technology, 27: (7), 14-21.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak ÖÜD değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, Kış 2008,
  • Carliner, S. (2005). E-portfolios: training & development. 59(5), 70-75.
  • Chang, C. & Tseng, K. (2009). Use and performances of web-based portfolio assessment. British Journal of Educational Technology, Vol:40, N: 2, p:358–378.
  • Chang, C. (2001). A study on the evaluation and effectiveness analysis of web- based learning portfolio (WBLP). British Journal of Educational Technology, Vol: 32, No: 4.
  • Crutchfield, M. D. (2004). Preservice portfolios and first year teaching practice: What are the connections? Unpublished doctoral dissertation, George Mason University.
  • David, M. F. B., Davis, M. H. & Harden R. M, Howie, P. W., Ker, J., Pippard, M. J. (2001). AMEE Medical Education Guide No. 24: portfolios as a method of student assesment. Medical Teacher. 23 (6): 535-551.
  • Demirli, C. (2007). EÖÜD öğretim sürecinin öğrenen tutumlarına ve öğrenme algılarına etkisi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Dipace, A. (2009). Evaluatıon of learning and e-portfolio: authentıc assessment in the experıence of on lıne master. 1st International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, Spain.
  • Doğan, F. E. (2001). A suggested portfolio development model for ELT students at Gazi University. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Funk, M. L. (2005). The use of electronic portfolios within teacher education programs at renaissance group member institutions. Unpublished doctoral dissertation, Capella University.
  • Garthwait, A. & Verrill, J. (2003). E-portfolios: documenting student progress. Science and Children, 40(8), 22-27.
  • George, D., & Mallery, M., (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Gülbahar, Y. & Köse, F., (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için EÖÜD kullanımına ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 39, Sayı: 2, Sayfa: 75–93. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Hewett, S. M. (2004). Electronic portfolios: improving instructional practices. techtrends. 48(5), 26-30.
  • Hill, M. D. (2003). E-folio and teacher candidate development. the teacher educator, 38, 256-266. http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a769651179. sayfasından erişilmiştir.
  • Jeevaratnam, G. (2013). Portfolio as an assessment tool in french foreign language classroom. International Journal of Scientific Research, 2(11), 155-156.
  • Karaağaçlı, M. (2002). Değerlendirme süreci. mesleki eğitim ve teknoloji eğitimde özel öğretim yöntemleri. (31-47). Ankara, Nobel.
  • Kazan, Z. (2006). Elektronik gelişim dosyasının eğitim amaçlı tasarlanması ve öğretmenlik uygulaması dersinde kullanımının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Korkmaz, H. & Kaptan F., (2005). Fen eğitiminde öğrencilerin gelişimin değerlendirmek için EÖÜD kullanımı üzerine bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, January 2005, ISSN: 1303–6521, Volume: 4, Issue: 1, Article: 13.
  • Okan, N. (2005). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersindeki ÖÜD uygulamasının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ölçme ve Değerlendirme (Psikometri) Bilim dalı, Ankara.
  • Özyenginer, E. (2006). Bilgisayar dersinde EÖÜD yöntem kullanımı üzerine bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Pullman, G. (2002). Electronic portfolios revisited: the efolios project. Computers and Composition, 19, 151-169.
  • Sulzen, J. & Young, M. (2007). Fast and reliable evaluation of preservice teacher electronic portfolios. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association in Chicago, IL, April 9-13.
  • Swan, G. (2009). Examining barriers in faculty adoption of an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology, 25(5), 627-644.
  • Tekin, H. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (19. Baskı), Ankara, Yargı Yayınevi.
  • Vargas, J. D. (2004). Negotiated rubrics for electronic portfolios: a study of two elementary classrooms. Phd Thesis Us: State University of New York At Albany, Sayfa: 208
  • Wang, C. X. (2007). Assessing student collaboration in electronic portfolio construction: an evaluation research. Instructional Technology Department, Georgia State University.
  • Wang, S. (2004). Learning experiences in developing electronic portfolios in a master’s educational technology program. A case study. Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, Ohio.
  • Zou, M. (2002). Organizing instructional practice around the assesment portfolio: the gains and losses. Eric Dokümanı Servis Numarası: Ed 469469.
Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 1, 31 - 58, 05.04.2018

Öz

Kaynakça

  • Albert, K. (2006). An e-portfolio model for learning, assessment, and employment in teacher education at west chester universıiy of pennsylvania. Pro Quest Information and Learning Company, UMI Number: 3220632.
  • Baki, A. & Birgin, O. (2004). Alternatif değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasından yansımalar, bir özel durum çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, July 2004, ISSN: 1303-6521, Volume: 3, Issue: 3, Article: 11.
  • Balta, Y. & Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Barker, C. (2005). E-portfolio for the assessment of learning. 25 kasım 2013 tarihinde http://www.futured.com/ePortfolioforAssessmentofLearning.pdf.pdf. sayfasından erişilmiştir.
  • Barrett, H. C. (2000). Create your own electronic portfolio. Learning & Leading with Technology, 27: (7), 14-21.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak ÖÜD değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1, Kış 2008,
  • Carliner, S. (2005). E-portfolios: training & development. 59(5), 70-75.
  • Chang, C. & Tseng, K. (2009). Use and performances of web-based portfolio assessment. British Journal of Educational Technology, Vol:40, N: 2, p:358–378.
  • Chang, C. (2001). A study on the evaluation and effectiveness analysis of web- based learning portfolio (WBLP). British Journal of Educational Technology, Vol: 32, No: 4.
  • Crutchfield, M. D. (2004). Preservice portfolios and first year teaching practice: What are the connections? Unpublished doctoral dissertation, George Mason University.
  • David, M. F. B., Davis, M. H. & Harden R. M, Howie, P. W., Ker, J., Pippard, M. J. (2001). AMEE Medical Education Guide No. 24: portfolios as a method of student assesment. Medical Teacher. 23 (6): 535-551.
  • Demirli, C. (2007). EÖÜD öğretim sürecinin öğrenen tutumlarına ve öğrenme algılarına etkisi. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Dipace, A. (2009). Evaluatıon of learning and e-portfolio: authentıc assessment in the experıence of on lıne master. 1st International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, Spain.
  • Doğan, F. E. (2001). A suggested portfolio development model for ELT students at Gazi University. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Funk, M. L. (2005). The use of electronic portfolios within teacher education programs at renaissance group member institutions. Unpublished doctoral dissertation, Capella University.
  • Garthwait, A. & Verrill, J. (2003). E-portfolios: documenting student progress. Science and Children, 40(8), 22-27.
  • George, D., & Mallery, M., (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Gülbahar, Y. & Köse, F., (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için EÖÜD kullanımına ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 39, Sayı: 2, Sayfa: 75–93. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Hewett, S. M. (2004). Electronic portfolios: improving instructional practices. techtrends. 48(5), 26-30.
  • Hill, M. D. (2003). E-folio and teacher candidate development. the teacher educator, 38, 256-266. http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all~content=a769651179. sayfasından erişilmiştir.
  • Jeevaratnam, G. (2013). Portfolio as an assessment tool in french foreign language classroom. International Journal of Scientific Research, 2(11), 155-156.
  • Karaağaçlı, M. (2002). Değerlendirme süreci. mesleki eğitim ve teknoloji eğitimde özel öğretim yöntemleri. (31-47). Ankara, Nobel.
  • Kazan, Z. (2006). Elektronik gelişim dosyasının eğitim amaçlı tasarlanması ve öğretmenlik uygulaması dersinde kullanımının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Korkmaz, H. & Kaptan F., (2005). Fen eğitiminde öğrencilerin gelişimin değerlendirmek için EÖÜD kullanımı üzerine bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, January 2005, ISSN: 1303–6521, Volume: 4, Issue: 1, Article: 13.
  • Okan, N. (2005). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersindeki ÖÜD uygulamasının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ölçme ve Değerlendirme (Psikometri) Bilim dalı, Ankara.
  • Özyenginer, E. (2006). Bilgisayar dersinde EÖÜD yöntem kullanımı üzerine bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Pullman, G. (2002). Electronic portfolios revisited: the efolios project. Computers and Composition, 19, 151-169.
  • Sulzen, J. & Young, M. (2007). Fast and reliable evaluation of preservice teacher electronic portfolios. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association in Chicago, IL, April 9-13.
  • Swan, G. (2009). Examining barriers in faculty adoption of an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology, 25(5), 627-644.
  • Tekin, H. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (19. Baskı), Ankara, Yargı Yayınevi.
  • Vargas, J. D. (2004). Negotiated rubrics for electronic portfolios: a study of two elementary classrooms. Phd Thesis Us: State University of New York At Albany, Sayfa: 208
  • Wang, C. X. (2007). Assessing student collaboration in electronic portfolio construction: an evaluation research. Instructional Technology Department, Georgia State University.
  • Wang, S. (2004). Learning experiences in developing electronic portfolios in a master’s educational technology program. A case study. Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, Ohio.
  • Zou, M. (2002). Organizing instructional practice around the assesment portfolio: the gains and losses. Eric Dokümanı Servis Numarası: Ed 469469.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mohammed Qasim Mustafa Alramadhanı Bu kişi benim

Sami Şahin

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alramadhanı, M. Q. M., & Şahin, S. (2018). SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(1), 31-58.
AMA Alramadhanı MQM, Şahin S. SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Nisan 2018;22(1):31-58.
Chicago Alramadhanı, Mohammed Qasim Mustafa, ve Sami Şahin. “SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22, sy. 1 (Nisan 2018): 31-58.
EndNote Alramadhanı MQM, Şahin S (01 Nisan 2018) SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22 1 31–58.
IEEE M. Q. M. Alramadhanı ve S. Şahin, “SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 22, sy. 1, ss. 31–58, 2018.
ISNAD Alramadhanı, Mohammed Qasim Mustafa - Şahin, Sami. “SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 22/1 (Nisan 2018), 31-58.
JAMA Alramadhanı MQM, Şahin S. SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;22:31–58.
MLA Alramadhanı, Mohammed Qasim Mustafa ve Sami Şahin. “SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 22, sy. 1, 2018, ss. 31-58.
Vancouver Alramadhanı MQM, Şahin S. SOSYAL AĞLARDA ELEKTRONİK ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI KULLANIMININ İNCELENMESİ: YÜKSEKÖĞRETİMDE BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;22(1):31-58.