Bireyin düşünme şekli ile ilgili olan bilişsel üslup en genel
tanımıyla sorunlara yaklaşma biçimi olarak ifade edilmektedir. Bireylerin
soruna yaklaşma biçimi düşünme sürecinde bireysel eğilimlerine ve tercihlerine
göre farklılık göstermektedir. Erken yaşlardan itibaren bireyin içinde
bulunduğu aile ortamı ve deneyimlediği yaşantılar yoluyla kişilik özelliği
olmaya başlayan bilişsel üslup öğrenme stillerini de etkilemektedir. Bilişsel
üslubun bireylerin algı, bellek, düşünme, sorun çözmedeki farklılıkları ile
kişilik ve toplumsal değişkenlerle ilgili olduğu varsayılmaktadır. Bu nedenle
araştırmada Ahıska Türkü ve Türk çocukların bilişsel stillerini bazı
değişkenlere göre incelemek amaçlanmaktadır. Ahıska Türk’lerine ilişkin
çalışmalar alan yazında sınırlıyken özellikle Ahıska Türkü ve Türk çocukları
beraber ele alan çalışma ile literatürde karşılaşılmamıştır. Araştırmada Ahıska
Türkü çocuklar ile Türk çocukların bilişsel stillerinde yaş, cinsiyet, kardeş
sayısı, anne-baba yaşı ve aile yanında yaşayan birinin olma durumlarının
çocukların bilişsel stilleri üzerinde etkili olma durumu incelenmektedir.
İlişkisel tarama yöntemi kullanılan çalışmada veri toplama aracı olarak Ahıska
Türkü ve Türk çocukların bilişsel stillerini incelemek amacıyla ‘Kansas Okul
Öncesi Dönemdeki Çocuklar İçin Düşünsellik- İçtepisellik Ölçeği A formu’ ile
araştırmacılar tarafından hazırlanan ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılmıştır.
Çalışma grubunu Erzincan İli Üzümlü ilçesine göç ile yerleşen ve okul öncesi
eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş 110 Ahıska Türkü çocuk ile Erzincan ili
merkezinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş 110 Türk çocuk
oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda; cinsiyet, yaş, aile yanında yaşayan
birinin olma durumu, baba yaşı değişkenine göre Ahıska Türkü ve Türk Çocukların
bilişsel stillerinde anlamlı farklılaşma görülmezken, kardeş sayısı ve anne
yaşı değişkenlerinde ise Türk Çocuklarda anlamlı farklılaşmanın olduğu, Ahıska
Türkü çocuklarda ise herhangi bir farklılaşma olmadığı görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 2 |