Bu çalışmanın
amacı, ortaokul 8. sınıfa devam eden öğrencilerin Türkçe ders kitaplarına
ilişkin metaforik algılarını belirlemektir. Nitel araştırma yöntemine göre
tasarlanan bu çalışma fenomonoloji desenine göre düzenlenmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu Van merkeze bağlı 3
farklı ortaokulda 8. sınıfta öğrenim gören 120 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırma verilerini toplamak amacıyla öğrencilerin metaforlarını yazabilmeleri
ve kendilerini açıkça ifade edebilmeleri için bir form geliştirilmiştir. Bu
form, “Türkçe ders kitapları ……. gibidir/benzer, çünkü ……..” şeklinde bir
cümleyle oluşturulmuştur. Öğrencilerden Türkçe ders kitaplarını neye
benzettiklerini ve bunun nedenini açık bir biçimde ifade etmeleri beklenmiştir.
Araştırmanın verileri nitel veri çözümleme tekniklerinden içerik analizi
yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre çalışmaya katılan
öğrenciler 82 farklı metafor üretmişlerdir. Bu metaforlardan en sık
karşılaşılanı hayat, arkadaş, kütüphane, öğretmen ve ampül metaforlarıdır. Bu
metaforlar anlamlarından hareketle 11 farklı kategori altında toplanmıştır. Bu
kategoriler; bilgi kaynağı, gereksiz-özensiz, hayat-yaşam, eğitici-yardımcı,
vasıta (hedefe ulaştıran), zenginlik-çeşitlilik, gizem, sonsuzluk, aydınlanma,
yenilik-verimlilik ve mutluluk-saflık kategorileridir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 4 |