Eğitim niteliğinin belirleyicisi olan
eğitim kurumlarının işlevlerini doğru yerine getirebilmeleri için eğitim programlarının
düzenli olarak geliştirilmesi gerekir. Eğitim programlarını daha etkili ve
işlevsel hale getirmek için de program değerlendirme çalışmalarının yapılması
gerekmektedir. Bu çalışmanın genel amacı 2017 3. Sınıf Matematik Öğretim
Programı'nın (MÖP) CIPP modeline göre girdi boyutunda değerlendirilmesidir.
Çalışmada doküman incelemesi yönteminden yararlanılmıştır. MÖP'nin
değerlendirilmesinde araştırmacılar tarafından hazırlanan CIPP modeli girdi
boyutuna ilişkin doküman inceleme formu kullanılmıştır. Formda programda yer
alan bilgilerin güncelliği, program içeriğinin çocuk düzeyine uygunluğu,
öğretim yılı boyunca ele alınan konu sayısı, programın genel süresi ve
programda yer alan konular için ayrılan süre yeterliliği, ders kazanımlarının
gerçekleştirilebilirliği, kazanımların bireylerin bilişsel gelişimlerine
uyguluğu ve kazanımların öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyine uygunluğuna
ilişkin yedi madde yer almaktadır. Değerlendirme sürecinde formda yer alan her
bir maddeye ilişkin alanyazın taraması sonucunda belirlenen çeşitli ölçütlerden
(TIMMS'de yer alan konu başlıkları, Piaget'in bilişsel gelişim kuramı, 2009 ve
2015 MÖP, öğrencilerin ön öğrenmeleri) yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında
her iki araştırmacı ölçütler doğrultusunda programı analiz ederek her bir madde
için ortak bulgular belirlemiştir. Araştırma sonucunda programda yer alan
bilgilerin güncel olduğu; program içeriğinin çocukların düzeyine uygun olduğu;
programda yer alan konu sayısının fazla olduğu; program için ayrılan sürelerin
uygun olduğu; kazanımların gerçekleştirilebilir olduğu; programda yer alan
yetmiş iki kazanımdan otuz beşinin zihinsel gelişime uygun olduğu; programda
yer alan yetmiş iki kazanımdan altmış altısının hazırbulunuşluk seviyesine
uygun olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda programın CIPP modelinin girdi
değerlendirme boyutuna uygun olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ağustos 2020 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 2 |