Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ

Yıl 2021, Cilt: 25 Sayı: 3, 813 - 826, 13.12.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğretenlerin 21. yüzyıl becerilerini kullanım düzeyini ve bu düzeyin cinsiyet, yaş, hizmet yılı, mezun olunan bölüm, çalışılan kurum değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunda Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten 90 öğretici yer almış, veri toplama aracı olarak “21. yüzyıl Öğreten Becerileri Kullanım Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Çalışma neticesinde, Türkçeyi yabancı dil olarak öğretenlerin 21. yüzyıl becerilerini kullanım düzeylerinin orta noktanın üzerinde olduğu, cinsiyet ve çalışılan kurum değişkenlerine göre bu düzeyde anlamlı farklılık bulunduğu, yaş, mezun olunan bölüm ve hizmet yılı değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık bulunmadığı tespit edilmiş; bulgular doğrultusunda çeşitli öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Borg, S. (2006). Teacher Cognition and Language Education: research and practice. NewYork: Continium International Publishing Group.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ciğerci, F. M. (2020). Primary school teacher candidates and 21st century skills. International Journal of Progressive Education, 16(2), 157-174.
  • Geçgel, H., Kana, F., Vatansever, Y. Y. ve Çalık, F. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1646-1669.
  • Gelen, İ. (2017). P21-program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Gürültü, E., Aslan M. ve Alcı B. (2018). İlköğretim öğretmenlerinin yeterliklerinin 21. yüzyıl becerileri ışığında incelenmesi. The Journal of Academic Social Sciences. 6(71), 543-560. doi: 10.16992/ASOS.13770
  • Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2019051590
  • Kan, A. ve Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl beceri algıları ile STEM’e yönelik tutumlarının incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 10(4), 251-272.
  • Keskin, İ., ve Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yirmi birinci yüzyıl becerileri ışığında ve yaşam boyu öğrenme bağlamında dijital yeterliliklerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 1691-1711.
  • Kıyasoğlu, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Kozikoğlu İ. ve Altunova N., (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.293
  • Kozikoğlu, İ., & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden 29.10.2020 tarihli erişim ile alınmıştır.
  • MEB (2018). Mutlu çocuklar güçlü Türkiye 2023 eğitim vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 29.10.2020 tarihli erişim ile alınmıştır.
  • Partnership for 21st Century Skills (2009). Framework for 21st century learning. Erişim adresi: http://www.p21.org/our-work/p21-framework
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. USA: Sage Publications, Inc.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. New York: Basic Books.
  • OECD. (2004). Lifelong learning. Observer. February, 1–8. Gevonden op 30 juni 2005 op http://www.oecd.org/dataoecd/17/11/29478789.pdf
  • Orhan-Göksün, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy. öğreten becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Orhan-Göksün, D., & Aşkım-Kurt, A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190). DOI: 10.15390/EB.2017.7089.
  • Tavşancıl, E. T. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (1. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tican, C., & Deniz, S. (2019). Pre-service teachers’ opinions about the use of 21st century learner and 21st century teacher skills. European Journal of Educational Research, 8(1), 181-197. doi: 10.12973/eu-jer.8.1.181
  • Tütüniş, B. & Yalman (2020). Teacher education and foreign language teacher professionalism in the 21st century. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(3). 1168-1176. https://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/812
  • Ünlü, M. (2016). Ortaokul ders programlarının; bilgi, medya ve teknoloji becerilerinin öğretimi açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(özel sayı), 373-380.
  • Valli, P., Perkkilä, P., & Valli, R. (2014). Adult preservice teachers: Applying 21st century skills in the practice. Athens Journal of Education, 1(2), 115-129.
  • Voogt, J. & Pareja Roblin, N. (2010). 21st century skills. Discussion paper. Enschede, Univ. Twente. Available online at: http://www.internationalsymposiumoneducationalreform.com/storage/21st %20Century%20Skills.pdf.
  • Yalçın İncik, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Altunkaya 0000-0003-4498-194X

Mehmet Emre Çelik 0000-0003-4946-2508

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Altunkaya, H., & Çelik, M. E. (2021). TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(3), 813-826.
AMA Altunkaya H, Çelik ME. TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Aralık 2021;25(3):813-826.
Chicago Altunkaya, Hatice, ve Mehmet Emre Çelik. “TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25, sy. 3 (Aralık 2021): 813-26.
EndNote Altunkaya H, Çelik ME (01 Aralık 2021) TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25 3 813–826.
IEEE H. Altunkaya ve M. E. Çelik, “TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 25, sy. 3, ss. 813–826, 2021.
ISNAD Altunkaya, Hatice - Çelik, Mehmet Emre. “TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25/3 (Aralık 2021), 813-826.
JAMA Altunkaya H, Çelik ME. TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021;25:813–826.
MLA Altunkaya, Hatice ve Mehmet Emre Çelik. “TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 25, sy. 3, 2021, ss. 813-26.
Vancouver Altunkaya H, Çelik ME. TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETENLERİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ YETERLİKLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021;25(3):813-26.