Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 1, 151 - 164, 11.04.2021

Öz

Kahramanmaraş, Türkiye’nin güneyinde Akdeniz Bölgesi ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinin kesiştiği bir alanda yer almaktadır. Şehir fiziki ve beşeri coğrafya özellikleri nedeniyle festival türündeki etkinliklerin çokça yapıldığı bir mekândır. Araştırma Kahramanmaraş’ta yerel halkın festivallere yönelik algılarının mevcut durumunu ortaya koyabilmek amacıyla yapılmıştır. Bu nedenle Kahramanmaraş’taki yerel halka araştırmacı tarafından hazırlanan anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anketlerden elde edilmiş olan verilerin analizi SPSS paket programı ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın hedefleri doğrultusunda elde edilen verilere frekans analizi ve ilişkilerin saptanması, değişkenler arasındaki farklılıkların belirlenmesi için ki-kare testi uygulanmıştır. Sözel ifade gerektiren soruların cevapları gruplandırılmış, içerik analizi yapılarak temalar oluşturulmuştur. Sahada yapılan çalışmalarda ise yerel halk ile iletişim kurularak görüşmeler yapılmıştır. Kahramanmaraş’ta da yapılan festivallerin temalarının daha çok kültür-sanat, tarım ve yöresel kültürü korumaya yönelik gerçekleştirilmekte olduğu görülmüştür. Yörede yapılan festivallerin şehre olumlu yönde katkılarının bulunduğu, bu katkıların daha çok ekonomik boyutta olduğu tespit edilmiştir. Yerel halk için şehrin de simgesi haline gelen dondurma festivalinin büyük önem taşıdığı belirlenmiştir. Kahramanmaraş’ta yerel halkın da festival organizasyonlarının bir parçası haline getirilmesi konusunda öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akhoondnejad, A. (2016). Tourist loyalty to a local cultural event: The case of Turkmen handicrafts festival. Tourism Management, 52, 468-477.
  • Alessandro. F. (1987). Time Out of The Time: Essay on the Festival, Albequerque: University of New Mexico Press, New Mexico.
  • Alghamdi, A A.(2014). Segmentation by Visitor Motivation in Cultural Festivals: A Case Study of the Souk Okaz Festival, Journal of Business and Economics, Volume 5, No. 11, 2180-2202 DOI: 10.15341/jbe(2155-7950)/11.05.2014/022
  • Andersson,T ve Getz, D. (2008). Stakeholder Management Strategies of Festivals, Journal of Convention & Event Tourism, 9(3):199-220.
  • Bilgili, B., Yağmur, Ö., ve Yazarkan, H. (2012). A Research on the Efficiency and Productivity of Festivals as a Tourist Product (Sample of Erzurum-Oltu Kırdağ Festival). International Journal of Social and Economic Sciences, 2(2), 117-124.
  • Boyacıoğlu, E. Z. ve Elmas Ç. (2019). “Turizm ve Festival” Olgusunun Bibliyometrik Analizi. 20. Ulusal Turizm Kongresi, Eskişehir.
  • Budak, S. ve Ersavaş Kavanoz, S. (2019). Küçük yerleşimlerin yerel ve özgün değerleriyle öne çıkarılma süreci: Küreselleşme çağında kent turizmi. Siyasal: Journal of Political Sciences, 28(2), 117–140.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cinoğlu, M.F. (2018). Festival İdeolojisi ve Ekonomisi, TRT Akademi, 3(5), 454-459.
  • Cudny, W. (2013). Festival Tourism - The Concept, Key Func,tions and Dysfunctions in The Context of Tourism Geography Studies. Geographıcal Journal, 65, 105-118.
  • Cudny, W. (2014). The phenomenon of festivals: Their origins, evolution, and classifications. Anthropos: International Review of Anthropology and Linguistics 109(2): 640-656. Cudny, W., Korec, P. ve Rouba, R., (2012). Residents’ Perception of Festivals-A Case Study of Lodz. Sociologia, 44(6), 704-728.
  • Çavuş, A ve Baki, A. (2020). Yerel Halk Üzerindeki Sosyal Etkileri Bakımından Akçaabat Müzik ve Halk Oyunları Festivali Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (1), 279-289.
  • Çelik, S. ve Çetinkaya, M.Y. ( 2013). “Festivals in Event Tourism: The Case Of İnternational İzmir Art Festival’’, İnternational Journal of Contemporary Economics and Administrative Sciences, 3(1), 1-21.
  • Demir, M. (2017). Music as a Cultural Diplomacy between Israel and Turkey (2008-2016). idol, 6 (32), 1225-1240.
  • Demir, S. (2019). Coğrafi Açıdan Türkiye’de Festivaller, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Dredge, D. ve Whitford, M. (2011). Event Tourism Governance and The Public Sphere, Journal of Sustainable Tourism, 19(4-5).
  • Getz, D. (1989). Special Events. Defining The Product. Tourism Management, 10(2):135–137.
  • Getz, D. (2010). “The Nature and Scope of Festival Studies”, International Journal of Event Management Research, 5(1), 1-47.
  • Giritlioğlu, İ., Olcay, A. ve Özekici, Y. K. (2015). Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(13), 306-323. Goldblatt, J. (2000). A Future for Event Management: The Analysis of Major Trends Impacting the Emerging Profession. Conference Proceedings of Events Beyond 2000: Setting the Agenda. Sydney: Australian Centre for Event Management.
  • Grappi, S. ve Montanari, F. (2011). The role of social identification and hedonism in affecting tourist re-patronizing behaviours: The case of an Italian festival. Tourism management, 32(5), 1128-1140.
  • Houghton, M. (2001). The Propensity of Wine Festivals to Encourage Subsequent Winery Visitation, International Journal of Wine Marketing, 13 (3), s. 32 – 41.
  • Kızılırmak, İ (2006).Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinlikler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 181-196.
  • Kim, S. S., Han, H. ve Chon, K. (2008). Estimation of the determinants of expenditures by festival visitors. Tourism Analysis, 13(4), 387-400.
  • Kozak, M.A. ve Bahçe, A.S. (2012). Özel İlgi Turizmi, Gözden Geçirilmiş 2.Baskı, Ankara, Detay Yayıncılık.
  • Lee, J. (2014). Visitors emotional responses to the festival environment. Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(1), 114-131.
  • O'Sullivan, D. ve Jackson, M. (2002). Festival Tourism: A Contributor to Sustainable Local Economic Development, Journal of Sustainable Tourism, 10(4), 325-342.
  • Özdemir, N. (2005). Türk Eğlence Kültürü, Ankara, Akçağ Yayınları.
  • Richards, G. (2014 ). The New Geographies of Tourism: Space, place and locality, Paper presented at the Wageningen Geography Lectures, 13th .
  • Sarı, C. (2016). Antalya’da fuarlar, festivaller ve yayla şenliklerinin alternatif turizmin gelişmesindeki rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 96-111.
  • Sert, A. N. (2017). Yerel Halkın Festivallerin Başarı Faktörlerini Algılamalarına Yönelik Bir Çalışma: Beypazarı Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 29-44.
  • Small, K., Edwards, D., ve Sheriadan, L. (2005). A Flexible Framework for Evaluating the Socio Cultural Impacts of a Small Festival, Internatıonal Journal of Event Management Research, 1(1), 66-77.
  • Stankova, I. ve Vassenska (2015). Raising Cultural Awareness of Local Traditions Through Festival Tourism, Tourism & Management Studies, 11(1), 120-127.
  • Sürme, M. (2020). Festival Kalitesinin Davranışsal Niyete Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(2) 543-551
  • TÜİK, (Türkiye İstatistik Kurumu), (2020). https://www.tuik.gov.tr/ [Erişim: 02.12.2020].
  • Ürkmez, D ve Akbulut, D .(2020). Yerel Yönetimlerde Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Festivallerin Kullanımı, Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 218-244. Vesci, M. ve Botti, A. (2019). Festival quality, theory of planned behavior and revisiting intention: Evidence from local and small Italian culinary festivals. Journal of Hospitality and Tourism Management, 38, 5-15.
  • Yıldız, S. B. ve Polat, E. (2016). Yerel Halkın Eskişehir’de Düzenlenen Festivallerin Etkilerine Yönelik Algıları. Journal of Tourism and Gastronoy Studies, 4(2), 40-62.
  • Zoğal ve Emekli (2017) . Yaratıcı Turizme Kavramsal ve Coğrafi Bir Yaklaşım. Ege Coğrafya Dergisi, 26(1), 21-34.
  • https://kahramanmaras.bel.tr/kahramanmaras [Erişim: 11.12.2020].
  • https://tanitma.ktb.gov.tr/ [Erişim: 06.11.2019].
  • https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/ [Erişim: 20.10.2020].
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nadire Karademir 0000-0002-5850-0580

Yayımlanma Tarihi 11 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karademir, N. (2021). KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26(1), 151-164.
AMA Karademir N. KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Nisan 2021;26(1):151-164.
Chicago Karademir, Nadire. “KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26, sy. 1 (Nisan 2021): 151-64.
EndNote Karademir N (01 Nisan 2021) KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26 1 151–164.
IEEE N. Karademir, “KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 26, sy. 1, ss. 151–164, 2021.
ISNAD Karademir, Nadire. “KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26/1 (Nisan 2021), 151-164.
JAMA Karademir N. KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021;26:151–164.
MLA Karademir, Nadire. “KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 26, sy. 1, 2021, ss. 151-64.
Vancouver Karademir N. KAHRAMANMARAŞ’TA YEREL HALKIN FESTİVALLERE YÖNELİK ALGILARI. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021;26(1):151-64.