Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ

Yıl 2023, Cilt: 27 Sayı: 3, 733 - 754, 11.12.2023

Öz

Okul öncesi dönem, insan gelişiminde temel oluşturma özelliğine sahiptir. Zira bu dönem çocukları, sosyalleşmeyle beraber, toplumsal değerlere ve değer yargılarına uyum sağlama süreci içerisindedirler. Bundan dolayıdır ki, okul dönemine hazırlık aşaması olan okul öncesi eğitim kademesinin değerler eğitimi açısından önemi büyüktür.

Günümüzde bütün dünyada toplumların değerlere ve değer eğitimine ilgisi artmaktadır. Teknolojik ve toplumsal alanda yaşanan hızlı değişimler, değerler eğitimini toplumda daha da önemli kılmaktadır. Bu süreçte önem kazanan okul öncesi eğitim, çocukların tüm gelişim alanlarını desteklemektedir. Aynı zamanda değerlerin bu dönemde çocuğa kazandırılması, çocuğun bütün hayatı boyunca kullanacağı becerileri de kazanmasına yardımcı olur. Bu yüzden okul öncesi eğitimde değerler eğitimine önem verilmesi büyük önem arz etmektedir. İyi bir değerler eğitimi, çocuğun sadece kişilik gelişimini değil, aynı zamanda akademik başarısını da olumlu etkilemektedir. Bu çalışma ile Kosova’da bulunan okul öncesi eğitim kurumlarındaki değerler eğitimi uygulamalarının incelenmesi hedeflenmiştir.

Bu kapsamda Kosova’nın farklı bölgelerindeki farklı özellikteki okullar ziyaret edilmiş, idareci ve öğretmenler ile görüşülmüş, sınıf içinde gözlemler yapılmış ve öğretmenlerden daha önce hazırlanan okul ve değerler eğitimi ile ilgili sorulara cevap vermeleri istenmiştir. Ziyaret edilen beş okulda toplam on öğretmen ile görüşme imkânı bulunmuştur. Öğretmenler ile yapılan görüşmeler not alınmış ve cümleler aynen aktarılarak burada yer verilmiştir.

Çalışmamız, farklı etnik yapıdaki grupların bir arada bulunduğu bir ülkede değerler eğitiminin nasıl ve ne şekilde verildiğini tespit etmeyi amaçlamaktadır ve karma yöntemle yapılmıştır.

Destekleyen Kurum

YÖK Mevlâna Değişim Programı

Proje Numarası

MEV-2018/751

Teşekkür

Bu çalışma, Doç. Dr. Mehmet ŞANVER’in yürütücülüğünde yapılan “Kosova’da Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Beşerî Değerlerin Eğitimi ve Öğretimi” konulu, MEV-2018/751 no’lu proje çalışması kapsamında hazırlanmış bir makaledir. Desteklerinden dolayı YÖK Mevlâna Değişim Programına teşekkür ediyoruz.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) İlköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

A STUATION DETECTION ON VALUES EDUCATION IN PRE-SCHOOL EDUCATION IN KOSOVA

Yıl 2023, Cilt: 27 Sayı: 3, 733 - 754, 11.12.2023

Öz

Pre-school period has the feature of forming the basis of human development. Because, children of this period are in the process of adapting to social values and value judgments along with socialization. For this reason, the pre-school education stage, which is the preparation stage for the school period, is of great importance in terms of values education.

Today, the interest of societies in values and value education is increasing all over the world. Rapid changes in the technological and social fields make values education even more important in society. Preschool education, which gains importance in this process, supports all development areas of children. At the same time, bringing the values to the child during this period helps the child gain the skills that he will use throughout his life. Therefore, it is of great importance to give importance to values education in pre-school education. A good values education affects not only the personality development of the child, but also the academic success of the child positively. With this study, it is aimed to examine the values education practices in pre-school education institutions in Kosovo.

In this context, schools with different characteristics in different regions of Kosovo were visited, the administrators and teachers were interviewed, observations were made in the classroom and the teachers were asked to answer the questions about the school and values education prepared before. A total of ten teachers were interviewed at the five schools visited. The interviews with the teachers were noted down and the sentences were quoted exactly and included here.

Our study aims to determine that how and in what way values education is given in a country where groups of different ethnicities coexist, and it was conducted with a mixed method.

Proje Numarası

MEV-2018/751

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) İlköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Şanver 0000-0001-8710-4459

Berrin Sarıtunç 0000-0001-8662-6562

Majlinda Gjelaj 0000-0002-8609-2289

Asude Ünsal 0000-0003-3442-6109

Proje Numarası MEV-2018/751
Yayımlanma Tarihi 11 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 18 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 27 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şanver, M., Sarıtunç, B., Gjelaj, M., Ünsal, A. (2023). KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27(3), 733-754.
AMA Şanver M, Sarıtunç B, Gjelaj M, Ünsal A. KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ. TSA. Aralık 2023;27(3):733-754.
Chicago Şanver, Mehmet, Berrin Sarıtunç, Majlinda Gjelaj, ve Asude Ünsal. “KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 27, sy. 3 (Aralık 2023): 733-54.
EndNote Şanver M, Sarıtunç B, Gjelaj M, Ünsal A (01 Aralık 2023) KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 27 3 733–754.
IEEE M. Şanver, B. Sarıtunç, M. Gjelaj, ve A. Ünsal, “KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ”, TSA, c. 27, sy. 3, ss. 733–754, 2023.
ISNAD Şanver, Mehmet vd. “KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 27/3 (Aralık 2023), 733-754.
JAMA Şanver M, Sarıtunç B, Gjelaj M, Ünsal A. KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ. TSA. 2023;27:733–754.
MLA Şanver, Mehmet vd. “KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 27, sy. 3, 2023, ss. 733-54.
Vancouver Şanver M, Sarıtunç B, Gjelaj M, Ünsal A. KOSOVA’DA OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA DEĞERLER EĞİTİMİNE DAİR BİR DURUM TESPİTİ. TSA. 2023;27(3):733-54.