The aim of this research is to analyse the impact of critical management studies on the field of educational administration. This research is a qualitative study conducted as "analytical conceptual research". The data were obtained through documentation method and analysed with descriptive analysis technique. Educational administration field books published in our language or translated into our language with the concepts of critical management studies and various articles in Turkish and English constitute the documents examined. In the research, firstly, the concepts of "critical theory" and "critical management studies" were mentioned and a scientific ground was created, and then the "field of educational administration" was examined with its historical foundations. In the next section, in line with the aim of the research, "the effect of critical management studies based on critical theory on the field of educational administration" was analysed. As a result of the research, it was determined that critical management studies lagged behind the mainstream studies and could not attract curiosity and interest, and due to the reasons such as the marketisation of education and the unqualification of public schools through private schools and private schools with neoliberal policies, critical management studies, which were expected to have reflections on the field of educational administration, and the field of educational administration moved away from each other and the understanding of business management became dominant in the field of educational administration, and some suggestions were presented to researchers and practitioners.
Critical management studies educational administration critical theory
Bu araştırmanın amacı eleştirel yönetim çalışmalarının eğitim yönetimi alanına yansımalarına ilişkin bir çözümleme yapmaktır. Bu araştırma, “analitik kavramsal araştırma” olarak gerçekleştirilmiş nitel bir çalışmadır. Araştırmada veriler dokümantasyon yöntemiyle elde edilmiş ve betimsel analiz tekniği ile incelenmiştir. Eleştirel yönetim çalışmaları kavramları ile dilimizde basılan ya da dilimize çevirisi yapılan eğitim yönetimi alanı kitapları ve Türkçe, İngilizce çeşitli makaleler ise incelenen dokümanları oluşturmaktadır. Araştırmada ilk olarak “eleştirel kuram” ve “eleştirel yönetim çalışmaları” kavramlarına değinilerek bilimsel bir zemin oluşturulmuş, akabinde de “eğitim yönetimi alanı” tarihsel temelleri ile incelenmiştir. Bir sonraki kısımda ise araştırmanın amacı doğrultusunda “eleştirel kurama dayalı olan eleştirel yönetim çalışmalarının eğitim yönetimi alanına yansımaları” irdelenmiştir. Yapılan araştırma sonucunda eleştirel yönetim çalışmalarının ana akım çalışmaların gerisinde kalıp merak ve ilgi cezbedememesi, kendi içerisinde parçalara bölünmüş bir izlenim oluşturması, araştırma tekniklerine özen göstermemesi, ampirik çalışmalara dayanmaması, pratik olmayıp problemleri doğrudan çözememesi, soyut anlaşılması zor bir felsefi derinliğe sahip olması, dünyanın farklı ülkelerinde değişik şekillerde algılanması; ayrıca eğitim alanında bağışlar, burslar ve sponsorluklar aracılığıyla ideolojik aktarımın zirveye ulaşması, neoliberal politikalarla beraber dershaneler ve özel okullar eliyle eğitimin piyasalaştırılıp devlet okullarının niteliksizleştirilmesi gibi sebeplerden dolayı aslında eğitim yönetimi alanına yansımaları olması beklenen eleştirel yönetim çalışmaları ile eğitim yönetimi alanının birbirinden uzaklaştığı ve eğitim yönetimi alanında işletme yönetimi anlayışının egemen hale geldiği belirlenerek araştırmacılara ve uygulayıcılara bazı öneriler sunulmuştur.
Eleştirel yönetim çalışmaları eğitim yönetimi eleştirel kuram
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 2 |