Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 2, 463 - 482, 21.08.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1456200

Öz

Bu araştırmada yabancı / ikinci dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında yer alan sözcük öğretim stratejilerini belirlemek ve bu stratejilerin kitaplarda ne sıklıkta kullanıldığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma modellerinden doküman incelemesine başvurulmuştur. Yedi İklim Türkçe ve İstanbul Yabancılar İçin Türkçe temel düzey ders kitapları araştırmanın amacı doğrultusunda incelenmiştir. Araştırma bulguları sıklık değerleriyle birlikte tablolar yardımıyla yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda veri kaynaklarında yer alan sözcük öğretim stratejilerinin, kullanım sıklığı ve çeşitliliği bakımından farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Ders kitaplarında en çok tercih edilen ana stratejilerin sırasıyla seçtirme; tamamlatma; görsel unsurlar kullanma ve metin altı soruları cevaplatma olduğu; alt stratejilerin ise sırasıyla eşleştirme yaptırma, kısa cevaplı soru sorma, cümle tamamlatma, sözcük listesi oluşturtma, çoktan seçmeli ve doğru-yanlış maddeleri kullanma olduğu görülmüştür. Buna karşılık sözcük defteri-sözlük oluşturtma, bilgiyi düzenletme, şiirleştirme, şarkı yazdırma, görsel tamamlatma, atasözleri-deyimlerden faydalanma ile dijital öğrenme araçlarından yararlanma stratejilerinin kullanılmadığı belirlenmiştir. Ders kitaplarının sözcük öğretim stratejilerinin çeşitliliği bakımından zengin, kullanım sıklığı açısından ise dengeli bir şekilde düzenlenmesinin farklı bilgi, ilgi ve yeteneklere sahip öğrenenlerin sözcük hazinelerini koruma ve geliştirmelerinde yararı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2004). Türkçenin sözvarlığı. Engin Yayınevi.
Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 2, 463 - 482, 21.08.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1456200

Öz

Kaynakça

  • Aksan, D. (2004). Türkçenin sözvarlığı. Engin Yayınevi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Akalın 0000-0002-8247-5661

Sedat Burak Çörten 0000-0003-3375-2885

Yayımlanma Tarihi 21 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2024
Kabul Tarihi 27 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akalın, E., & Çörten, S. B. (2024). YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(2), 463-482. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1456200
AMA Akalın E, Çörten SB. YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Ağustos 2024;28(2):463-482. doi:10.20296/tsadergisi.1456200
Chicago Akalın, Erkan, ve Sedat Burak Çörten. “YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 2 (Ağustos 2024): 463-82. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1456200.
EndNote Akalın E, Çörten SB (01 Ağustos 2024) YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 2 463–482.
IEEE E. Akalın ve S. B. Çörten, “YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 2, ss. 463–482, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1456200.
ISNAD Akalın, Erkan - Çörten, Sedat Burak. “YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/2 (Ağustos 2024), 463-482. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1456200.
JAMA Akalın E, Çörten SB. YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28:463–482.
MLA Akalın, Erkan ve Sedat Burak Çörten. “YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 2, 2024, ss. 463-82, doi:10.20296/tsadergisi.1456200.
Vancouver Akalın E, Çörten SB. YABANCI / İKİNCİ DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN DERS KİTAPLARININ SÖZCÜK ÖĞRETİM STRATEJİLERİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28(2):463-82.