Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 3, 838 - 851, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420504

Öz

Kaynakça

  • Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı (2018). Türkiye’de afet Yönetimi ve doğa kaynaklı afet istatistikleri- bir afet ülkesi: Türkiye. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/35429/xfiles/turkiye_de_afetler.pdf sayfasından erişilmiştir.

TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 28 Sayı: 3, 838 - 851, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420504

Öz

Sosyal bilgiler dersi, doğal afet öğretimi açısından önemli derslerden biri olarak görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersi öğretim programlarını tarihsel bağlam içinde, doğal afet kavramı açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada, 1968 İlkokul Programı (Sosyal Bilgiler Dersi Programı), 1998 Sosyal Bilgiler Dersi Programı, 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Programı, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Programı ve Güncellenmiş 2023 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı araştırma materyali olarak kullanılmıştır. Araştırmanın materyalleri betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Betimsel analiz tekniği kapsamında, materyaller incelenmeden önce doğal afet kavramı ile ilişkili olabilecek doğrudan kavramlar ve dolaylı kavramlar belirlenmiştir. Bu iki kategori doğrultusunda; doğal afetler, deprem, deprem çantası, sel, çığ, toprak kayması, erozyon, orman yangını, ormanların korunması, binadan tahliye, tahliye çantası ve sığınak doğal afetlerle doğrudan ilişkili kavramlar olarak belirlenmiştir. Doğal çevre, doğal çevreye duyarlılık, dayanışma, yardımlaşma, toplumsal güç birliği, salgın hastalıklar, çevre sorunları ve küresel sorunlar ise dolaylı kavramlar olarak belirlenmiştir. İki kategori üzerinde yapılan analiz sonucunda, doğal afetlere daha az yer veren öğretim programının 1968 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda, özellikle Türkiye’de yaşanan depremler sonucunda, doğal afetlerin öneminin günden güne arttığı görülürken bu durumun da 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı dışında, sosyal bilgiler programlarına artarak yansıtıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı (2018). Türkiye’de afet Yönetimi ve doğa kaynaklı afet istatistikleri- bir afet ülkesi: Türkiye. https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/35429/xfiles/turkiye_de_afetler.pdf sayfasından erişilmiştir.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cansu Bartın Savran 0000-0002-0641-324X

Turhan Çetin 0000-0002-2229-5255

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2024
Kabul Tarihi 7 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 28 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bartın Savran, C., & Çetin, T. (2024). TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(3), 838-851. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420504
AMA Bartın Savran C, Çetin T. TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ. TSA. Aralık 2024;28(3):838-851. doi:10.20296/tsadergisi.1420504
Chicago Bartın Savran, Cansu, ve Turhan Çetin. “TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 3 (Aralık 2024): 838-51. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420504.
EndNote Bartın Savran C, Çetin T (01 Aralık 2024) TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 3 838–851.
IEEE C. Bartın Savran ve T. Çetin, “TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ”, TSA, c. 28, sy. 3, ss. 838–851, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1420504.
ISNAD Bartın Savran, Cansu - Çetin, Turhan. “TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/3 (Aralık 2024), 838-851. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1420504.
JAMA Bartın Savran C, Çetin T. TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ. TSA. 2024;28:838–851.
MLA Bartın Savran, Cansu ve Turhan Çetin. “TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 3, 2024, ss. 838-51, doi:10.20296/tsadergisi.1420504.
Vancouver Bartın Savran C, Çetin T. TARİHSEL BAĞLAMDA SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA DOĞAL AFET KAVRAMININ İNCELENMESİ. TSA. 2024;28(3):838-51.