Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Devletin Dijital Aygıtları: Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Tarafından Üretilen Kültürel Hegemonya

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 3, 813 - 831, 08.12.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1610910

Öz

Bu çalışma, Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu’nun (TRT) kültürel hegemonya üretimindeki kilit rolünü, Antonio Gramsci'nin kültürel hegemonya teorisi ve Louis Althusser'in ideolojik devlet aygıtları kavramları çerçevesinde incelemektedir. Kamu yayıncısı olarak TRT, tarihsel anlatılar ve kültürel üretimler aracılığıyla ulusal kimlik ve kültürel mirası güçlendirmiştir. 1960-1990 döneminde ulus inşası ve modernleşme temaları öne çıkarken, 1990'larda kentleşme ve artan gerçekçilik işlenmiştir. 2000'li yıllarda muhafazakâr ahlak ve neo-Osmanlı temaları ön plana çıkmış, TRT’nin dijital platformlardaki genişleyen varlığı bu temaları daha etkili kılmıştır. Çalışma, TRT’nin ulusal düzeyde birlik ve kültürel gururu pekiştirme, uluslararası düzeyde ise Türkiye’nin kültürel diplomasisine katkı sağlama gibi stratejik işlevlerini vurgulamaktadır. Ayrıca, TRT’nin tarihsel anlatılarla hegemonik söylemleri yaydığı, ancak dijital çağda bu sürece karşı direniş mekanizmalarının da geliştiği belirtilmektedir. TRT, değişen sosyopolitik bağlamlara uyum sağlayarak, ulusal kimlik oluşturma ve kültürel değerleri koruma görevini üstlenmiş, uluslararası alanda ise Türkiye’nin tarihini ve kültürel mirasını tanıtma aracı olarak etkisini sürdürmüştür. Bu bağlamda, TRT’nin hegemonik söylem oluşturma ve yayma süreçlerindeki rolü, günümüz medya ekosistemindeki etkileriyle birlikte değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1947). Dialectic of Enlightenment. Stanford University Press.

The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation

Yıl 2025, Cilt: 29 Sayı: 3, 813 - 831, 08.12.2025
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1610910

Öz

This study explores the critical role of the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) in producing cultural hegemony within the frameworks of Antonio Gramsci's cultural hegemony theory and Louis Althusser's concept of ideological state apparatuses. As a public broadcaster, TRT has reinforced national identity and cultural heritage through historical narratives and cultural productions. From 1960 to 1990, its content focused on nation-building and modernization, while the 1990s emphasized urbanization and growing realism. The 2000s saw the rise of conservative morality and neo-Ottoman themes, amplified by TRT's expanding presence on digital platforms. The study highlights TRT’s strategic functions in promoting national unity and cultural pride domestically and contributing to Turkey’s cultural diplomacy internationally. It also emphasizes the role of historical narratives in disseminating hegemonic discourses, while noting the emergence of resistance mechanisms in the digital era. By adapting to shifting sociopolitical contexts, TRT has served as a key instrument for shaping national identity and safeguarding cultural values. Internationally, it continues to act as a platform for presenting Turkey’s history and cultural heritage. The study evaluates TRT’s contribution to hegemonic discourse creation and dissemination, particularly in the context of its influence in the contemporary media ecosystem.

Kaynakça

  • Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1947). Dialectic of Enlightenment. Stanford University Press.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nuriye Çelik 0000-0001-6368-1956

Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2025
Gönderilme Tarihi 31 Aralık 2024
Kabul Tarihi 25 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çelik, N. (2025). The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 29(3), 813-831. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1610910
AMA Çelik N. The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation. TSA. Aralık 2025;29(3):813-831. doi:10.20296/tsadergisi.1610910
Chicago Çelik, Nuriye. “The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29, sy. 3 (Aralık 2025): 813-31. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1610910.
EndNote Çelik N (01 Aralık 2025) The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29 3 813–831.
IEEE N. Çelik, “The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation”, TSA, c. 29, sy. 3, ss. 813–831, 2025, doi: 10.20296/tsadergisi.1610910.
ISNAD Çelik, Nuriye. “The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 29/3 (Aralık2025), 813-831. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1610910.
JAMA Çelik N. The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation. TSA. 2025;29:813–831.
MLA Çelik, Nuriye. “The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 29, sy. 3, 2025, ss. 813-31, doi:10.20296/tsadergisi.1610910.
Vancouver Çelik N. The State’s Media Apparatus: The Cultural Hegemony Produced by the Turkish Radio and Television Corporation. TSA. 2025;29(3):813-31.