Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyalleşme ve Empati Eğilimi Arasındaki İlişkinin Rekreatif Faaliyetler Bağlamında İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 49 - 57, 26.10.2018

Öz

Rekreatif faaliyetler, bireyin
kendisiyle, diğer insanlarla ve toplumla barışık, uyumlu ve dengeli bir ilişki
kurmasına yardımcı olmaktadır. Bireylerin diğer insanları anlaması ve onlarla
duygudaşlık kurmasında rekreatif faaliyetlerinin önemi büyüktür. Bireyin yaşamı
boyunca devam eden sosyalleşme sürecinde, kişinin kendini tanıması ve
benliğinin farkına varmasında aile ve yakın çevresiyle gerçekleştirmiş olduğu
rekreatif faaliyetler büyük önem taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı;
rekreatif faaliyetlerle sosyalleşmenin bireyin empatik eğilimi üzerindeki
etkisini tespit etmektir. Bununla birlikte çalışmanın bir diğer amacı ise
bireylerin demografik değişkenlerle empatik eğilimleri arasında anlamlı bir
farklılık olup olmadığını analiz etmektir. Bu bağlamda Necmettin Erbakan
Üniversitesi öğrencileri (n=256) üzerinde uygulanan anketin verileri
kullanılarak değişkenler arasındaki ilişkiler test edilmiş ve kuramsal olarak
ortaya konan hipotezler sınanmıştır. Ayrıca araştırmanın analizinde,
tanımlayıcı istatistikler, fark testleri, rekreatif faaliyetlerle sosyalleşme
değişkeni ile empatik eğilim değişkeni arasındaki ilişkiyi ve etki düzeyini
ölçmek amacıyla sırasıyla korelasyon analizi ve regresyon analizi
kullanılmıştır. Araştırma neticesinde rekreatif faaliyetlerle sosyalleşme
değişkeni ile bireyin empatik eğilimi arasında pozitif, 0,456 kuvvetinde,
anlamlı (p=0,000) bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan
regresyon analizi sonucunda rekreatif faaliyetlerle sosyalleşmenin bireyin
empatik eğilimi üzerinde doğrudan ve anlamlı (β=,456; p=0,000) bir etkisinin
olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. :Bu doğrultuda bireylerin rekreatif
faaliyetlerle sosyalleşmelerinin, diğer insanlarla kurmuş oldukları iletişimin,
empatik eğilimlerini anlamlı düzeyde etkilemesi, araştırmanın önemli bulguları
içerisinde yer almaktadır.  

Kaynakça

  • Atalay, A. (2012). Bireylerin Sosyal Algı ve Sosyalleşme Düzeylerinin Gelişiminde Rekreasyonel Uygulamaların Önemi. Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012, ss: 958 – 970.
  • Bahar, H. İ. (2008). Sosyoloji. 2. Baskı, Ankara: Uşak Yayınları.
  • Bardakçı, S. (2010). Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Algılanan Sosyalleşme Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakülte Dergisi, 43 (1): 21 – 25.
  • Berne, E. (1988).Psikiyatri ve Psikanaliz Rehberi, İstanbul: Yaprak Yayınları.
  • Bucher, C. A. ve Bucher, R.D. (1974). Recreation for Today’s Society. New Jersey: Frentice-Hall.
  • Cüceloğlu, D. (1999).İnsan İnsana, 20. Basım, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çaha, Ö. (1999). Spora Yaslanarak Bir Nefes Almak, Düşünen Siyaset Dergisi, 1, 115-125.
  • Demir, Ş., Demir, M. ve Babat, D. (2012). Turizm Bölümü Öğrencilerinin Serbest Zaman Gereksinimi-Serbest Zaman Doyumu İlişkisi Algılamaları, Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012, ss. 914 – 920.
  • Doğan, İ. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Bir Faaliyet Olarak Halk Oyunlarına Katılım Nedenleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dökmen, Ü. (2004). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Ertürk, Y. D. (2010). Davranış Bilimleri. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
  • Karagüven, M. H. (2015). Empati ve Sosyal Zekâ. International Journal of Social Science, 34, 187-197.
  • Karaküçük, S. (1999). Rekreasyon–Boş Zaman Değerlendirme, Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Karaküçük, S. (2005). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kılbaş, Ş. (2004). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Korur, E. N., Öncü, E. ve Kılıç, S. K. (2016). Eleştirel Düşünme ve Empatik Eğilim İlişkisi: Beden Eğitimi Öğretmeni Adayları Örneği, Journal of Computer and Education Research, 4(8), 179-205.
  • Metin, T. C. (2013). Boş Zaman Sosyolojisi Kapsamında Toplumsallaşma İlişkileri ve Boş Zaman Değerlendirme Biçimlerinin Geleceği, Aydın: II. Rekreasyon Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı, 31 Ekim-3 Kasım 2013, ss. 541 – 543.
  • Özbey, S. ve Müberra Ç. (2011).Rekreasyon Temelleri İçinde: Spor Bilimlerine Giriş, Ankara: Spor Yayınevi.
  • Özodaşık, M. (2009). Kişilerarası İletişim Sürecinde Algı İkna ve Empatik İlişkiler, Birinci Baskı. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Pala. A (2008). Öğretmen Adaylarının Empati Kurma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23.
  • Yenigün, Ö. ve Doğduay, G. (2012). Mental Retardasyonlu Çocuklarda Rekreasyon Faaliyetlerinin Sosyal Gelişime Etkilerinin İncelenmesi. Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012 ss. 1013- 1021.
  • Yetim, A. (2011). Sosyoloji ve Spor. Ankara: Berikan Yayınevi.

The Relationship Between Socialization and Empathy Tendency in the Context of Recreational Activities: A Research on University Students

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 49 - 57, 26.10.2018

Öz

Recreational
activities help the individual to establish a reconciled, adaptable and
balanced relationship with himself or herself, with other people and with the
community. Recreational activities are of highly importance about the fact that
the individuals understand other people and empathize with them. In the process
of socialization which continues throughout the life of the individual,
recreational activities that a person carries out with the family and the
immediate environment are very important in respect of self-knowledge and
self-awareness of the individual. Accordingly, the aim of the study is to
determine the effect of socializing through recreational activities on the
individual's empathic tendency. In addition to this aim, another aim of the
study is to analyze whether there is a meaningful difference between demographic
variables and empathic tendencies of individuals. In this context, the
relations between the variables were tested using the data of the questionnaire
applied on the students of Necmettin Erbakan University (n=256) and hypotheses
revealed theoretically were checked. Moreover, in the analysis part of the
study, correlation analysis and regression analysis were used to measure the
relationship and the effect level between descriptive statistics, difference
tests, the socialization variable through recreational activities and the
empathic tendency variable. As a result of the research, it was determined that
there is a positive, in the force of 0.456, and meaningful (p=0,000)
relationship between the socialization variable through recreational activities
and the empathic tendency of the individual. Besides, as a consequence of the
regression analysis applied, it was inferred that socialization through
recreational activities has a meaningful and directly (β=,456; p=0,000) impact
on the empathic tendency of the individual. In this respect, the socialization
of individuals thorough recreational activities, the contact they made with
other people and the fact that it affect their empathic tendencies are among
the important findings of the research.

Kaynakça

  • Atalay, A. (2012). Bireylerin Sosyal Algı ve Sosyalleşme Düzeylerinin Gelişiminde Rekreasyonel Uygulamaların Önemi. Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012, ss: 958 – 970.
  • Bahar, H. İ. (2008). Sosyoloji. 2. Baskı, Ankara: Uşak Yayınları.
  • Bardakçı, S. (2010). Çevrimiçi Öğrenme Ortamında Algılanan Sosyalleşme Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakülte Dergisi, 43 (1): 21 – 25.
  • Berne, E. (1988).Psikiyatri ve Psikanaliz Rehberi, İstanbul: Yaprak Yayınları.
  • Bucher, C. A. ve Bucher, R.D. (1974). Recreation for Today’s Society. New Jersey: Frentice-Hall.
  • Cüceloğlu, D. (1999).İnsan İnsana, 20. Basım, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çaha, Ö. (1999). Spora Yaslanarak Bir Nefes Almak, Düşünen Siyaset Dergisi, 1, 115-125.
  • Demir, Ş., Demir, M. ve Babat, D. (2012). Turizm Bölümü Öğrencilerinin Serbest Zaman Gereksinimi-Serbest Zaman Doyumu İlişkisi Algılamaları, Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012, ss. 914 – 920.
  • Doğan, İ. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Bir Faaliyet Olarak Halk Oyunlarına Katılım Nedenleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dökmen, Ü. (2004). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Ertürk, Y. D. (2010). Davranış Bilimleri. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
  • Karagüven, M. H. (2015). Empati ve Sosyal Zekâ. International Journal of Social Science, 34, 187-197.
  • Karaküçük, S. (1999). Rekreasyon–Boş Zaman Değerlendirme, Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Karaküçük, S. (2005). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kılbaş, Ş. (2004). Rekreasyon Boş Zamanları Değerlendirme, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Korur, E. N., Öncü, E. ve Kılıç, S. K. (2016). Eleştirel Düşünme ve Empatik Eğilim İlişkisi: Beden Eğitimi Öğretmeni Adayları Örneği, Journal of Computer and Education Research, 4(8), 179-205.
  • Metin, T. C. (2013). Boş Zaman Sosyolojisi Kapsamında Toplumsallaşma İlişkileri ve Boş Zaman Değerlendirme Biçimlerinin Geleceği, Aydın: II. Rekreasyon Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı, 31 Ekim-3 Kasım 2013, ss. 541 – 543.
  • Özbey, S. ve Müberra Ç. (2011).Rekreasyon Temelleri İçinde: Spor Bilimlerine Giriş, Ankara: Spor Yayınevi.
  • Özodaşık, M. (2009). Kişilerarası İletişim Sürecinde Algı İkna ve Empatik İlişkiler, Birinci Baskı. Konya: Tablet Kitabevi.
  • Pala. A (2008). Öğretmen Adaylarının Empati Kurma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 13-23.
  • Yenigün, Ö. ve Doğduay, G. (2012). Mental Retardasyonlu Çocuklarda Rekreasyon Faaliyetlerinin Sosyal Gelişime Etkilerinin İncelenmesi. Antalya: I. Rekreasyon Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 12-15 Nisan 2012 ss. 1013- 1021.
  • Yetim, A. (2011). Sosyoloji ve Spor. Ankara: Berikan Yayınevi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Koçyiğit

Gizem Özel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2018
Kabul Tarihi 12 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçyiğit, M., & Özel, G. (2018). Sosyalleşme ve Empati Eğilimi Arasındaki İlişkinin Rekreatif Faaliyetler Bağlamında İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 49-57.

TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.