Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli farkındalığın (mindfulness) bazı demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Ankara ve Karabük’teki devlet üniversitelerinin spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören 295 sporcu öğrenci (% 41,7’si kadın, %58,3 erkek, X̅= 22,01 yaş, Ss=3,44) çalışmaya dahil edilmiştir. Orijinali Thienot vd. (2014) tarafından geliştirilmiş Türkçeye uyarlaması Tingaz (2019) tarafından yapılmış olan Sporcu Bilinçli Farkındalık (Mindfulness) Ölçeği ve Demografik Bilgi Formu’ndan elde edilen veriler SPSS 23 ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, bilinçli farkındalık ölçeğinin genelinden ve alt boyutlarından alınan puanlar mevcut çalışma grubunda cinsiyete, spor branşına, lisans yılına ve daha önce yoga yapma durumuna göre farklılaşmamaktadır. Bilinçli farkındalık toplam puanı, farkındalık ve yargılamama alt boyutundan alınan puan ortalamaları öğrenim görülen bölüme ve en yüksek başarıya göre anlamlı şekilde farklılaşmamaktadır. Ancak yeniden odaklanma alt boyutunda, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümündeki sporcu öğrencilerin ortalaması Spor Yöneticiliği Bölümündeki sporcu öğrencilerin puan ortalamasından anlamlı şekilde daha yüksektir. Bununla birlikte, yeniden odaklanma alt boyutunda, Türkiye derecesi elde etmiş sporcuların puan ortalamaları hiçbir başarı elde edememiş sporcuların puan ortalamasından anlamlı şekilde daha yüksektir.
Bilinçli Farkındalık üniversiteli sporcular demografik değişkenler
It was sought to examine the mindfulness according to some demographic variables in student-athletes of sports sciences faculty. 295 athletes (41.7% women, 58.3% men, X̅= 22.01 age, Sd=3.44) studying in the sports sciences faculty of public universities in Ankara and Karabük (Turkey) were included the study. Data obtained from the Demographic Information Form and the Mindfulness Inventory for Sport which was originally developed by Thienot (2014) and adapted to Turkish by Tingaz (2019), were analyzed by SPSS 23. According to the results of the study, the scores obtained from the general and subscales of mindfulness do not differ according to gender, sports type, sports year and previous yoga practice. The mean scores obtained from the mindfulness total score, awareness and non-judgmental subscale do not differ significantly according to the department and the best score in a competition. In the refocus subscale, however, the mean of the students who study in the Department of Physical Education and Sports Teaching is significantly higher than the students in the Department of Sports Management. In addition, the refocus subscale, the mean scores of athletes who have a best score in Turkey is significantly higher than the athletes who have not any score in a competition.
Mindfulness university student-athletes demographic variables
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.