The aim of this study is to research the relationship between athletes' commitment to university sports environments. In the study, the descriptive screening model was used. The population of the research consisted of student athletes studying at sports higher education institutions during the 2022-2023 academic year. The sample of the research consists of 224 athletes randomly selected from student athletes studying at sports higher education institutions of Ordu, Ondokuz Mayıs, Giresun, and Sinop Universities. The data collection instruments used in this study included a personal information form, the University Sports Environment Scale developed by Shin, Chiu, and Lee (2018) and adapted by Yılmaz and Esentürk (2020), and the Goal Commitment Scale developed by Hollenbeck, Williams, and Klein (1989) and adapted by Şenel and Yıldız (2016). Data were analyzed using Student's t-test for paired comparisons, one-way analysis of variance (ANOVA), and Tukey's multiple comparison tests for multiple comparisons. In addition, the Pearson correlation coefficient was used to analyze the relationships between the university sports environment scale and the commitment scale scores. In the study, significant differences were not observed in the scale scores of the university sports environment scale based on variables such as sports age, class, program, and sports type, whereas significant differences were found in some subscale and total scores based on gender, age, department, and university. On the other hand, no significant differences were found in the commitment scale for any of the variables. Furthermore, a significant relationship between athletes' commitment to university sports environments and commitment was not found. Consequently, it is of great importance for sports higher education institutions to provide support for their own student athletes in terms of facilities and activities.
Bu araştırmanın amacı, sporcuların üniversite ortamları ile hedef bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında spor yükseköğrenim kurumlarında öğrenim gören sporcu öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Ordu, Ondokuz Mayıs, Giresun ve Sinop Üniversitelerinin spor yükseköğrenim kurumlarında öğrenim gören sporcu öğrenciler arasından tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş 224 sporcu oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak, kişisel bilgi formu, Shin, Chiu ve Lee (2018) tarafından geliştirilen, Yılmaz ve Esentürk (2020) tarafından uyarlanan üniversite spor ortamı ölçeği ve Hollenbeck, Williams ve Klein (1989) tarafından geliştirilen, Şenel ve Yıldız (2016) tarafından uyarlanan hedef bağlılığı ölçeği kullanıldı. Veriler, ikili karşılaştırmalarda Student-t testi, çoklu kıyaslamalarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey çoklu karşılaştırma testleri kullanıldı. Ayrıca, Pearson korelasyon katsayısı ile üniversite spor ortamı ölçeği ve hedef bağlılığı ölçeği puanları arasındaki ilişkiler analiz edildi. Çalışmada, üniversite spor ortamı ölçeğinde spor yaşı, sınıf, program ve spor türü değişkenlerine göre ölçek puanlarında anlamlı farklılık görülmezken; cinsiyet, yaş, bölüm ve üniversite değişkenlerine göre ise ölçeklerin bazı alt boyut ve toplam puanlarında anlamlı düzeyde farklılıklar saptanmıştır. Hedef bağlılığı ölçeğinde ise tüm değişkenlerde herhangi bir anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bunun yanında sporcuların üniversite spor ortamları ile hedef bağlılıkları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak, spor yükseköğretim kurumlarının, kendi bünyesinde öğrenim gören sporculara tesis ve faaliyet hususunda destek sağlaması büyük önem arz etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |
TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.