Bu araştırmanın amacı, özel eğitime ihtiyacı olan ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin ağaç kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla öğrencilerden “Olabilseydim eğer, ………………………… ağacı olurdum; çünkü…………………..” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışma, 2022 yılında Türkiye’de yedi bölgeyi kapsayacak şekilde farklı alanlarda yetersizliği bulunan 117 öğrenci ve özel yetenekli 111 öğrenci olmak üzere kaynaştırma/ bütünleştirme yoluyla eğitim gören toplam 228 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Kartopu örnekleme yoluyla katılımcıların belirlendiği çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) ile desenlenmiştir. Yapılan içerik analizi sonucunda çocukların kendilerini ağaçların hangi yönleriyle özdeşleştirdikleri, ağaç kavramını hangi metaforlarla ifade ettikleri tespit edilmiştir. Metafor ifadeleri esas alınarak metaforların ortaya koydukları bakış açıları ve ortak özelliklerine göre metaforlar temalaştırılmıştır. Ağaca ilişkin metaforlar “Beş duyuyla algılanan ağaçlar”, “Eşsiz faydalarıyla ağaçlar”, “Oyun aracı olarak ağaçlar”, “Masal, efsane ve hikâyelerde ağaçlar”, “Uyandırdığı çağrışım ve simgelerle ağaçlar” ve “Hayalî ağaçlar” olmak üzere altı kavramsal kategoride toplanmıştır. Farklı alanlarda yetersizliği bulunan öğrencilerin metaforlarında daha çok somut yönleriyle ağacı kavramsallaştırdığı; özel yetenekli öğrencilerin ise daha yaratıcı ve soyut düşünerek ağaçları kendileriyle ilişkilendirdikleri görülmüştür. Ayrıca özel eğitime ihtiyacı olan ilkokul öğrencilerinin metaforik algıları, onların ağaçlara ve doğaya olan farklı tutum ve bakış açılarına yönelik göstergeler sunmaktadır.
The aim of this research is to reveal the metaphorical perceptions of the third grade primary school students who need special education regarding the concept of tree through metaphors. For this purpose, the students said, “If I could be, I would be a ……………………… tree; because………………………..” were asked to complete the sentence. The study was carried out in 2022 with a total of 228 students, 117 of whom had disabilities in different fields and 111 of whom were gifted, who were educated through inclusion/integration, including seven regions in Türkiye. The study, in which the participants were determined through snowball sampling, was designed with phenomenology (phenomenology), one of the qualitative research methods. As a result of the content analysis, it was determined with which aspects of trees the children identified themselves and with which metaphors they expressed the concept of tree. Based on the metaphor expressions, the metaphors were thematized according to the perspectives and common features of the metaphors. Tree metaphors are grouped under six conceptual categories: "Trees perceived by the five senses", "Trees with their unique benefits", "Trees as a game tool", "Trees in fairy tales, legends and stories", "Trees with connotations and symbols" and "Imaginary trees". Students with disabilities in different fields conceptualized the tree with its more concrete aspects in their metaphors; On the other hand, it was observed that gifted students associated trees with themselves by thinking more creatively and abstractly. In addition, the metaphorical perceptions of primary school students with special educational needs provide indications of their different attitudes and perspectives towards trees and nature.
Tree nature education special education metaphor phenomenology.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 |